Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: vevaxelgivare - Hur gör ni?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    vevaxelgivare - Hur gör ni?

    Köpte min första ng900 igår (en turbo, års 95). Första gången jag köper en bil som man får lov att bogsera hem. En viss tjusning måste jag erkänna.

    Nu till problemet: Bilen startar ej (se tidigare tråd). Har planerat att byta vevaxelgivare till att börja med, eftersom varvräknaren inte ger något utslag när man försöker starta. Vad är knepet när man skall ta bort den? En stackars torxskruv som måste bort. Problemet är att man inte kommer åt riktigt bra. Brukar ni ta bort avgasröret efter turbon? Eller finns det något specialverktyg man kan använda?

    /Bergström

    edit: när jag försökte ta bort avgasröret lyckades jag inte få bort muttern som sitter undertill. Ska man ta till en mutterspräckare? Går inte att använda 13 hylsa längre och lyckas inte heller knacka på en 12:a....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    24
    Jag lossade på avgassystemet när jag hadde min givare väck...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Kom på en grej. Hur reagerar bilen om jag sprutar in startgas och vevaxelgivaren är trasig? Borde den tända i alla fall?

    /Bergström

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bergström
    Kom på en grej. Hur reagerar bilen om jag sprutar in startgas och vevaxelgivaren är trasig? Borde den tända i alla fall?
    Nej, eftersom den inte får någon gnista (om vevaxelgivaren är helt död).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Verkar vara liknade placering som på 9-5.. jag bytte min idag. Använde en liten spärrnyckel med ledande förlängare. Lite trångt men det gick på några minuter
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    jag har oxå en ng900 eller 2 och jag har byt vevaxel givare på båda utan att behöva lossa något annat en själva givaren kan inet se hur det tar i avgas systemet ??

    änväde mig av en spärr nyckel med trox på

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Frändberg: Har du turbo? Då är det ganska svårt, avgasröret från turbon ligger ivägen. Jag har iofs inte provat med en ledad förlängare.

    Köpte nåt halvjunkigt spärrskaft med torx på biltema igår. Känns som bitsen ger sig för att skruven sitter för hårt. Om man har en ledad förlängare kan det kanske funka, och en torx bit i bättre material. Detta måste undersökas!

    Är det någon som har erfarenhet av mutterspräckare? tror ni det funkar på muttern längst ned som skall väck, när/om man blir tvungen att plocka bort avgassröret?

    /Bergström

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    har bytt idag på en bil med turbo. kvarttums spärrskaft med t-30. inga problem, tog väl 20 min att byta

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Hade du spärrskaftet under bilen, eller kom du åt den ovan ifrån? Kan du göra mig en tjänst och mäta upp din?

    Jag mäter 535 ohm mellan två stift. De andra är det ingen kontakt mellan.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    själv klart har jag en turbo får bara va lite kreativ

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    det är inte några problem att byta den utan att ta bort nått annat än givaren själv

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    jag stod i huven och bytte. specen för givaren är 540ohm +-55 mellan stift 1 & 2.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Då är ju min innanför spec, alltså borde den fungera. Konstigt att inte varvräknaren rör sig när man vrider på tändningen. Kan det vara att batteriet börjar vara så urladdat? Imorgon skall jag i alla fall prova tändkassetten i en annan saab (en 9000 turbo), då kanske man kan utesluta den i alla fall.

    /Bergström

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Bara för att motståndet stämmer i givaren, så betyder inte det att den är ok.
    Har bilen stannat under färd, eller blivit sådan när den stått?
    Har bilen VSS (startspärr, är en fjärrkontroll till nycklen och en röd lysdiod på instrumentpanelen som blinkar), i så fall, surrar bränslepumpen vid tändningstillslag?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Enligt tidigare ägare stannade bilen under färd. Bilen tände inte alls när de försökte starta igen, och så är den nu. Inte en tillstymmelse till att tända.

    Bilen har fjärrkontroll men jag har inte testat den funktionen. Tidigare ägaren har använt nyckel och batteriet i dosan är slut så jag har inte kunnat testa den. Man kan höra pumpen surra när man vrider på nyckeln. Fler tips?

    Men som sagt, idag skall tändkasetten testas i en annan bil.

    /Bergström

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Uppdatering: tändkasett provad i annan saab (och vice versa - min startade) och det visade sig att den var sopslut! Problemet löst alltså.

    Tack för all hjälp!

    /Bergström

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 -99
    Av roverv8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •