Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Turboljud??

  1. #1
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    274

    Turboljud??

    Jag har en 9-5 2,0t -99......är det normalt att man hör turbon då man stängt av motorn......hör liksom att den går ner i varv för att naturligtvis stanna då motorn är avstängd. Tänker tanken att den kanske är sliten å börjar bli lite "lös" i lager å så.

    Någon???
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    34
    säker på att det är din turbo som låter då? Och att det inte är kylarfläkten (vilket går ett tag efter man kört bilen och den är varm) lr att det är AC'n?
    Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    274
    Jag vet inte säkert vad för ljud det är....men jag tycker att varvtalet är för lågt för att vara fläkten.... också att då det kommer direkt då jag stängt av motorn....men det kan kanske vara en av fläktarna som slår av just då...eller?
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    34
    testa ha motorn igång och öppna huvuen och försök lokalisera ljudet
    Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av milyn
    testa ha motorn igång och öppna huvuen och försök lokalisera ljudet
    Jo men ljudet kommer först då jag stänger av motorn....ska man lubba ur bilen som en idiot då menar du???
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    34
    ja du kanske kan ha nån som gasar upp den lite medans du lyssnar, om det nu bara kommer när du gasar...
    Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av milyn
    ja du kanske kan ha nån som gasar upp den lite medans du lyssnar, om det nu bara kommer när du gasar...
    För att klargöra....jag står å väntar en stund så min snurra svalnar som man ska göra....inget ökat varvtal utan endast tomgång....stannar motorn å hör detta underliga ljud!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    34
    då måste det ju vara din kylfläkt :S öppna huven och kolla om fläkten framme vid kylaren snurrar
    btw..på nyare bilar behöver man inte stå och vänta på att olja ska pumpas runt i turbon efter "inspirerad" körning. Fick det där förklarat för mig av en saabexpert, men glömt detaljerna...
    Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    449
    Jag kan garantera att din turbo snurrar inihelvete mycket fortare än kylfläkten, och ifall du hör turbon på tomgång så lär du se 2m rökpelare ur avgasröret med. Kan vara ljud från ACn som du hör, det pyser lite när kompressorn lägger av..

  10. #10
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Jag håller med davidee

    Eftersom ac-systemet är trycksatt under drift men inte annars så måste trycket släppas ut. Detta görs när man stänger bilen, det hörs som ett svagt pysande och är precis som det ska vara.

    Det samma gäller att om man hör ett återkommande (väldigt tyst men befintligt) Pipande/vinande i kupén när man har ac:n igång så behöver man inte vara orolig, det är bara kompressorn som arbetar (kyler ner luften). Det brukar inträffa med 10-20 s mellanrum beroende på kyltemp och kylmedlets nivå.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

Liknande ämnen

  1. Visslande turboljud 9-5 2,3t -00 Manuell
    Av CosmicAeroWagon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 13:28
  2. Visslande turboljud efter trim - tips på åtgärd?
    Av Stefan_93SSAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •