Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ryckig gång OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238

    Ryckig gång OG9-5

    Har just fått hem bilen min från verkstaden där dom har bytt kolvringar, oljeringar, vevlager och topplocks packning. Eftersom bilen min drog oerhört mycket motorolja.

    Antar att jag måste köra in motorn nu när dom har bytt, men nu till problemet.

    Ligger jag och kör på 3:an och sen släpper på gasen och rullar, när varvräknaren går ner till ca 1500-1200 varv då rycker bilen, likaså på 4:an och 5:an. Det går inte så lätt att "fis köra" i 20km i timmen längre där det krävs på 2:an utan att det blir ryckigt. Vad kan det bero på?

    Obs det här händer bara när jag släpper på gasen och den går ner till dessa varvtal, gasar jag rycker det inget. Innan jag lämnade in bilen så gick den fint på de varvtalen.

    Inga problem att starta bilen eller nått sånt, tändkassett och tändstift bytt för ca 5-6 månader sen.

    Har också märkt nu att förut låg tomgången på 1000rpm, nu ligger den på ca 800-900rpm. Kan det ha att göra med kompressionen? Att jag helt enkelt är van vid sämre kompression som jag körde förut? Att jag nu har bättre kompression? Därav helt enkelt ovana

    Bilfirman sa åt mig att inte pressa bilen för mycket, vilket jag inte har gjort, har förvisso bara haft en i 2 dagar nu och varit ute och kört så mycket jag kan. Är det bara inkörning som behövs tror ni?
    /Magnus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 963
    Kan vara så att vevaxelgivaren och kabeln till den inte tyckte om att röras iochmed motorrenoveringen.
    Kan även vara en luftläcka, men då brukar dom rätt så snabbt tända motorlampan.
    LMM är också ett tips, som ger samma symtom, men ingen motorlampa.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Tackar tackar gazer. Bilfirman sa åt mig att köra med den en vecka och ger det inte med sig så skulle dom kolla upp det. Tur att dom lämnar lång garanti på arbetet, allt som allt gick det på 14400:- Med allt dom bytte, oljeringar, kolvringar m.m.

    Appropå det, tror du jag kan köra med den så en hel vecka? Eller bör jag lämna in den så fort som möjligt?
    /Magnus

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 963
    Prova och köra med den i en vecka, inget lär gå sönder.
    Det som kan hända är att den stannar när du kör den, och får bogsera den till verkstaden.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Lät lite allvarligt att få bogsera den till en verkstad, hmm kanske borde jag åka dit redan på måndag och be dom kolla. Du menar att den stannar och inte starta upp igen? Skulle det kunna vara så allvarligt?

    Det är lite skumt eftersom den funkade galant innan motor renoveringen förutom mycket hög oljeförbrukning. Hoppas det bara är inkörning som behövs, är i stort behov av bilen min. Måste säga att jag är trots allt mycket nöjd SAAB ägare, har ägt bilen i ca 8 månader nu och fått bytt en hel del Drivrem, Tändkassett, Bussning bak, Stötdämpare Bak och nu då kolvringar, topplockspackning, oljeringar (som var helt slut)

    Antar att förra ägaren visste om det här innan han sålde bilen till bilfirman, de visst dock inget. Visst har jag svurit åt bilen, var nämligen toyota ägare innan till två bilar en Carina II och en Camry Kombi -93. Men 9-5 är en grym bil helt enkelt
    /Magnus

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Hmm lite uppdatering, märkte när bilen har stått ett tag och motorn är kall då rycker den ingenting när jag motorbromsar, likaså var tomgången inte lika ojämn. Men sen när motorn har blivit varm då började ryckningarna igen och tomgången skakade. Var inget sånt här innan motorrenoveringen.
    /Magnus

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    norway
    Inlägg
    30
    Jag har just det samma problem. Efter topppackbyte har bilen byrjat med ryckningar. Har funne en lekk på vakumslang från spjellhus. Blev lite bettre. Det kan vara at verkstaden har slurvat med ihopsetningen efter jobbet.
    saab9-5,98mod.2.0T
    saab9-3,03mod 2.2tid

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56
    Hur har det gått med problemet?

    Jag har exakt samma symptom, motorn rycker vid motorbroms på låga varv, omkring 1200-1500. Den rycker även på mellan/konstant gas vid dessa varvtal, ryckningarna försvinner om jag ger mer gas.

    Problemen uppstår endast vid varm motor, ej vid kallstart. Vid kallstart så går den istället dåligt på tomgång, ojämnt och för låga varv - ca 500-600. Men kallstartsproblemen kanske inte är relaterade till ryckningarna.

    Bilen är en 9000CS 2.3T -92, alltså med LH. Jag har lagat två slangar till vevhusventilationen, har nytt bränslefilter, nya NGK stift och STP injection cleaner i tanken. Det har blivit bättre, men inte helt bra. Börjar få slut på idéer... Hjälp?
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Det har blivit lite bättre dock inte helt bra. Jag hade tjyvluft som kom ut genom att en tätning var dålig. Dock så försvann inte problemet helt och hållet.

    Har inte testat att bytt tändkasett, har tyvärr ingen polare som har en 9:5 som jag kan test byta med. Dock så är min kasett knappt ett år gammal så det bore inte vara den.

    Min rycker inte när jag kör som vanligt, men vid motorbroms och ibland vid lägre växlar rycker den lite.
    /Magnus

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56
    Har gått igenom alla vacuumslangar jag hittat och bytt de som inte är tiptop. Backventilen på vevhusventilationen var paj, så den är ny nu. Ingen förbättring, nästan så att den rycker mer nu. Varvtalet där den börjar rycka är mer från 1700 ner till 1300. Tomgången ligger lite högt när den är varm också, ca 1000 rpm. Märkligt att den inte rycker alls när den är kall, det borde betyda nåt för nån som är mer kunnig.

    Ska ta och se om jag kan få ut några felkoder mha FAQ.
    Idéer mottages tacksamt!
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56
    Hittade felet!

    Jag kollade felkoderna och fick först ut ett drygt halvdussin koder på allt möjligt dyrt, svårt och hemskt. Fick lust att kura ihop mig i fosterställning i duschen, men bestämde mig för att deleta alla koder istället och ta en provtur tills felet uppstod för att se vilka felkoder som kom fram efteråt. Visade sig vara en bra idé, sen fick jag bara en kod: 12222 - tomgångsventil

    Mycket riktigt, när jag tog fram tomgångsventilen för rengöring så visade det sig att den inte ens var ansluten. Efter rengöring och inkoppling av tomgångsventilen går min bil numera som en klocka.

    Hoppas detta kan hjälpa dig med 9-5:an också!
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Tackar, ska kolla min ventil också. Dock så rör sig inte min mätare något utan står konstant på samma varvtal på tomgången. Dock känns det som att tomgången går lite upp och ner men inte enligt mätaren den står som den ska.
    /Magnus

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Eftersom du har en T7-motor så har du ingen tomgångsventil. Tomgången sköts av det elektroniska gasspjället.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-27 klockan 20:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 396
    har inte lambdan något med tomgången att göra också?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Tackar, ska lämna in den på verkstad den här månaden. Dom skulle kolla om spjällhuset behövde rengöras sa dom. Hoppas jag inte åker på att byta spjällhus bara. Borde inte bilen gå dåligt i övrig om jag måste byta spjällhuset?
    /Magnus

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    norway
    Inlägg
    30

    Rykkningar...

    Hur gikk det med rykkningarna??
    Hitta dom fel med spjeldhuset?

    Er det nån som vet hur man kan trykktesta for lekkage i slangar etc.?

    :cool:
    saab9-5,98mod.2.0T
    saab9-3,03mod 2.2tid

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Hej

    Min termostat var det fel på. Ryckningarna blev bättre dock är de inte helt borta men bilen känns som ny ändå. Den ska in på verkstad den 24 den här månaden. Börjar fundera på om det är spjällhuset ändå.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5
    Av oliverw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2023-10-06, 07:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •