Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tjuter/skriker under laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    19

    Tjuter/skriker under laddtryck

    Har en 9000 turbo -95 aut som har börjat skrika/tjuta vid belastning. Jag tycker att ljudet följer laddtrycket och börjar låta riktigt illa vid mitten på gult. Pga detta tog jag isär kontakten vid magnetventilen för att höra om den tjöt även med grundladdtryck. Nog skrek den även nu men inte lika högt.

    Jag inbillar mig att ljudet kommer från höger sida i motorrummet och har därför misstänkt att något lager varit kass någonstans runt drivremmens bana. Dock tycker jag att detta verkar lite avlägset eftersom ljudet följer laddtrycket och tystnar något när den bara går på grundladd.

    Jag har letet läckage och dyligt i alla tryckslangar men inte hittat något. Misstänker turbon börjar ge sig men vet inte hur illa ett turboskrik låter (??) och jag tycker att den laddar bra. Några andra förslag på vad det kan vara som skriker? (En klämd gråsparv...??)
    Saab 9000 cse 2.3T
    Saab 9-5 Vector SportCombi

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    625

    Re: Tjuter/skriker under laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av nt
    Har en 9000 turbo -95 aut som har börjat skrika/tjuta vid belastning. Jag tycker att ljudet följer laddtrycket och börjar låta riktigt illa vid mitten på gult. Pga detta tog jag isär kontakten vid magnetventilen för att höra om den tjöt även med grundladdtryck. Nog skrek den även nu men inte lika högt.

    Jag inbillar mig att ljudet kommer från höger sida i motorrummet och har därför misstänkt att något lager varit kass någonstans runt drivremmens bana. Dock tycker jag att detta verkar lite avlägset eftersom ljudet följer laddtrycket och tystnar något när den bara går på grundladd.

    Jag har letet läckage och dyligt i alla tryckslangar men inte hittat något. Misstänker turbon börjar ge sig men vet inte hur illa ett turboskrik låter (??) och jag tycker att den laddar bra. Några andra förslag på vad det kan vara som skriker? (En klämd gråsparv...??)
    Samma problem på min

    Ingen som vet va det är?
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Min lät så in i helvete när min grenrörspackning började ge med sej. Det kan ju vara så även här. Annars så är ju tryckläckage ett hett tips. Men kolla grenrör om de läcker runt om nånstans. syns lät då de sotar så in i helvete.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Lossa multiremmen och starta en snabbis så vet du om det är nåt hjul, vattenpump eller nåt annat som drivs av multiremmen.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    samma på min med nyligen bytt grenrörs packningen på den..
    Nissan sunny gti-r

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Lossa multiremmen och starta en snabbis så vet du om det är nåt hjul, vattenpump eller nåt annat som drivs av multiremmen.

    //Spets
    Eftersom att det är laddtryckberoende kan man snabbt utesluta remmen..
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 527
    Medlem#
    1469
    Kolla efter läckage på trycksidan. Kan räcka med en lite spricka.

    Alternativet är att kolla hur bladen i turbon ser ut på insugssidan. Behövs bara en liten stukning på ett blad för att det skall bli ljud av det.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    608
    Min 9k sotade inte runt grenröret men det läckte ändå och den skrek som en gris om man gasade när den var kall.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. "tjuter" vid ett visst laddtryck. HJÄLP
    Av ahedlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •