Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vit rök (bilder)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169

    Vit rök (bilder)





    Ja då var det dags igen, upptäckte att jag har en mysig vit rök när motorn är kall. Tankarna gick direkt till topplockspackningen, men efter en undersökning kom jag fram till att det inte kan vara den. Ingen olja i kylarvattnet och motoroljan är icke gråaktig och har inte inslag av fukt. Tändstiften ser bra ut. Motortempen ligger stadigt på mitten av mätaren.

    Värt att nämna, tomgången har varit helt åt fanders på sistone. Vid rödljusen har den en tendens av att stå o svajja mellan 1.5k-2k rpm för att efter x antal sekunder sakta men säkert singla ner mot 1k sträcket.

    Är det min snurra som har bestämt sig för att lämna mig för turbohimlen eller finns det något annat som kan ställa till det? Röken får mig att tänka på olja hur som helst. Luftfiltret är även helt nybytt, om det nu kan ha något med saken att göra.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    En blåst topplockspackning kan ge ytterst diffusa symptom. Allt beroende på hur pass risig packningen är. Ett säkert sätt att ta reda på om packningen är trasig är att göra ett leak down test alternativt mäta HC i exp-kärlet.

    Av egen erfarenhet skulle jag vilja rekomendera en kontroll av spjällhusförvärmingen, innan du övergår till mer avancerat felsökande.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    En blåst topplockspackning kan ge ytterst diffusa symptom. Allt beroende på hur pass risig packningen är. Ett säkert sätt att ta reda på om packningen är trasig är att göra ett leak down test alternativt mäta HC i exp-kärlet.

    Av egen erfarenhet skulle jag vilja rekomendera en kontroll av spjällhusförvärmingen, innan du övergår till mer avancerat felsökande.
    Vad menar du med "spjällhusförvärmingen"? Jag är inte så hemma med det ordet. Spjällhuset vet jag var det sitter. Senare idag blir det att klämma lite på turbon också, måtte den inte ha gått i fördärvet, då ryker semesterkassan.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Snurran är det nog inte med tanke på färgen på röken, brukar vara mer blå-svart, kan väl iofs vara så att du får vatten i turbon (antar att de är vattenkylda) och då ryker det ju vitt.

    Rätta mig om jag har sagt något dumt.

    Denna tråden ska följas, jag har nämligen samma "problem" när min är kall, dock inte med tomgång, den ligger stabilt.

    Kan det vara någon ventiltätning som börjar ge sig? Jag är också tacksam för svar.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    Kan det vara så enkelt att den går för fett? Får nämligen CE, 7 blink (adaption), som felkod titt som tätt. Börjar lessna rent ut sagt. Jag inbillar mig att den luktar bränd olja. Dock bör väl inte bränsleblandningen ha något att göra med tomgången?

    Jag är beroende av bilen och vågar knappt köra den i detta skick.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av turb0pr0pp
    Kan det vara så enkelt att den går för fett? Får nämligen CE, 7 blink (adaption), som felkod titt som tätt. Börjar lessna rent ut sagt. Dock bör väl inte bränsleblandningen ha något att göra med tomgången?

    Jag är beroende av bilen och vågar knappt köra den i detta skick.

    //MVH
    Jag vet faktiskt inte om det kan ha med blandningen att göra.. Kan ju inte så mycket om nya bilar och hur de beter sig. För mycket elektronik.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Nej blandningen är det troligtvis inget fel på, röken tyder på vatten i avgaserna.

    Åk till en bilverkstad och be dem mäta HC-halten i exp-kärlet, på så sätt får du svart på vitt om topplockspackningen är trasig. Billigt och snabbt test.

    Men kontrollera även om du har vatten i tryckröret, skruva av och se efter, detta kan tyda på en trasig spjällhusförvärmning(stopp i denna)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Nej blandningen är det troligtvis inget fel på, röken tyder på vatten i avgaserna.

    Åk till en bilverkstad och be dem mäta HC-halten i exp-kärlet, på så sätt får du svart på vitt om topplockspackningen är trasig. Billigt och snabbt test.

    Men kontrollera även om du har vatten i tryckröret, skruva av och se efter, detta kan tyda på en trasig spjällhusförvärmning(stopp i denna)
    Kan ju hoppas att det är så enkelt som att det är vatten där, det är ju bara att plugga, visst bilen blir ju inte varm lika snabbt men det är ju en billig åtgärd iaf.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Tycker inte det ser så farligt ut.?!

    Men gör avgastest samt kylarburk test så ser man som sagt
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Tycker inte det ser så farligt ut.?!

    Men gör avgastest samt kylarburk test så ser man som sagt
    NEj jag har aldrig reflekterat över det innan, det var först när jag läste denna tråden som jag kom o tänka på det. Brukar inte de flesta bilar ryka när de är kalla med tanke på kondens som uppstår över natten. Nu när jag tog min bil så såg jag att det inte rök trots kall motor, tror att det i mitt iaf handlar om kondens som nu uteblev eftersom det är varmt ute.
    Svart 9-3 Aero SS -04
    http://www.garaget.org/NoXXaN

  11. #11
    Exakt sådär ryker min 9-5 2,0t -01 åxå. Men bara när jag drar husvagn. Aldrig vid kallstart eller normal körning. Dock luktar det brända kalsonger bakom bilen...garanterat olja. Alla "förståsigpåare" som jag surrat med menar att det är turbon. Skall plocka ner den o kolla nu i veckan. Känns inte så bråttom än...vädret är fint och jag har ju min kinavespa
    Saab 9-5 2,0t 2001

  12. #12
    Helt klart ska man vara uppmärksam på sånna saker.
    Skulle tro att du har toppackning på g.
    Därav CE lampan.
    Det behöver inte komma olja i vattnet och tvärtom.
    Om du har tur kan det räcka med att dra toppen.
    Nedersta bulten vid 4:ans cylinder längst ut till höger sett framifrån har en tendens att sitta löst.
    Men är det inte plåtpackning kan det vara för sent.Den sticker alltid på 4:ans cylinder.(99% i alla fall )
    There Is No Power Without Power

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av motormike
    Dock luktar det brända kalsonger bakom bilen...


    Vågar jag fråga om en närmare förklaring på det uttalandet?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det bara jag som undrar om bilen faktiskt förbrukar kylarvätska? Alltså: sjunker nivån i expansionskärlet, och isåfall hur mycket/fort?

    Kan inte en efterdragning av toppen vara på sin plats också?

    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Är det bara jag som undrar om bilen faktiskt förbrukar kylarvätska? Alltså: sjunker nivån i expansionskärlet, och isåfall hur mycket/fort?

    Kan inte en efterdragning av toppen vara på sin plats också?

    mvh
    Jag har inte uppmärksammat någon förlust av kylarvätska. Har nästintill dagligen kollat om nivån har förändrats men så är icke fallet. En efterdragning av toppen är på G.

    Det har faktiskt inte bolmat mycket rök alls på sistone, bara idag när det regna ordentligt.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Bytt oljan nyss? Om du gjort det kanske du fyllde på för mkt, kan även ha kommit vatten i oljan.

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Kan inte vara nån slang till vevhusventilationen eller dylikt som lossnat så att den drar tjuvluft?
    När du står vid ett rödljus och den ökar på tomgång så där, vad händer om du gasar till en gång snabbt? Går tomgången ner normalt eller är det lika högt igen?

    Ökar den på tomgång tyder det väl snarare på att den går för snålt än för fett?
    Är verkligen ingen expert inom området, kommer bara med lite tankar!
    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Bilder från Saab Support Convoy 2010-01-17 [Nya bilder]
    Av kzr63g i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 10:03
  2. Nya bilder på min bil
    Av Robin C i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 13:32
  3. Nu äntligen litta bilder på bilen..(Nya bilder!!)
    Av Jonas Grankvist i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •