Jag har 18" BBS fälgar som är 8.5 breda och dom tar i skärmkanterna när jag lastar lite mer än vanligt. Är det någon som har svarvat av centrumet på sina fälgar och hur mycket kan man ta utan att få problem?
Jag har 18" BBS fälgar som är 8.5 breda och dom tar i skärmkanterna när jag lastar lite mer än vanligt. Är det någon som har svarvat av centrumet på sina fälgar och hur mycket kan man ta utan att få problem?
Du svarva av så mycket att det finns 5 mm gods kvar mellan botten på konan och navet. Du kan se hur mycket du har nu genom att sätta i en bult i bulthålet, mäta hur mycket som sticker ut på baksidan. Sedan mäter du hur lång bulten är till anläggningsytan. Detta -5 mm är det du kan ta utan att få några problem med hållbarheten.Ursprungligen postat av Andy76
(Detta enligt Intera) Har själv gjort detta på mina RKIIor och en så länge sitter de kvar på bilen
Alternativt kan du svarva och montera stålhylsor i bulthålen. Då kan du även ändra bultcirkeln till 110/5 (antar att du har 112/5 idag). Detta kostar dock en del mer, ca 1000kr/fälg istället för ca280 för att endast svarva. Eftersom man monterar stålhylsorna finns det utrymme för att ta bort mycket mer.
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Eller så tar du bort listen på hjulshuskanten bak, och bockar bort/tar bort de små "tänder" som sticker inannför själva kanten...
Jag tog gummiklubban o bankade mina uppåt.
Sök på BBS och användare "perr" så borde du få några träffar.
Så har jag (och fler med mig) gjort på min -04 kombi.
Jag tog o målade kanten med tectyl o body för att få "lite" skydd mot saltet. Men efter halva vintern måsta jag redan bättra det.
Vill man vara fin får man lida pin.
Jag kör BBS 8,5x18 (ET35) med 225/40 Dunlopisar, nemas problemas. Plötsligt gott om plats.
Tror till o med att det går på 235'or utan list, men det har jag inte testat (ännu...)
Sen sätter du tebax listerna på vintern
(vilket jag alltså skall göra alldeles snart... )
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare