Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tickande motor 9-3 LTT -99 (steg 1 Chippad)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Tickande motor 9-3 LTT -99 (steg 1 Chippad)

    Körde bilen i förra veckan från jobbet och hem, kom till garaget och kunde svagt höra att den tickade lite, dock välgigt svagt och svårt att höra då den läcker lite i någon packning fram i avgassystemet.

    Körde dock idag till GDS hallen och skulle undersöka, tänkte det var lika bra då jag ändå skulle byta olja. Kommer in och skall kolla oljan och ser då att det är riktigt dåligt med olja på stickan (OBS! ingen oljelampa tänd eller varit tänd) så jag tänkte att det måste ju ha varit dåligt med olja som gjort att den tickade.

    Bytte filter och olja och försäkte hitta avgasläckaget som jag tror sitter i grenröret, iaf väldigt långt fram men såg inget, dock så lät det ganska mycket. tänkte jag får kolla lite mer när jag har tid, var ganska stressad för tillfället.

    Åket in till stan och tillbaka men helt klart så försvinner inte det tickande ljudet utan närmare förstärks det.

    Nu till frågan:
    Om det tickande ljudet har kommit pga att det var dåligt med olja på bilen, vad är det då som tickar? Är det ventilerna eller är det något annat som först tar stryck av dåligt med olja?

    Om det nu är som så att det är någon avgaspackning som får fram ljudet av ett tickliknande ljud (vet att det läcker har börjat mer dom senaste 2ggr jag kört) vad bör det vara för packning då? Finns det några packningar vid turbon som brukar gå?

    Hoppas någon kan hjälpa mig med en någolunda lösning på vart jag skall börja, någon i sthlms området som har riktigt bra kännedom om Saab och eventuellt kan lyssna och komma fram till vad som är fel?

  2. #2
    jag har också något liknande ljud. inget tikande men man kör limksom motorn gång i kupen om mans tänger av allt. har inte heller hittat någon läcka på mitt avgassystem. bytte även jag olja och märkte då att det var lite på stickan.

    samma problem? tror dock inte ventiler mm tar skada av det.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Låter som vi har samma problem, dock kan jag tillägga att mitt tickande ljud låter betydligt mer när motorn får jobba lite på låga varv, då är det helt klar så man tror folk vänder sig om på trottoaren. Med låga varv så menar jag att om jag står vid ett rödljus och skall iväg så 1 - 2 an i normalt axx, eller om man ligger på 4:an med ett varv på 2000rpm och skall upp för en liten backe och låter bilen jobba lite, då låter det betydligt mer. Kan dock inte avgöra om det är avgas läckage eller knackljud, misstänker dock knackljud.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Tippler
    Låter som vi har samma problem, dock kan jag tillägga att mitt tickande ljud låter betydligt mer när motorn får jobba lite på låga varv, då är det helt klar så man tror folk vänder sig om på trottoaren. Med låga varv så menar jag att om jag står vid ett rödljus och skall iväg så 1 - 2 an i normalt axx, eller om man ligger på 4:an med ett varv på 2000rpm och skall upp för en liten backe och låter bilen jobba lite, då låter det betydligt mer. Kan dock inte avgöra om det är avgas läckage eller knackljud, misstänker dock knackljud.
    anledningen tilla tt folk vänder sig om är för att du kör saab och dom är avensjuka . mitt låter på tomgång men försvinner sen vid 1500 rpm och uppåt. bilen går dock som den ska. en mekaniker på saab sa att det kan bero på att kamkedjan är dåligt spänd då mitt mer är ett litet rasslande än ett tickande.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Det låter som lyftarna i mina öron faktiskt. Ett svagt tickande på tomgång och lite starkare när man gasar.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Skulle kunna tänka mig att det är lyftarna. När jag står på tomgång och kör iväg (helt normalt) så börjar det titta/knacka, direkt när jag släpper gasen för att ligga på jämn hastighet så blir det betydligt avtagande, nästan så det inte hörs.

    När jag var i GDS hallen så var det en där inne som direkt sa att jag hade avgasläckage i grenröret alt turbo pakningen på avgassidan, men jag tycker det verkar vara metalliskt ljud.

    Om man skall dra till Saab och få tag i en mekaniker som eventuellt kan lysna på ljudet vart rekommenderar ni att man åker, bor somsagt i Huddinge.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Har nu förmodligen hittat felet med den tickande motorn.

    Det är förmodligen grenrörspackningen som har blivit blåst, ser att den har gått sönder.

    Fråga1:
    Är det svårt att byta den själv? Vad behöver man plocka bort för att få loss grenröret? Titade lite snabbt och det verkar som man måste ha loss servopumpen, stämmer det? Hur släpper man på remmen, är det via generatorn underifrån? Måste turbon loss? Någon som har bytt denna och kan förklara lite i snabbhet vad som behövs lossas.

    Fråga 2:
    Vad är rimligt att det kostar att lämna in den på en verkstad för att byta avgaspackningen mot grenröret?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Tippler
    Har nu förmodligen hittat felet med den tickande motorn.

    Det är förmodligen grenrörspackningen som har blivit blåst, ser att den har gått sönder.

    Fråga1:
    Är det svårt att byta den själv? Vad behöver man plocka bort för att få loss grenröret? Titade lite snabbt och det verkar som man måste ha loss servopumpen, stämmer det? Hur släpper man på remmen, är det via generatorn underifrån? Måste turbon loss? Någon som har bytt denna och kan förklara lite i snabbhet vad som behövs lossas.

    Fråga 2:
    Vad är rimligt att det kostar att lämna in den på en verkstad för att byta avgaspackningen mot grenröret?
    okej va bra att du hittat det. det är ju inte skaddligt i alla fall hoppas att mitt är samma

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Någon som har koll på hur mycket som behövs skruvas bort för att få loss grenröret?

Liknande ämnen

  1. Tickande motor 9-5 2,3t -01
    Av brumimon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 15:08
  2. Steg 3 chippad 9000 -94 2.3T, går ej tillräckligt bra?
    Av Airflow900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 17:17
  3. Saab 9000 2.0t steg 2 chippad blurrar....
    Av Ante_hedis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 13:25
  4. 9-5 -07 tickande motor
    Av D_a_N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 20:07
  5. Laddtrycks problem, 9-3:a, Steg 2 chippad.
    Av Aero 9-3 -01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-19, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •