Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Svarvning av fälgar till 9-5.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    Svarvning av fälgar till 9-5.

    Jag har 18" BBS fälgar som är 8.5 breda och dom tar i skärmkanterna när jag lastar lite mer än vanligt. Är det någon som har svarvat av centrumet på sina fälgar och hur mycket kan man ta utan att få problem?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287

    Re: Svarvning av fälgar till 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Andy76
    Jag har 18" BBS fälgar som är 8.5 breda och dom tar i skärmkanterna när jag lastar lite mer än vanligt. Är det någon som har svarvat av centrumet på sina fälgar och hur mycket kan man ta utan att få problem?
    Du svarva av så mycket att det finns 5 mm gods kvar mellan botten på konan och navet. Du kan se hur mycket du har nu genom att sätta i en bult i bulthålet, mäta hur mycket som sticker ut på baksidan. Sedan mäter du hur lång bulten är till anläggningsytan. Detta -5 mm är det du kan ta utan att få några problem med hållbarheten.

    (Detta enligt Intera) Har själv gjort detta på mina RKIIor och en så länge sitter de kvar på bilen

    Alternativt kan du svarva och montera stålhylsor i bulthålen. Då kan du även ändra bultcirkeln till 110/5 (antar att du har 112/5 idag). Detta kostar dock en del mer, ca 1000kr/fälg istället för ca280 för att endast svarva. Eftersom man monterar stålhylsorna finns det utrymme för att ta bort mycket mer.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Eller så tar du bort listen på hjulshuskanten bak, och bockar bort/tar bort de små "tänder" som sticker inannför själva kanten...
    Jag tog gummiklubban o bankade mina uppåt.

    Sök på BBS och användare "perr" så borde du få några träffar.

    Så har jag (och fler med mig) gjort på min -04 kombi.
    Jag tog o målade kanten med tectyl o body för att få "lite" skydd mot saltet. Men efter halva vintern måsta jag redan bättra det.
    Vill man vara fin får man lida pin.

    Jag kör BBS 8,5x18 (ET35) med 225/40 Dunlopisar, nemas problemas. Plötsligt gott om plats.
    Tror till o med att det går på 235'or utan list, men det har jag inte testat (ännu...)

    Sen sätter du tebax listerna på vintern
    (vilket jag alltså skall göra alldeles snart... )
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. svarvning av kolvar
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 01:36
  2. svarvning av skivor
    Av jaerp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 11:49
  3. Svarvning av skivor
    Av micke_asd i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •