Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Bygga billjud i 9000CS (Nybörjare)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536

    Bygga billjud i 9000CS (Nybörjare)

    Hej hej, sommar och sol ute så det känns roligare att planera biljudsbygge än att jobba, inget tar nog skada om man maskar lite

    Iden, som jag ser den är att byta ut det som sitter i mot 2st 4" mellanregister i fram samt separata diskanter (dvs inte 2/3v vägs 4" koax, det måste ju bli bättre med separata?) samt 2 vägs 6.5" i hathyllan och en 10-12" bas med låda i kofferten, och driva allt detta med ett enda steg... har börjat med en pioneer CQ-DFX 683N huvudenhet, men det låter inge vidare som det är (eller det låter helt ok, men inte vidare högt och inget tryck)

    Tänkte bygga det mesta med komponenter från MDS, då de verkar ha bra priser och hyfsade grejjer, men tips är ju välkomna. Stereon ska dock inte kosta mer än bilen

    nån som kanske har lite bilder, tips och dittan/dattan på byggen i just 9000CS, men då tänkte jag mest på vanliga byggen, kabeldragningar etc, har ju sett ett antal grymt feta installationer i 9000, men de kan man ju bara drömma om än så länge

    alla tips är välkomna, ju mer man kan samla på sig innan man börjar ju lättare blir det ju när man är ny...

    hur som helst, se till att ta på solglasögonen och ratta in våren, för nu är den här!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    103
    Det sitter 6x9" bak på en 9000cs!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    hade jag varit dig hade jag inte köpt MDS, det är INTE bra grejer, en del säger det, men tittar du på sånna som tävlar så finns det inte många som har MDS, möjligen en bas.

    man får vad man betalar för...

    men det går inte att bygga en stereo på en helg, det tar tid.

    men hur mycket har du tänkt lägga på stereon?

    tycker att du ska börja med ett bra framsystem, en bas och ett steg.
    bak är bara för dom som åker bak, jag har inget bak.

    //eyeball
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 378
    Instämmer med tidigare talare! MDS är bara ett "lågpris titta vilka häftiga grejer vi har" företag. Vilka högtalartillvärkare behöver stripper för att sälja sina grejer? Förutom *host MDS då host*
    MDS grejer låter långtifrån vad det står för! (Multi Dynamic Sound)
    Jag skäms bara för jag har en nödlösning på min strömmkabel för tillfället där jag har ett fördelarblock det står MDS på! Usch säger jag bara!
    Vet att man inte ska kasta skit på någon men jag bara måste få säga vad jag tycker om detta företag!
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    MDS grejer låter långtifrån vad det står för! (Multi Dynamic Sound)
    nä det står för Mega Dålig Skit!!

    hehe, taskigt kanske, men så e det, dom spelar inte ens med sina egna grejer i montrarna ju....
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Instämmer med tidigare talare! MDS är bara ett "lågpris titta vilka häftiga grejer vi har" företag. Vilka högtalartillvärkare behöver stripper för att sälja sina grejer? Förutom *host MDS då host*
    MDS grejer låter långtifrån vad det står för! (Multi Dynamic Sound)
    Jag skäms bara för jag har en nödlösning på min strömmkabel för tillfället där jag har ett fördelarblock det står MDS på! Usch säger jag bara!
    Vet att man inte ska kasta skit på någon men jag bara måste få säga vad jag tycker om detta företag!

    Kör MDS hgt i min bil (bak). Tycker det låter helt okaj. Men men, smaken e som baken....


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Ytterligare en tråd om MDS.....de har som ALLA andra produkter i flera prisklasser, billiga som låter därefter och dyrare som låter bättre.

    Skicka ett PM om du har några specifika frågor, så kan jag hjälpa dig att svara på dom där om du vill.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    (

    Tja foffen!

    Billjud, bara himlen och plånboken sätter gränsen!
    Lever man efter väldigt tajt budget så duger faktiskt original i instrumentbrädan ganska långt, men bak lämnar mer att önska. Själv lever man på korvören hela tiden så jag har inte haft några enorma summor att spendera. Tyvärr så var ju inte mina original högtalare i bästa skicket, så nya var ett måste. Köpte GAS alpha på ullared och för de futtiga pengarna jag la där (~400kr) så fick jag ett par tvåvägs 4" och ett par 4vägs(!) 6x9 att sätta bak. Nu hade jag ju tur att förra ägaren var snäll o lämnade det han hade byggt till bilen vilket var ett höjt bagagerumsgolv med plats för slutsteg och en 10" bas. Instrument brädan drivs av bilstereon, 6x9bak och 6,5" i framdörrarna (backe har bafflar) drivs av ett slutsteg, och basen av ett eget bryggat. Slutsteg och basen är av märket MDS. Total kostnad för högtalare och steg (nästan nya) blev då ~4500kr, sen köpte jag ju en kenwood stereo för 5500kr, men det är en annan historia..

    Har du gott om pengar o tid och skinnklädsel så kan du få ett attans bra ljud, men kom ihåg, det är inte hur högt, utan hur väl man spelar som räknas!

    /Anders

    Ps. Bilder? Ska försöka om nån vill se.. Ds.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Ett bra trix är att få plats med 6,5" fram på ngt sätt .. jag kommer bygga om dörrsidan .. det blir otroligt mycket bättre bas i mellanbasregistret .. en bra bas bak och ett bra framsystem som gärna lirar ihop med 6,5" ..

    Kabeldragningen är lättast i trösklarna och det finns hyggligt med plats. Iaf så att det räcker den den installation som det känns som att du är på G att göra ..

    Snåla INTE på ström- och jordkabeln .. det är bland det viktigaste att det finns ström till steget/stegen.

    Även till huvudenheten kan det ju vara bra att ha ren ström fram om du skall använda det inbyggda steget där.

    Och som sagt innan .. MDS har olika prisklasser och undviker man det aldra billigaste så kommer man ganska långt .. Ja mena .. skall man inte tävla så finns det mycket att finna.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Lyssna på högtalarna i butiken och se vad du gillar eller lyssna på proffsen!
    då menar jag dom som tävlar och vet vad dom snackar om, typ jensclaudius osv. För inga högtalare låter bättre än dom monteras!

    jag började med MDS och d lät bra tyckte jag, sedan köpte jag Rockford framsystem och då fick jag uppleva vad riktigt välljud innebär. Helt otroligt stor skillnad på fylligheten och klarheten. Dock kostade ju mitt MDS framsystem inte änns hälften av RF. Nu har jag även bytt min MDS bas mot RF och det e mkt snärtigare bas och finare ljud. Dock var MDS mer brötig och skakade om bilen mer. Men jag vill inte ha sådan bas längre

    ska tilläggas att jag kör Sluten låda nu istället för portad!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958
    Länkar åter igen till min hemsida! bygget är i en CS och ganska enkelt!

    bilder
    http://www.jahnson.se/images/Bil/Stereobygge/index.htm

    lite om bygget
    http://www.jahnson.se/Bil/Stereobygget.htm
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Re: (

    Citat Ursprungligen postat av FormerMazda
    Har du gott om pengar o tid och skinnklädsel så kan du få ett attans bra ljud....
    hej anders, vill du utveckla det med klädseln?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    ...jag kommer bygga om dörrsidan...

    Följer det mer stort intrese Funderar på att gör det oxå nämligen.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619
    HFR: Har läst det nånstans och tycker själv med egen erfarenhet att det stämmer. Skinnklädsel är "hårdare" och äter inte upp ljud, eller absorberar kanske man skulle säga, lika mycket som tygklädsel. En del gillar det, en del inte. Och många märker ingen skillnad..
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Linköping/Oxelösund
    Inlägg
    98
    Att inredningen absorberar reflexer behöver inte vara dåligt snarare tvärtom. Reflexer är bra till en viss gräns men sedan rör det bara till ljudbilden.
    Tittat bara i dimitris mini (EM-vinnare) så har han klätt om nästan hela inredningen (tak, a-stolpar, b-stolpar m.m.) för att undvika reflexer. När man göra detta är det ännu viktigare med riktningen av elementen för en bra spridning.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av stefan bohman
    Det sitter 6x9" bak på en 9000cs!!
    Är vi säkra på detta? fick intrycket på forumet att så inte var fallet...

    Undrar också fortfarande på frågan "Iden, som jag ser den är att byta ut det som sitter i mot 2st 4" mellanregister i fram samt separata diskanter (dvs inte 2/3v vägs 4" koax, det måste ju bli bättre med separata?) samt 2 vägs 6.5" i hathyllan och en 10-12" bas med låda i kofferten, och driva allt detta med ett enda steg..."

    Oavsett om man nu använder mds eller inte, borde inte detta i alla fall ge bästa ljudet med minsta möjliga ingrepp?

    Funderar på att i alla fall börja med ett MDS AC-4 steg pga priset, säljs ju hos backe också så det kan ju inte vara alt för illa och sen hitta nån annan leverantör av högtalare... hur många kanaler behövs för att driva alla högtalaran med ett steg?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Citat Ursprungligen postat av stefan bohman
    Det sitter 6x9" bak på en 9000cs!!
    Är vi säkra på detta? fick intrycket på forumet att så inte var fallet..
    JA .. detta är Helt Säkert .. Bak i 9000 CS så sitter det 6x9". Dock så behövs det en adapterplatta för att montera högtalare i org placeringen. Fanns tidigaer att köpa på SAAB har jag för mig. Borde gå att hitta hos typ BRL eller så bygger men en egen. Inte så svårt. I den orgmontering som är så var det en 6x9" bas/mellanregister kon och en sep diskant. Alltså ett 2-väg kit. Fram så sitter det dubbelkon 4". Där finns det dock plats för ett 2-vägskit med 4" och diskant.

    Därimot bak i CD så sitter det 6,5".
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    103
    Jag monterade 6x9 bak utan någon adapter! det gick hur bra som helst!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Tack!

    Vad tror ni är bäst för framsystemet då, ett 4" mellanregister med separat diskant eller ett 4" två vägs system (med eller utan separat diskant)?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Tack!

    Vad tror ni är bäst för framsystemet då, ett 4" mellanregister med separat diskant eller ett 4" två vägs system (med eller utan separat diskant)?
    låter som samma sak...
    du menar inte komponentsystem vs koaxial?
    isf är komponent ofta att föredra, i ditt fall endast av anledningen att de generellt har seriösare filter.

Liknande ämnen

  1. Guide: Bygga billjud i SAAB 9-3ss/sc 2003-2006
    Av Bengi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-13, 23:43
  2. billjud i 9-3a 01a!
    Av wicce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 15:02
  3. nybörjare
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 14:58
  4. Billjud
    Av Mindless™Drop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:06
  5. Billjud
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •