Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: TEST - av biltvätt i denna tråd !

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005

TEST - av biltvätt i denna tråd !

Det finns en bra tråd här på forumet som visar folks olika åsikter om maskintvätt eller handtvätt. Tråden heter Dagens moderna biltvättar

Jag är lite lat tyvärr och lämnar gärna bort bilen till någon som gör det.
    Idag gjorde jag det och tänkte alla andra som lämnar bort bil på tvätt kan skriva här om det var en bra eller dålig upplevelse så andra kan få tips vart man INTE ska lämna bilen, om man nu gör det.

Jag lämnade min 9000 på Väsby Auto & Däckservice som nu har kampanj på invändig & utvändig för 200kr. Billigt tänkte jag. Trevligt bemötande från personalen som även la mina gamla vinterdäck i nyinköpt däckförvaringspose.
    Det skulle ta 30min sa dom, men kom tillbaka 1 timme senare pga att vi tog en lunch i Väsby centrum.

- Kofångaren bak hade dom glömt.
    - Alla fälgar var riktigt smutsiga.
    - B stolpen hade trasmärken, vått vatten som torkat och lämnat märken.
    - Invändigt hade dom glömt handsfack + facket mellan säten fram.
    - Framlysen var fortfarande lite skitiga i kanten
    - Framrutan hade fula torkar märken (liggande halvmånde efter torkarn)

Pratade med chefen och han lovade en ny gratis tvätt om jag inte var nöjd, eftersom dom hade "kund alltid nöjd garanti".

Så, även om det kostade 200kr så borde man få en lite mer ordentlig tvätt. Jag var inte nöjd och rekomenderar dom inte, trots "bli nöjd" garanti.
    Mvh Timmy

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Jag är av den gamla stammen som anser att en handtvätt är det enda rätta. Oavsett ifall nu maskintvätten skulle visa sig vara lika effektiv så har en hederlig handtvätt det fina med sig att man visuellt inspekterar karosseriet i samband med tvättandet och därmed dess eventuellt nyuppkomna lackskador.

mvh
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

Individuell mappning
    Reg.datum
    jul 2003
    Jag har lämnat iväg bilen några gånger här i Gävle på stället ute på Kryddstigen.

Varit mycket nöjd med resultatet och till priser 120-150kr är det skönt. Räknar man in hyra för tvätthall och vad man gör av med i svampar och schampo så går det på ett ut men du slipper jobbet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Flyttar till Utseende och styling.

Mvh

KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Helt original
    Reg.datum
    feb 2007
    jag tror nog ändå att själv är bäste dräng, då vet man att det blir riktigt gjort. Och om man skulle råka göra något märke känns det ju bättre att ha ådstakommit det själv än då man lämnat bort den.

Dessutom känner iaf jag en tillfredställelse i att åka i en ren bil jag precis tvättat. Att det sen svider i ögonen på grannarna att man är ute och tvättar ofta är bara en bonus.

Började redan då jag hade moppen och grannen kom ut och sa "Det är ingen idé att du vattnar den, den blir inte större". Avundsjuka...

skulle aldrig vilja köra in min solidsvarta 9-3SS i en maskintvätt ... knappt jag vågar tvätta den själv bara ...

dom gångerna jag gjort det så har det varit med extrem försiktighet ...

annars lämnar jag in den till Christianstads bilvårdscenter ... dom tar 150:- för en utvändig tvätt och det blir rent ... inga repor och bilen är riktigt skinnad efteråt ...

Jag är på tok för pedantisk för att låta någon annan göra det.. skulle aldrig falla mig in att köra henne i en tvätthall
    Sedan tror jag inte att jag litar på att någon annan ska tvätta henne..

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Handtvättar endast mina bilar. Aldrig kör jag in den till dom stora borstarna, trycker hellre in bilen i diskmaskinen än det

Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Torque
    Jag är av den gamla stammen som anser att en handtvätt är det enda rätta. Oavsett ifall nu maskintvätten skulle visa sig vara lika effektiv så har en hederlig handtvätt det fina med sig att man visuellt inspekterar karosseriet i samband med tvättandet och därmed dess eventuellt nyuppkomna lackskador.

mvh

Man är ju mer rädd om sin egen bil, har svårt att tänka mig att den blir tvättat lika försiktigt och med lika stor nogrannhet om man lämnar bort bilen. Dessutom bor jag i villa och tvättar på tomten, så att lämna bort för tvätt har egentligen aldrig varit ett alternativ...

Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Medlem#
    6101
    Låter INGEN annan röra min bil. Hur kan jag lita på att svampen och skinnet slängs efter att den/det tappats på golvet eller liknande?

Undantagsfall tvättar jag bilen i borstlösa automattvättar då jag inte e på hemmplan.

Jag lämnade in bilen för handtvätt i Helsingborg en gång....Kommer inte ihåg vad firman hette, men jag insåg att jag gjorde samma jobb bättre. Dessutom skulle jag då kunna vara säker på att det inte slarvades.
    Avfettningen dom använde tog bort nästan hela vaxskyddet .
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Automattvätten på OKQ8 i Smedjebacken är inge bra.
    Den lämnar 2 skitiga sträck över hela bilen (ser ut som a-teams stripes).

Varning Varning

ps: det var syrrans Audi som fick genomgå tvätt denna gång, inte SAABen.
    Mvh Timmy

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    En polare har lämnat in sin gamla folkabuss på Ditec i Ängelholm flera ggr, ska ta 150 pix för handtvätt och han är riktigt nöjd!

Och där är ju oxå RÄTT så stora ytor att ta
    Honda Accord 2.4 Executive
    Garaget.Org

Liknande ämnen

1. Posta blocketannonser (och liknande) i denna tråd
    Av TD04 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1846
    Senaste inlägg: igår, 19:03
  2. Hjälp med att hitta en gammal tråd-tråd
    Av Travis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 02:48
  3. Diskutera Intercoolers i denna tråd !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:19
  4. M-Test och resultatet av deras test vs Saab
    Av Tobbev i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 17:34

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg