Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saaben tvärdog! uppdatering-> up'n running!

  1. #1

    Saaben tvärdog! uppdatering-> up'n running!

    [saab 900s [2.0i] -94]

    ja rubriken säger det mesta. mitt inne i stan och på ett spårvagnsspår dess utom, vägrade bilen gå en meter längre, dess för innan (enl flickvänn) gick bilen prima.

    väl på plats testade jag att kirra, gick igång men dog direkt.
    felsökte runt lite med div vacumslangar osv, testade sen igen och gick då faktiskt igång (gick då mkt bra på tomgång och varv) men efter att ytterligare startat om var det samma visa. kan nämna att vakumslangarna såg bra ut och gnista direkt efter fördelar fanns.

    hemma gick jag på och mäta kablarna till bränslepumpen.
    fick endast 12V utslag när man kirrade med motorn. de flesta pumpar går ju igång 2sek så fort man vrider på tändningen, men inte på dessa?

    efter det tvångskörde jag den stackarn direkt från batteriet.
    den gick då igång, varvade upp lite samtidigt som ett litet "gurgel" hördes (inte ett fint litet brum som bränslepumpar brukar ge ifrån sig) lite som om det vore luft i systemet, vilket jag dock ej tror då tanken är mer än halvfull.

    gick iaf igång då ca 5 sek, efter det blev det tyst, helt stendöd. vände polaritet osv. ingenting

    jag har väll inte sabbat pumpen genom att köra den baklänges?


    hoppas jag nu inte snöat in för mycket på pumpen, men det är den jag tror mest på!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    edit:

    check-engine lampan lyser! slutade lysa den korta stunden bilen faktiskt fungerade. men lyser nu med konstant sken hela tiden. det gör det svårare att misstänka pumpen, då datorn väll ej känner av detta?

    det bästa vore väll att ta den till en verkstad med tec II men det blir svårt, läste klistrade tråden om att kolla felkoder. men då lampan lyser med konstant sken får jag gå på och jorda eller så kanske!?
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    ytterst tacksam för svar!!

    ha det kanon allihopa
    mvh oscar

  2. #2
    Kan inte så mycket om motorer, men vet så mycket som att de behöver luft/bränsleblandning och de behöver någon form av gnista.
    Stannar saaben utan synlig anledning så misstänker iallafall jag två saker först: Tändkassetten eller bensinpumpen.
    Det är ju ganska enkelt att se om den får något bränsle genom att spraya lite startgas på lämpligt ställe. Startar den då så är det ju inget fel på tändningen (dvs antagligen bensinpumpen). Startar den inte så skulle man ju gärna misstänka tändkassetten.


    /Markus
    _____________________
    Impreza STI
    http://www.garaget.org/kolapan

  3. #3
    eftersom bilen startade fint andra gången tror jag motorn i sig inkl tändning är ok, den har ej tändkasett utan vanlig fördelare med rotor (gav gnista hela tiden).

    jag glömde dock nämna att check engine lampan lyser, vilket jag undrar om den skulle göra då endast pumpen var kass, inte känner väll boxen av att den inte får nån soppa från pumpen!?

    är det nått allvarligare fel, eller dubbla fel kanske?

    varför lyser check-engine lampan, och varför går inte pumpen när man tvångskör den.. om vevaxelgivare hade pajjat så hade ju pumpen ändå gått att tvångsköra, det skulle annars förklara check-engine och att bilen betedde sig så kanske

    någon som vet?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Saaben tvärdog! bränslepumpen? [HJÄLP!]

    Citat Ursprungligen postat av sharp900
    väl på plats testade jag att kirra, gick igång men dog direkt.
    felsökte runt lite med div vacumslangar osv, testade sen igen och gick då faktiskt igång (gick då mkt bra på tomgång och varv) men efter att ytterligare startat om var det samma visa.
    Bränslepump låter mycket starkt misstänkt, tycker jag. Gick igång men dog direkt är nog att den gick på ångor, gick plötsligt igång men startade inte vid nästa start, också ganska typiskt bensinpump om den fått lite vibrationer. Är det orginalpumpen och bilen gått 20000+ mil så är det nog inte så oväntat heller.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    javisst det är min med flera's uppfattning! det blir en runda till biltema så fort som möjligt

    jag undrar dock, det är tryckpumpen som sitter i tanken och ingen förmatarpump (low-pressure)!?
    sen så sitter själva pumpen direkt i skruvlocket eller? vet någon sen också vilken slang som är vilken, är den ena returen kanske? (svart och vitt huvud vid skruvlocket)

    tack för svar!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Tror jag har samma fel på min bil! Den gick hur fint som helst, sen plöstligt så dog den bara. Gick sen att starta och gick på tomgång ett tag innan den dog. Kunde köra hem bilen, men så fort jag körde i låga varv (under 1500) så dog den igen. Även min Check Engine lampa började lysa efter ett tag. Så rapportera gärna om du hittar felet Har bokat tid på verkstad den 30/5. Skulle vara härligt att hitta felet själv och slippa kostnaden för verkstadens arbete

  7. #7
    okey, konstigt om du kunde köra nån längre sträcka med den kanske. men jag återkommer med svar inom kort, ska ut och köpa ny pump nu snart går din bil att starta som den står nu?

  8. #8
    Jag följer med den här tråden.. Min check engine började också lysa. Hittade inga fel förutom orolig tomgång. Körde så i några dagar sen dog bränslepumpen plötsligt. Jag får ingen spänning överhuvud taget till pumpen. Relä och säkring hel..

    Ny pump satt jag i också eftersom jag var helt 100 på att det var den som gett upp.

  9. #9
    okey, du är helt säker på att relät är helt, trots att det klickar?

    låter mer då som om din vevaxelgivare (heter så va?) har gett upp.
    den känner av att motorn går runt, och gör den inte det bryter den strömmen till bränslepumpen direkt. detta kan säkert någon inbiten saabfantast svara bättre på än mig! har du varvräknare?

  10. #10
    Jag har testat med annat relä så det borde inte vara det. Den startar på startgas och varvräknaren studsar när jag kör på startmotorn.

    Jag ska mäta efter relät imorrn för å se om jag får ut spänning när det klickar till i det..

    En sak som slog mig är att det sitter ett gammalt DEFA larm på bilen. Kan det ha slagit på startspärr och brutit strömmen til pumpen? Vet inte ens om det är startspärr på det larmet..

  11. #11
    mycket möjligt, men larmet borde väll bryta tändning osv då med?

    ok, jag tror att varvräknaren använder sig av vevaxelgivaren, så det borde kanske inte vara den då, vågar inte säga helt hundra, nån som vet?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av sharp900
    ok, jag tror att varvräknaren använder sig av vevaxelgivaren, så det borde kanske inte vara den då, vågar inte säga helt hundra, nån som vet?
    Ja.

    Så om varvräknaren rör sig (och det inte finns något annat fel i tändsystemet) så ska den tända, åtminstone ibland, om soppan fungerar. Dvs rör sig varvräknaren och motorn är stendöd så kan du vara rätt säker på att du har något annat problem än vevaxelgivaren. Däremot kan du fortfarande ha fel på vevaxelgivaren även om varvräknaren rör sig, men motorn kommer inte att vara stendöd om du bara har det felet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52
    Kan någon av er något angående resistansen i vevaxelgivaren? Min bil vill inte tända, varvräknaren hoppar inte och jag mäter 535 ohm mellan två av de tre stiften. De övriga har oändligt.

    /Bergström

  14. #14
    det skulle jag ev kunna mäta när bilen funkar, kanske bättre om nån kan slå upp det el liknande.

    klippte upp golvet, och fick upp pumpen med lite trånglande, nu har jag dock stött på ett nytt problem!
    org pump har 6mm anslutning och min biltema (fanns ingen annan modell att välja mellan) har 8mm, har varit på mekonomen samt 3 verstäder, men ingen har en adapter (6->8mm) som tål att ligga i tanken!

    vad gör jag!?

  15. #15
    Går det inte att sätta på en slang med något större hål och dra ihop med slangklämma?

  16. #16
    jag har gjort lite sådana hemmameck innan och jag tycker aldrig man får det bra, håller inge vidare. det är möjligvis en lösning, men det vore bara sådär kul om bilen stannar mitt ute i ingenstans för att det börjat läcka/gått av

    om man nu ska gå på den modellen måste slangklämman tåla bensin, tror inte dessa med plasthus håller särskilt länge, får vara en rostfri helt i metall tror jag.

  17. #17
    Nu funkar pumpen! den både brummar och ger tryck, tryckte ner backventilen på tryckslangen med ett rejält sprut som resultat

    ett problem följs alltid av ett annat, fick starthjälp men bilen vägrade såklart starta. tände till bråkdelen av en sekund, men var sen helt tändlös. eftersom den tänt innan antar jag att tändning osv är okey.

    jag noterade att det inte kom bränsle tillbaka via returen. har inte pillat med insprut på detta sättet innan, men är det inte så att returen öppnar och går tillbaka vid ett visst tryck i systemet runt insprutarna? alltså borde det kommit tillbaka? (även fast motorn inte går)

    har svårt att tro att det skulle vara stop i systemet, men utesluter inte möjligheten. har ett nytt filter liggandes, men vet inte om jag vågar byta då anslutningarna ser väldigt rostiga ut ,, utesluter heller inte luft i systemet då jag inte fått rundgång via returen så att säga.

    det bästa måste väll vara om jag kan kolla vid motorn om det finns tryck fram eller ej?
    kollade på anslutningen (tryck/retur) direkt vid insprutarna, men det är någon knepig koppling, har inte lyckats få av den iaf. någon som vet hur man lättast går tillväga?

    mvh oscar

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av sharp900
    okey, konstigt om du kunde köra nån längre sträcka med den kanske. men jag återkommer med svar inom kort, ska ut och köpa ny pump nu snart går din bil att starta som den står nu?
    ja, min bil går att starta och går fint i 5 min kanske.. sen börjar den bli väldigt orolig på tomgång och dör om jag inte kopplar och gasar till lite.. fast den går fint när den rullar i högre hastighet/varv.

  19. #19
    låter inte riktigt som bränslepumpen i mina öron. när den börjar gå dåligt, vad händer om du då stänger av och startar om inom nån minut, går den bra igen eller fortsätter problemet?

  20. #20
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av eleganten
    Tror jag har samma fel på min bil! Den gick hur fint som helst, sen plöstligt så dog den bara. Gick sen att starta och gick på tomgång ett tag innan den dog. Kunde köra hem bilen, men så fort jag körde i låga varv (under 1500) så dog den igen. Även min Check Engine lampa började lysa efter ett tag. Så rapportera gärna om du hittar felet Har bokat tid på verkstad den 30/5. Skulle vara härligt att hitta felet själv och slippa kostnaden för verkstadens arbete
    Samma här. Min bränslepump dog halvvägs i min bilsemester tvärs genom Sverige. CE tändes och motorn tappade all kraft. När jag rullade in till vägkanten stannade den helt. Då förstod jag ju inte vad det va, men efter lite tittande och donande så gick den igång (bara tur antar jag).

    CE-lampan släcktes genom att jag lossade ena batteripolen ett tag. Efter det så gick bilen fint i 58 mil till. Sen den dog 2 mil utanför målet. Fick dra bilen sista vägen, och när vi kom fram startade den men kom inte långt. Bytte bränslepump och sedan har den gått utmärkt.

    Detta är en 9000 Aero.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tvärdog under färd NG9-3 B207 BioPower
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 21:45
  2. Day running light
    Av peta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 18:30
  3. Day Running Lights
    Av noniz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 11:02
  4. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  5. Uppdatering av ljudbyggt i Saaben (nytt 050210)
    Av jensclaudius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 08:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •