Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: HÄLP EN BLIVANDE SAAB ÄGARE

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1

    HÄLP EN BLIVANDE SAAB ÄGARE

    Hej
    Alla ni som är insatta i Saab sedan tidigare.
    Jag har tänkt att köpa en Saab för första gången.
    Det kommer att bli en 9-3 2,0T Med den nya karossen.2003 eller nyare.
    Det som jag behöver hjälp med är alla paketen som finns.Vad betyder T.ex Arc,Pilot.SS,Vector,Linear plus ss Osv.Ni fattar vad jag menar.
    Det vimmlar av olika modeller.Samt att vissa är kombinerade.
    Ett krav som jag har är xenom lysen.Är det något av dessa paket där det ingår?
    Vilket paket är att föredra,vilket paket är billigare resp dyrare?
    Ge mig lite ideer och förslag.
    Om någon kan ge mig som köpare lite info om svaga punkter på 9-3 an så blir jag jätte tacksam.
    Tack för hjälpen.
    Alexander

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: HÄLP EN BLIVANDE SAAB ÄGARE

    Hej och välkommen till forumet.

    Jag har flyttat ditt inlägg till rätt forumdel då du postat det lite galet. Rekommenderar starkt att du läser igenom forumets regler ( http://forum.saabturboclub.com/rules.php ) och även att du tittar noga på forumbeskrivningarna innan du postar fortsättningsvis.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    9-3SS (=SportSedan) är helt enkelt den nya varianten av 9-3 sin kom 2003. Linear, Vector och Aero är modellerna som finns. Linear är enklast med olackade (svarta) trösklar, frontspoiler och "nederkant" baktill. Den har även tygklädsel och vanliga plåtfälgar som standard (även om det är väldigt vanligt att lättmetallfälgar köpts till).
    Vector har lackade (karossfärgade) trösklar, frontspoiler och "nederkant" baktill. Den har även sportstolar med halvskinnsklädsel, 17-tumsfälgar, silverfärgade ramar runt instrumenten, silverfärgade lister på insidan av dörrarna mm som standard.
    Aeron är toppmodellen, med starkare motor på 210 hk (jag pratar då om 2003-2005).

    Pilotpaket är ett tillval som ofta finns på bla Vector. Det innehåller elektrisk förarstol, backsensorer, automatiskt avbländande innerbackspegel mm. Vad som ingick skiljer sig lite mellan olika årsmodeller.

    Xenonljus ingick inte som standard på någon modell, utan var alltid tillval. 9-3SS har dock alltid projektorstrålkastare som man av misstag kan tro är xenon när man tittar på bilen utifrån.

    Sedan brukar man skilja på 2,0t, vilket är 175 hk och 2,0T (med stort T) som är 210 hk. 2,0T fanns dock bara i Aero tom 2005.

    Det var bara "lite grovt" vad det finns för modeller, hoppas fler fyller på med mer info.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Fram till 2005 fanns även en modell vid namn Arc.

    I princip samma som Vector:n, men 16tums hjul, träpaneler, helskin (ej sportstolar). Tror inte så många utrustade sin Arc med sportchassi då den inte vart profilerad som "sportig" variant.

    Tror i princip du får samma bil om du köper till Arc-paketet på nyare modeller idag.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Sedan finns väll även Linear-versionen Plus, med bl.a. elmaönvrerad förarstol o 16" LM?
    Svaga punkter som kan finnas är såklart elektroniken, framförallt om det är en tidig modell. Inte helt ovanligt att man får diverse felaktiga felmeddelanden i SID'en om att saker o ting är trasiga. Är tydligen rätt vanligt att tankmätaren visar fel också.
    Missljud i fjädringen är väll också hyffsat vanligt samt att backspegelsinfästningen tappar lacken.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    458
    Japp, SPSa (uppdatera) skiten alla styrdon det första du gör ifall du köper en -03:a, då slipper du massa konstigheter. Diverse småknirk från fjäderben och annat bråte brukar vara åtgärdat inom garantin.. Ifall det är en tidig -03:a, kolla så du har plastskyddet till kupéfläkten monterat, annars kan den få smaka onyttigt mycket vatten, och den är icke gratis..

    Annars är det mest finlir som skiljer -03 mot en -05.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Ifall det är en tidig -03:a, kolla så du har plastskyddet till kupéfläkten monterat, annars kan den få smaka onyttigt mycket vatten, och den är icke gratis..
    Hur, var?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Ifall det är en tidig -03:a, kolla så du har plastskyddet till kupéfläkten monterat, annars kan den få smaka onyttigt mycket vatten, och den är icke gratis..
    Hur, var?
    ?? plastskydd i motorrummet eller ?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    458
    Sitter vid "akvariet" typ 20cm bred kanske 40cm lång nånting, är tunn plastbit, ska se till att vattnet inte rinner in till fläkten..
    Lägger inte ut några servicetips, jämför med en -05 eller nånting..

  10. #10
    kolla så inte den inte läcker servoolja från påfyllningslocket. Det kan även vara motorolja eftersom trasiga packningar mot motorblocket betyder att servon suger upp motorolja från kamaxeln och spiller ut genom locket. Servobyte över 4000:-

    Inredningen kan även låta billig gammal Opel efter 8000 mil (iaf på min)
    och gnisslar o knirkar precis överallt.

    Stötdämpare kan skramla (kanske nämnts) fram till -05 då de fixades

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Kanske blivande 9-3 TiD 1.9 ägare
    Av Lupis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 10:44
  2. Eventuellt blivande SAAB-ägare: Köpråd och "bra att veta"
    Av iXNAY i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 13:27
  3. Blivande Saab-ägare? OG9-3 -99
    Av Cat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 21:34
  4. Blivande Saab-köp
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •