Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motor dör när den blir varm !?

  1. #1

    Motor dör när den blir varm !?

    Köppte en Saab 9000I 2.3 CS -92 GLE
    Ett fel på den bara

    När den blir varm så stendör den och CE blinkar och det går inte att starta den igen förens den blivit kall ?

    Vad kan detta vara tro ni ?

    Har tästat med 2 olika t'ändkasetter men med samma resultat !?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 698
    Verkar som om det är vevaxelgivaren som strular?
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Var ute nyss och startade bilen och lät den gå på tomgång och den gick i 15 minuter utan några problem tempen var uppe ganska högt ochj så slog kylfläktarna igång och sänkte tempen som den bör göra ner till normal igen och den giorde så ett par ggr rätt som det är så täns CE och lyser bara Betyder att den går som den ska kall som varm

    Stängde av moton och vred på tändningen på ON CE tänds för at sedan släkas Normal

    Vrider om på starten och moton startar upp och samtidigt tänds CE och lyser konstant
    Kan varva upp den utan problem utan det minsta tydan till att villja dö

    Vågade där i mot inte baka ur garaget och köra en runda om den skulle dö som innan i mörkret Lite jobbigt att vänta på att den ska bli kall igen eller putta den

    Hmmm Lambda ? då skulle den ju indikera det på en gång med CE och den drar itne särskillt mycket enligt färdaton

    Katten ? Ja då skulle den ju ha shokat ihop när den vart varm som nu i garaget körde moton på samanlakt 45 minuter utan att dö

    Värkar som den vill göra det om den är i rörelse ?


    Så vad kan det vara för fel i så fall ?

    1. Köra runt i bilen kall utan problem tills den blir varm = Död
    2. Varmköra bilen stillastående kall till varm = utan problem

    Kan inte heller läsa av CE då den itne blinkar när den tänds vi detta tillfälle hmm

    Men att den blinkade som en jävla julgran när den dog effter att jag körde med den innan i dag och då fanns det absolut inget som kunde få igång moton igen förens den var så pass kall att man kunde lägga handen på grenröret då startade den igen

    Fattar inte ett skit av detta.....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Testa att läsa ut felkoder? Står i FAQén hur man gör.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    jo men den ger inga felkåder när man står still med bilen opch låter den gå varm CE täns bara och lyser konstant hela tiden
    sen spelar det ingen roll om man stänger av moton och vrider på tändningen då är allt som det ska tills man startar monton först då täns ce och lyser tills man stänger av den

    Den blinkade som fan i går effter att jag körde en stund med den då den dog men visste inte om hur man läste kåden då

    Lustiga är att den inte visar samma resultat i stillastående när den blir varm...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Det räcker inte med attt vrida på tändningen för att läsa ut felkoder på din bil. Du får kortsluta en kontakt i diagnosuttaget för att felkoderna ska visas, står somsagt i FAQ hur man gör.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    var borta på saab och frågade dem om va det kan vara
    och dem gav mig tipset att byta vevaxelgivaren
    men jag vet inte
    Det går bra på tomgång
    man tycker ju att den skulle göra likadant på tomgången i så fall

    ska kolla på det du sa där med sluta stifften.

  8. #8
    Har tittat i Diag utaget men jag vill veta villket av stifften jag ska sluta ?
    Någon bild på det skulle inte vara fel !?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Någon bild på det skulle inte vara fel !?


    EDIT: När du sen ska jorda uttaget så är det smidigast att fixa ihop en sladd med en brytare så du kan sitta i bilen och hålla koll på CE-lampan.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    fick ur den 2 kåder:
    1 2 2 3 1 <--- var något med varvavkänning
    1 2 2 2 5 <--- denna måste det ju vara då va det nu kan vara

    när jag sen ska kolla effter fler så blinkar den med långa blink hela tiden tills jag stänger av tändningen det måste ju indikera att det inte finns fler !?

  11. #11
    1-2-2-2-5 (02 sensor problem, Fault must be present for 3 minutes to set code)


    villken givare/sensor är det ?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    1-2-2-2-5 (02 sensor problem, Fault must be present for 3 minutes to set code)


    villken givare/sensor är det ?

    Hmmm 12225 Uppvärmd Lambdasond, Ledningar uppvärmd lambdasond
    Kan det göra så att bilen dör om man kör med den men itne om man låter den gå på tome ?

  13. #13
    Problemet löst !

    Det var ingen säkring i port 28 ( Lambda upheater )
    Satte i en och släkte CE och vips jag kunde köra utan problem och ingen ce tänds nu hehe

Liknande ämnen

  1. 9-3T dör i 5 sek när den blir varm
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 14:33
  2. Slirar när den blir varm!
    Av moschini i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 12:15
  3. Behöver hjälp.Går dåligt när motor blir varm,9000CD 2,0i-90.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 02:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •