Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: AC-kompressorn har lagt av!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    42

    AC-kompressorn har lagt av!!

    Hej!

    Har fått bilen felsökt av saab där de konstaterade att AC-kompressorn skurit och inget köldmedia fanns kvar i systemet. Detta innebär på SAAB:

    utbyteskompressor 6500:-, torrfilter, ~500:-, fyllning 1000-1500:-, arbete 2500:-, vilket ger ~11000 svenska riksdaler.

    Kan ni tipsa mig om hur jag kan fixa detta mycket billigare?

    Tacksam för snabba svar

    Bor i Karlstad för övrigt.
    Lars
    Kör SAAB 9-3 2.0TS 1999 Aero Edition [CHIP+FILTER+3"-AVGAS]

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Låter lite konstigt att själva kompressorn har skurit. Normalt ska lågtrycksvakten förhindra att kompressorn snurrar när trycket i systemet sjunker under 2 bar. Man kanske syftade på att magnetkopplingen som sitter vid remmen skurit ihop.
    Någon har nämnt att SAAB inte säljer lösa m-kopplingar ... av något skäl hmhm ...?

    Kolla upp om det verkligen är själva kompressorn som pajjat.

    En lösning är att försöka leta rätt på en begagnad kompressor inkl magnetkoppling som kommer från en lågmilare. Bör inte kosta mer än max 1000:-

    Torkfiltret komer du inte ifrån att handla nytt. Gör du jobbet själv och/eller med assistans av en kompis sparar du in arb.kostnaden. Kvar blir kostnaden för en fyllning.

    Vad du först bör göra är att kontrollera var och hur gasen läckt ut! Det är ju ingen mening att fylla på gas om den sedan läcker ut igen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    42
    Ska försöka förklara.

    Jag lämnade in bilen tidigt i våras för att få rem och löp-/spännrullar bytta. pga att det gick tugnt och därmed fick remmen att nästan brinna vid ett tillfälle.

    Sagt och gjort byttes detta.

    nån vecka efter när det kom en dag med värme märkte vi att ingen kyla fanns. jag trodde direkt att det kan ha haft med rembytet att göra (att de kanske hade haft ur nån kontakt till kompressorn eller nåt och inte satt tillbaka).
    lämnar in bilen och får den tillbaka på eftermiddan med tidigare ovan nämnt besked.

    ringde saab efter jag läst ditt inlägg och ställde dessa frågor. och killen som gjorde felsökningen är 99% säker på att kompressorn gett sig. och när rembytet gjordes var det bara ett löphjul som gick trögt, inte kompressorhjulet.

    jag sökte på bildelsbasen och hittade ingen kompressor, kanske för att jag sökte på regnr och inte genrellt saab 9-3.

    tacksam för mer råd.
    Lars
    Kör SAAB 9-3 2.0TS 1999 Aero Edition [CHIP+FILTER+3"-AVGAS]

Liknande ämnen

  1. og9-3, AC-kompressorn är trasig.
    Av hostarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 13:55
  2. AC-kompressorn låter?
    Av occe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •