Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: stora problem efter motortvätt!

  1. #1

    stora problem efter motortvätt!

    jag tog och gjorde en vanlig men grundlig motortvätt på bilen (ng900)
    endast ovanifrån jag täckte över luftfilter och eldosor med plast.. bilen startade direkt men så fort ja började köra märkte ja hur ABS lampan lös...
    även hastighetsmätaren lever sitt egna liv, varje gång ja bromsar går den till 250 km/h och fungerar inte korrekt annars heller.
    Samma sak med färddatorn.. den visar just nu att bilen drar 0.18 liter milen.. lite för bra för att vara sant?

    vad kan felet vara? har kollat de flesta boxarna bla ABS boxen den är snustorr ingen fukt eller ngt där...

  2. #2
    Guest
    Jag vet inte riktigt men en tanke som slår mig är att det kanske är något jordfel?? Någon annan som har ngt förslag?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    301
    Det hela låter väl som det har med nån av givarna ifrån däcken och göra eftersom både ABS och Hastighetsmätaren fått spelet.
    Och om färddatorn tycker att du kör i 250km/h med "normal" soppaförbrukning såklart den sänker "medelförbrukningen".

    Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem. Men titta runt lite och ryck i lite kablar. Lite kontaktspray är väl aldrig fel.

    Kanske testa och göra bilen strömlös med och låta den stå i ett garage. Se om det hjälper.

    Hoppas det löser sig och nån kommer på nån bra lösning!

    MVH
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sjuntorp-Varberg
    Inlägg
    2

    Re: stora problem efter motortvätt!

    Citat Ursprungligen postat av 900aerocoupe
    jag tog och gjorde en vanlig men grundlig motortvätt på bilen (ng900)
    endast ovanifrån jag täckte över luftfilter och eldosor med plast.. bilen startade direkt men så fort ja började köra märkte ja hur ABS lampan lös...
    även hastighetsmätaren lever sitt egna liv, varje gång ja bromsar går den till 250 km/h och fungerar inte korrekt annars heller.
    Samma sak med färddatorn.. den visar just nu att bilen drar 0.18 liter milen.. lite för bra för att vara sant?

    vad kan felet vara? har kollat de flesta boxarna bla ABS boxen den är snustorr ingen fukt eller ngt där...
    Låter som en bil jag fick in på verkstan. Han hade motor tvättat och fått fukt i anslutningen på ABS aggregatet. Det blev kortis i agg. Lossa kabel anslutningen till ABS aggregatet och se om det är fukt där. Annars är det sensor VB som ger hastighets signal via ABS till hastighetsmätaren.
    ABS agg, är mycke känslig för väta då kabel anslutningen ligger uppåt.

    Mvh Lennart
    SAAB Sonett III -73 SAAB 9000 2,3T -96
    SAAB 900i -88 SAAB 96 -76

Liknande ämnen

  1. Stora problem med motorgång efter omprogramering av box t5
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 01:04
  2. Problem efter motortvätt NG9-3 B207
    Av charlotta02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 10:07
  3. Stora vibrationer efter kamkedjeåtgärd, 9-5:a, NYA problem!
    Av Laplander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 23:58
  4. Problem efter motortvätt saab 9000i-89 2.0
    Av Mangan25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 23:31
  5. Problem efter motortvätt 9-5 Aero -00
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •