Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30

    Startproblem OG9-5

    Hej!

    Jag har en 9-5 -99 som har gått som en klocka de åren jag har haft den. Ikväll när min fru var på väg hem från ett spinningpass så dog bilen och hon såg att Check Engine lampan lyste. Den gick sedan inte att starta. Jag cyklade ned och mycket riktigt så gick det inte att starta. Startmotorn gick och ungefär vid var 5-6 försök så försökte den tända till, inte de andra gånger. Men inte tillräckligt för att starta. Såg på min försäkring att jag hade gratis bärgning och hyrbil så jag ringde efter bärgare.

    Under tiden så gick jag igenom säkringarna i motorrummet, tog ut och satte tillbaka dem. Inget resultat av det. Gick igenom säkringarna inne och tog ut de som hade med motorstyrning osv, tryckte i dem igen. Gjorde sedan ett nyss försök och då startade bilen. Bärgaren kom precis så vi körde bort bilen till SAAB. De skall få kolla på den imorgon. Kan de se på felkoder vad som är galet? Vad skall jag säga till att de byter? Jag vill inte ha tillbaka den om det kan hända igen, i alla fall inte utan att de byter något. Hade årsmodell 99 problem med tänd-kassetten?

    Jag försökte säkert starta bilen 20-30 gånger och kan det ha varit glapp i någon säkring så det var därför den startade? Är det vanligt?

    Tacksam för tips!

    Mvh
    Tobbe

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    De vanligaste orsakerna till den där sortens lynnighet är DI-kassett, vevaxelgivare och bensinpump. I ditt fall är nog vevaxelgivaren huvudmisstänkt, när den håller på att lägga av så brukar den ge funktionsproblem när den är varm.

    Checklista när den inte startar:
    1) Rör sig varvräknaren? På T5-motorer ska varvräknaren skutta i takt med motorrotationen, på T7-motorer så ska den segla upp och lägga sig stabilt på run 200rpm. Om den är död -> vevaxelgivaren. (Det finns möjligheten att vevaxelgivaren inte är heldöd men ändå trasig, dock.)
    2) Om varvräknaren rör sig, låter det om bensinpumpen? (Den ska slå till en kort ögonblick när man slår på tändningen, sedan går den bara när motorn roterar om jag minns rätt) Om man är osäker kollar man med startgas, tänder den till på det (och är stendöd för övrigt) är det sannolikt bensinpumpen. (Dessutom, om bensinpumpen avlidit vid ett kort stopp så finns det normalt tillräckligt med bensin när man startar den för att tända till och gå några varv innan den blir stendöd. Beter den sig så kan du sluta felsöka mer...)
    3) Prova med en annan DI. DI:n kan ge nästan vilka symptom som helst, och om det inte är uppenbart att det är den (t ex om den ryker) så är det enda säkra sättet att provbyta. Många Saab-verkstäder har testkassetter som kan gå att låna för prov.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    På alla Saabar har jag faktiskt börjat med att prova med startkablar först.
    Skumt, jag vet. Men 9-5 går iaf inte igång med för låg spänning även om man tror att det skall räcka.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Rätt. Om ACC-panelen startar om (= lyser starkt och visar en siffra, normalt 0, under > 30 sek) så har man troligen för lite kräm i batteriet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Många tack för alla tipsen.
    När bilen till slut startade igår så var det precis så som du säger med ACC-panelen. Vad kan då vara fel om det är för lite kräm i batteriet? Byta batteri? SAAB har inte hunnit kolla på det ännu men jag har meddelat dem vad jag vet och han tyckte det lutade åt bränslepumpen. Så fort jag hör något så rapporterar jag det här. Tack så länge!

    Tobbe

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Om den gör det i den här väderleken, och du inte dragit ur batteriet på något känt sätt (alternativt bilen stått oanvänd i "många" veckor), så har du ett elproblem. Antingen ligger något och tjuvdrar eller så håller batteriet på och lägga av. I ditt fall kanske du bara dragit ur batteriet pga misslyckade startförsök, dock, och eftersom den började med att stanna under drift så låter elproblem mindre sannolika. Om nu inte någon cell i batteriet bryggat över, då kan det bete sig rejält konstigt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Hej! Här kommer en liten uppföljning:

    Har precis varit och hämtat min 9-5:a hos SAAB. De verkar väldigt pålästa och de hade bytt vevaxelgivare, eftersom bilen hade startat hos dem och det fanns inte heller några felkoder att utläsa. Han flaggade för att det kan ju även vara bensinpumpen men den kostar mer och det verkar kännas som vevaxelgivaren. Han tipsade också att jag skulle ladda batteriet. Just nu går den perfekt men jag återkommer om det ändrar sig. Jag måste säga att jag trivs med SAAB i Halmstad. Hade bilen inne på service i februari och då byttes bussningar bak, krängningshämmare fram samt att de rostskyddade lite under som SBP hade tipsat om. Det gick på 5.200:- för allt och det tyckte jag var helt okej. Ursäkta nu kom jag ifrån ämnet

    Någon skulle lägga dessa felsökningstips i FAQ:n då det verkar vara samma tillväga gångssätt i de flesta fallen.

    Tack så länge alla och en trevlig helg!

    Tobbe

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Hej igen! Ny uppföljning 1 timme senare.

    Självklart trodde jag allt var fixat så jag tog bilen för att köpa pizza, tror ni det gick bra? När jag skulle köra hem från pizzerian så gick bilen bara 50 m sedan dog den igen. Den startar inte heller. Tråkigt men då är det kvar bensinpump eller DI antar jag. Kan bensinpumpen vara så lynnig? Ni som haft problem med den kan den funka ibland för att sedan inte göra det?

    Tobbe

  9. #9

    bensinpump

    Har rivit isär en kass pump.

    Det var kontaktbanorna som var söndernötta. Kolen var ok.
    När jag ohmmätte på pumpkontakten på plats fick jag kontakt om jag knackade på locket till tankarmaturen.
    Rimligen borde felet kunna komma och gå, likt dina symtom.

    mvh
    loca

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Låna eller köp en begagnad/ny DI. Alla saab-ägare borde han en DI i bagaget.

    Oftast brukar bilen hacka lite innan soppapumpen lägger av. Inte alltid men ofta.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Jepp det verkar vara DI eller bensinpumpen. Igår när jag gick ned för att köra hem bilen så startade den inte och jag ringde efter bärgare, men just som jag kom fram så startade bilen och jag kunde köra hem. Idag testade jag att starta bilen kall men det gick inte. Jag hör dock att bensinpumpen låter men det kanske kan vara fel på den ändå?
    Tråkigt att vara utan bil i helgen

    Tobbe

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Låter mer som ett bränslepumps problem i mina ögon.

    Hade DI'n brunnit upp så hade du inte fått igång bilen igen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Det låter inte klockrent som ett pumpproblem.

    Kontrollmät pumpen först, alternativt använd startgas när den inte startar för att se om det verkligen är bensinpumpen. En lynnig pump (dvs inte totalt avliden) brukar inte kunna pumpa riktigt så bra som den ska, saknades toppeffekten på motorn?

    DI:n kan visst bete sig på det angivna sättet, även om det inte är så vanligt.

    Är det säkerställt att den omstartande ACC-panelen inte berodde på dåligt batteri (eller batterianslutningar)?

    Sedan, det finns faktiskt andra felorsaker än DI, vevaxelgivare och bensinpump, de är bara inte så vanliga.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Jag det blir märkligare och märkligare. Igår kunde jag inte starta bilen på hela dagen, försökte flera gånger under hela dagen. Provade en sista gång till kvällen och då startade den. Tyckte det luktade ovanligt mycket bensin, så har det inte luktat tidigare. Under alla startförsöken så hörde jag bensinpumpen starta (kanske därför det luktar bensin). Tror att det var många startförsök som gjorde att ACC-panelen startade om, alternativt att jag i tisdagskväll hade ur alla säkringarna så det kunde ha med det att göra.

    Idag startade bilen igen, skall se om den kommer ned till SAAB imorgon. Har lite kontakter så jag kan nog få låna med mig en DI under veckan om det strular igen. Hade varit intressant att haft en igår när den inte startade. Tog ur min DI och kollade på den. Ser helt okej ut och ligger inte inom dem som det verkar fel på, men det kan ju vara fel ändå. Nämnas kan igår att den inte tände en enda gång av alla de otaliga försök jag gjorde. Skall se om jag kan cykla iväg och köpa startgas så vet man det också.

    Tobbe

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Rörde sig varvräknaren?

    Med tanke på att det luktade bensin och den inte tände till en enda gång så tror jag nog inte på bensinpumpen.

    Sedan, titta efter om tändstifen är blöta efter misslyckade tändförsök. Är de blöta så sitter problemet på tändsidan.

    Att prova att byta DI-kassetten är säkert en mycket bra idé.

    Men det kan ju vara gammalt "hederligt" glapp någon annanstans också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Självklart glömde jag kolla på varvräknaren och självklart så har den startat hela dagen idag. Jag körde ned till SAAB och parkerade den där. Körde runt med bilen i 30 minuter och den gick riktigt bra. Inga som helst problem med farten och hjulspinn. De får kolla pumpen imorgon och sedan skall jag låna med mig en DI-kassett.

    Tycker det vore märkligt om det inte skulle rycka eller ngt sådant om pumpen börjar bli dålig. Inga som helst ryck eller ngt. Inte heller de gånger den stannade så ryckte det till. Den bara direkt stannade, märkte att servon slutade och check engine lyste. Hoppas att de hittar något, de har ju redan byt vevaxelgivaren.

    Tyvärr är jag inte någon mekare som kan mäta spänning på pumpen . Tyckte jag var duktig som lyckades lokalisera DI-kassetten och plocka ut den.......
    Det är sådana som jag som tycker det är så skönt att ha er proffs att prata med, ni förgyller vår vardag.

    Tobbe

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Ville bara nämna att bilen efter ny tändkassett nu är inne på 3:e veckan utan några problem. Mao så går även de gamla tändkassetterna sönder (årsmodell 1999).

    Tack för all hjälp!

    Tobbe

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Vad bra! DI kan vara knäppa och ge olika fenomen. Eftersom din bil luktade bensin så gick ju pumpen. Tycker dock att du även skall byta stift med ny DI.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av bjornj76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 20:41
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Persan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-14, 09:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •