Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ska man undvika att köpa fabriksmonterade däck?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Ska man undvika att köpa fabriksmonterade däck?

    Hej!

    Jag har precis köp ett par Dunlop Sport Maxx 235/45/17 som satt fabriksmonterade på en Audi. Han hade kört från bilförsäljaren och hem 3 mil. Jag fick däcken till ett bra pris och är nöjd.

    Jag har därefter läst skräckhistorier här på forumet om fabriksmonterade Pirelli Zero Rossi på Saab som har varit slut efter 900 mil eftersom det är en mycket mjukare blandning i fabriksmonterade däck. Detta görs enligt uppgift för att de ska vara tystare.

    Har Ni någon erfarenhet om alla biltillverkare kör med detta trick?

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 260
    Jobbar på en MB ÅF och alla mina kollegor har samma åsikt som jag, fabriksmonterade däck håller inte alls lika bra som "eftermarknadsdäck" av samma fabrikat, varför det är så kan vi bara spekulera i, men troligtvis handlar det om stora volymköp och för att hålla priserna nere görs avkall på kvaliten och då i form av mjukare gummi för att bilen ska gå bättre och tystare.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 291
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Jobbar på en MB ÅF och alla mina kollegor har samma åsikt som jag, fabriksmonterade däck håller inte alls lika bra som "eftermarknadsdäck" av samma fabrikat, varför det är så kan vi bara spekulera i, men troligtvis handlar det om stora volymköp och för att hålla priserna nere görs avkall på kvaliten och då i form av mjukare gummi för att bilen ska gå bättre och tystare.
    Kan mycket väl vara så, speciellt med tanke på hur löjligt lite dom däcken kostar för bilfabrikanterna.

  4. #4
    Kan säga att det ligger en jävla massa testande och kraven från biltillverkarna på däcken är extremt höga. Att biltillverkaren skulle monter dåliga däck för att spara några kronor är bara skitsnack. Är väldigt vanligt att biltillverkaren tvingar däcktillverkaren att ta fram ett däck som är specielt anpassat till just den modellen. Biltillverkaren vill ju självklart att deras nya bilar ska ha så bra prestanda, väggrepp och komfort som möjligt. Att däcken på nybilar ibland slits fortare beror nog till stor del att man kanske kör lite hårdare med en ny bil, man vill ju kolla vad den går för.
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Jämfört treadware/temperature mellan dessa fabriksmonterade och de man få i handeln?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Visst är det så att biltillverkarna har höga krav. Å det är inte några sådana kvalitetsproblem. Men att däcken slit mer för att man kör hårdare med en ny bil är inte sanningen. Det är så att biltillverkarna är med & specificerar specifikationerna på de fabriksmonterade däcken. I fallet Pirelli P-Zero Rosso & SAAB runt år 2003 så var dessa mjukare & slets ut alldeles för snabbt. Men de gav bra grepp & var hyffsat tysta. Problemet är uppmärksammat, dock inte med någon officiell staus, troligen för att slippa göra en kostsam återkallelse. Så kunder som uppmärksammat & klagat på dålig livslängd har kunnat få köpa nya Pirelli däck för nettopris efter lite/mycket diskussion. Allt beroende på om åf kännt till problematiken eller ej. Jag tog kontakt med Pirelli för att disskutera problemet, för åf visste inget.

    Men det har ju även varit tvärt om. Volvo hade väl ett fabriksmonterat Pirelli i mitten/slutet på 90-talet som nästan höll i 8-10.000mil. Medans "samma" eftermarknadsdäck höll ungefär halva denna sträcka.

    Det trista är ju att "samma" däckmodell kan ha så olika egenskaper.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 260
    Citat Ursprungligen postat av Carl Arwidsson
    Kan säga att det ligger en jävla massa testande och kraven från biltillverkarna på däcken är extremt höga. Att biltillverkaren skulle monter dåliga däck för att spara några kronor är bara skitsnack. Är väldigt vanligt att biltillverkaren tvingar däcktillverkaren att ta fram ett däck som är specielt anpassat till just den modellen. Biltillverkaren vill ju självklart att deras nya bilar ska ha så bra prestanda, väggrepp och komfort som möjligt. Att däcken på nybilar ibland slits fortare beror nog till stor del att man kanske kör lite hårdare med en ny bil, man vill ju kolla vad den går för.

    Det vi upplever här är knappast någon isolerad händelse, flertalet företag som säljer nybilar upplever samma sak, detta har diskuterats länge.
    Och din teori att man kör hårdare med en ny bil är ju bara bullshit, skulle snarare säga tvärtom i vårt fall, majoriteten av våra Mercedeskunder är över 50 år och de hör knappast till de som kör inspirerat, vidare vill många ta det extra lungt för att köra in vagnen.

    Har tom råkat ut för en incident där vi monterat ett "nytt" däck från en nylevererad bil vänster bak på en beg. Merca medans vi satte ett eftermarknads på höger bak av exakt samma fabrikat och hastighetsindex.

    Några tusen mil senare kom kunden tillbaka och frågade varför det ena bakdäcket slits mer än det andra,
    Då förklarade vi att höger bak alltid slits mer på bakhjulsdrivna bilar pg.a kraftfördelningen från kardan.
    "Men det är vänster bak som är mer slitet", sade han.

    Slumpen?, skulle inte tro det.

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Citat Ursprungligen postat av Carl Arwidsson
    Kan säga att det ligger en jävla massa testande och kraven från biltillverkarna på däcken är extremt höga.
    Jo. Men det är ju inte så långsökt att biltillverkarna pressar däckleverantörer på samma sätt som övriga underleverantörer. Finfin affär för däcktillverkarna att få sälja fabriksmonterat.

    Att biltillverkaren skulle monter dåliga däck för att spara några kronor är bara skitsnack.
    Ingen har direkt sagt dåliga däck.

    Biltillverkaren vill ju självklart att deras nya bilar ska ha så bra prestanda, väggrepp och komfort som möjligt.
    Absolut. Men vill biltillverkaren att deras bilars däck ska ha livslängd som prioritet?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252

    Re: Ska man undvika att köpa fabriksmonterade däck?

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Jag har därefter läst skräckhistorier här på forumet om fabriksmonterade Pirelli Zero Rossi på Saab som har varit slut efter 900 mil eftersom det är en mycket mjukare blandning i fabriksmonterade däck. Detta görs enligt uppgift för att de ska vara tystare.
    Hej,

    I fallet K*K Rosso så ligger det till så här, enligt reklamationsansvarige på Pirelli som jag till slut fick tag på efter att Saab vägrat ta något ansvar...

    1. Saab har specat en viss gummiblandning/hårdhet på corden
    2. Pirelli har informerat Saab om att denna kombination kommer att ge extremt kort livslängd
    3. Saab har svarat att man prioriterar väghållning på bilarna framför livslängd på däck.

    The rest is, as they say, history...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86

    Re: Ska man undvika att köpa fabriksmonterade däck?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Jag har därefter läst skräckhistorier här på forumet om fabriksmonterade Pirelli Zero Rossi på Saab som har varit slut efter 900 mil eftersom det är en mycket mjukare blandning i fabriksmonterade däck. Detta görs enligt uppgift för att de ska vara tystare.
    Hej,

    I fallet K*K Rosso så ligger det till så här, enligt reklamationsansvarige på Pirelli som jag till slut fick tag på efter att Saab vägrat ta något ansvar...

    1. Saab har specat en viss gummiblandning/hårdhet på corden
    2. Pirelli har informerat Saab om att denna kombination kommer att ge extremt kort livslängd
    3. Saab har svarat att man prioriterar väghållning på bilarna framför livslängd på däck.

    The rest is, as they say, history...

    Mvh

    KK
    Men det brukar ju vara så att på alla nya bilar sitter det märkesdäck, tex pirelli michelin osv. Verkar ju konstigt att dom skulle släppa ifrån sig "dåliga" däck som tar slut fort och riskera sitt rykte. Jag som kund skulle ju inte välja Pirelli efter att dom blivit utslitna så fort. Men dom kanske tjänar igen en och annan förlorad kund på att sälja många däck till biltillvärkaren.
    Med detta menar jag inte att du har fel, det var bara en tanke som dök upp.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-07-19, 22:55
  2. Vad för däck ska jag köpa?
    Av metodmannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 09:50
  3. Köpa R-däck var?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 11:28
  4. Vad köpa för R-däck?
    Av 900turbotokig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 09:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •