Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan någon förklara skillnaden på TCS och ESP?

  1. #1

    Kan någon förklara skillnaden på TCS och ESP?

    Har försökt leta tydlig information men misslyckats. Har jag förstått saken rätt så tillkom TCS för att föraren skulle kunna ge full gas utan att det blev hjulspinn och därmed få bästa prestanda. ESP däremot kom till för att förhindra ofrivilligt sladdande. Men båda systemen verkar fungera på samma sätt. Om något hjul spinner så bromsas detta alternativt så minskas gaspådraget elektroniskt. Så, är de båda systemen därmed inte likvärdiga, eller vad har jag missat?
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    De fungerar inte på samma sätt och är inte likvärdiga..

    TCS = Traction Control System. Hindrar framhjulen från att spinna hejvillt genom att strypa motorn och därmed också hjulens snurrande till en så optimal nivå som möjligt för att komma i väg på bästa sätt och undvika onödigt hjulspinnande.

    ESP = Electronic Stability Program. Försöker aktivt hjälpa föraren att inte få sladd/hjälpa till att reda ut eventuella sladdar genom att bromsa olika hjul. I ESP ingår TCS och de båda systemen jobbar tillsammans.

    Typ någonting däråt... tror jag...

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Känner ju inte direkt att det är någon solklar skillnad precis... att syftet med systemen är olika, ja det förstår jag. Men den tekniska implementationen är i båda systemen att bromsa hjulen och att minska gaspådraget så vad blir då den praktiska skillnaden?
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Att ett ESP-system även kan bromsa de bakre hjulen och hjälpa till att undvika sladd/understyrning, väldigt enkelt förklarat. TCS hjälper bara till att undvika att de drivande hjulen spinner loss, alltså ingen hjälp när bakvagnen kommer farande.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Rent tekniskt är det en stor skillnad på systemen.

    TCS använder ABS-sensorerna för att bedöma hur stor skillnad det är i hastighet mellan de 2 drivande hjulen. Om skillnaden är för stor (ett hjul spinner)kommer bilen i första hand att använda bromsarna för att få ner skillnaden och om inte det hjälper/räcker så kommer styrsystemet att ändra tändningen för att minska effekten i bilen och som sista utväg ändras spjälläget och stryper motorn.

    ESP är mer "intelligent" och har mer input. Förutom att titta på ABS-sensorerna har ESP även en så kallad accelerarationssensor som den använder för att bedöma bilens läge. ESP håller också reda på hur mycket ratten är vriden.
    Med denna input kan ESP bedöma om bilen håller på att tappa greppet och bryta ut i sladd vid t.ex. en undanmanöver.
    Systemet kan då välja att bromsa de 4 hjulen individuellt för att förhindra sladden samt ändra tändning och gasläge precis som TCS.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Rätta mig om jag har fel men visst jämför TCS:en även hastighetsskillnaden mellan drivhjulen och bakhjulen?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-29 klockan 18:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Då klarnar bilden. Tack för informationen.
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Rätta mig om jag har fel men visst jämför TCS:en även hastighetsskillnaden mellan drivhjulen och bakhjulen?
    Det låter ju faktiskt troligt när jag tänker efter... Annars hade man ju "sluppit" TCS bara man sett till att spinna med båda drivhjulen

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Den korta beskrivningen är att TCS bara ser till att framhjulen inte spinner, ESP ser till att hålla bilen på rätt kurs.

    Som jag ser det tillför TCS normalt inte något på en framhjulsdriven bil eftersom hjulspinn fram betyder att bilen går framåt vid släpp vilket åtgärdas genom gasuppsläpp. Ett undantag är dock på automatbilar där hastighetsmätare inte går på drivhjulen inte avslöjar hjulspinn, och det inte avslöjas på samma sätt av varvräknaren som på en manuell bil - som just 9-5:an, har råkat ut för hjulspinn där jag gett aningen för mycket gas på rejält halt väglag där spinnet kom smygande. (Så på t.ex. en 9000 med automatlåda finns inte problemet, där avslöjar hasighetsmätaren direkt vad som pågår.)

    Nu är dessutom og9-5:ans delade bakaxel (som alla bilar med delad bakaxel) lite lurig när man får sladd i halka, så när det gäller jag skulle starkt rekommendera att välja en bil med ESP så dess styrbromsning kan reda ut sådana situationer.

    (Har og9-5 automat både utan TCS/ESP resp med ESP samt 9000 automat. og9-5 automat utan TCS/ESP är definitivt den minst roliga att köra i halka.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    TCS brukade jag alltid stänga av när jag körde en bil med det (min 9-5 '01), den fungerade ju helt uselt. Men ESP vill man ju ha på, i saabs fall fungerar den mycket bra också vilket inte kan sägas om alla bilars ESP.

    ..Möjligen kan man stänga av ESP om man sla leka på nån tom parkering.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Någon som kan förklara hur min värme beter sig?
    Av Mr Henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 01:38
  2. Kan någon förklara det här med diesel och skatt?
    Av Iceman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 09:53
  3. Kan någon förklara hur AC funkar?
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 20:18
  4. Kan någon kort förklara ventilernas funktion?
    Av Stoffes40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 10:13
  5. Dump ventiler kan någon förklara???
    Av Peter 9-3 -01- 2,0T 185hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •