Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: piiip viiiiin ljud från trycksida turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153

    piiip viiiiin ljud från trycksida turbo

    har ett riktigt hel irriterande viiin piiiip ljud som hörs riktigt ortdentligt då jag börjar ladda å står sig hela vägen genom laddtrycks registret.. har prova byta alla slangar Avlastningsventil å kollat turbo efter glapp eller skador å liknande men allt är okej blir inte klok alltså någon måste varit med om det.
    bilen är en 9000 aero
    med steg1 chip open air å tretums DP å sportsystem...och pressad BTR
    Nissan sunny gti-r

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Började detta när du bytte till öppet filter?

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    nej senare efter det efter chipet monterades..
    Nissan sunny gti-r

  4. #4
    jag har samma problem med min saab 9-5 vill ochså veta vad det är

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    trodde jag verkligen var ensam om detta.. har letat i dagar utan resulutat tagit lös grejjer runt turbo å tittat å grejjer funderar på å trycktesta alltihopa på måndag..

    försökte spela in ljudet på telefonen men det var mkt svårt att höra på grund av alla kringvarande ljud som blir ... filmade även en sekvens där ljudet hörs lite svagt så om någon är intresserad å tror dom känner igen det pm:a mig då...
    Nissan sunny gti-r

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Kan vara ett tjutande oljefilter. Det brukar inte vina när det läcker luft utan pyser mest. Har du bra ladd hela registret så är det troligtvis ek läkage av luft.

    Kan kanske kanske kanske vara sportkaten som inte flödar ordentligt. Det kan tjuta bra då. Sportkaten är ju keramisk precis som orginal fast med fläns för 3".
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Kan vara ett tjutande oljefilter. Det brukar inte vina när det läcker luft utan pyser mest. Har du bra ladd hela registret så är det troligtvis ek läkage av luft.

    Kan kanske kanske kanske vara sportkaten som inte flödar ordentligt. Det kan tjuta bra då. Sportkaten är ju keramisk precis som orginal fast med fläns för 3".

    tjutande oljefilter ljudet brukar juh som uppstå vid tomgång om ja int minner fel ? kör standard kat nuh så de kan ej vara den...
    har väll lite segt ladd om man säger som så det e lite ryckigt om man kör försiktigt å sådära. men direkt det blir varv så händer det grejjer då går den mot 1.3 bar som den ska göra..har iof inte bytt filter å olja på ett år å kört dryga 2.500 mil iof...
    Nissan sunny gti-r

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Det kan absolut vara standardkaten som tjuter. Gjorde så på min 9-5.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    hum låter jobbigt att fixa.. aja spelade in en skevens där ljudet hörs ordentligt bra redan i låghastighet...


    http://www.garaget.org/video/b4zpxqbv7ihk
    Nissan sunny gti-r

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Eftersom att det började när du bytte chip skulle jag tro att det helt enkel är när turbon sugen som du hör detta. Alltså, innan chip hade du runt 0.7 bars ladd. Nu har du över 1 bar. Turbon får suga hårdare för att kunna bygga upp mer laddtryck. Testa att koppla ur magnetventlien och dra en repa. ÄR det tyst då så kommer du att få leva med detta hela tiden..

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    tidigare låg den på 0.9 bar kontinuerligt och nu 1.2 så de kan va det som sagt oxå.. men sugit luft det känner jag igen är det inget farligt så då kanske man kan njuta av ett unikt motorljud om inte annat.
    Nissan sunny gti-r

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Eftersom att det började när du bytte chip skulle jag tro att det helt enkel är när turbon sugen som du hör detta. Alltså, innan chip hade du runt 0.7 bars ladd. Nu har du över 1 bar. Turbon får suga hårdare för att kunna bygga upp mer laddtryck. Testa att koppla ur magnetventlien och dra en repa. ÄR det tyst då så kommer du att få leva med detta hela tiden..

    /F
    korrekt drog ur mv så då blev det tyst kanske lbir bättre me ett större agg senare dock e de jobbigt kanske ska prova köra me standard filter istället då...
    Nissan sunny gti-r

Liknande ämnen

  1. Läckage trycksida, ng900 -98
    Av gaeddan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 11:17
  2. Ett skumt "plopp" ljud från turbo-NX ventil
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •