Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hastighetsmätaren stannar!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Hastighetsmätaren stannar!

    Har nu råkat ut för att hastighets mätaren plötsligt slutar fungera, för att sen ploppa upp och ner lite då och då... Helt skumt! Någon som har tips på vad det kan vara?

    Bil: Saab 9000 CSE -96
    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Nått av dreven till hastighetsgivaren på växellådan gissar jag på..

    Har du tur så är det det yttre drevet som är slut (inte svårt att byta) har du otur är det det inre drevet som är slut (riva växellåda).

    Testa sökfunktionen.. Har för mig att ämnet varit uppe några gånger tidigare...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463
    Shit pomfrit! Låter inte alls bra!
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Shit pomfrit! Låter inte alls bra!
    Njaee. Är det det yttre drevet som själva givaren känner av hastighetssignalen på så är det ingen större konst att byta..

    Tror givardrevet kanske går på nån hundring max. Och byta det klarar man nog själv, annars kostar nog inte det många kronor att få det gjort på verkstad heller..


    I värsta fall så är det det inre drevet som har blivit nött och då blir det som sagt till att plocka isär hela lådan om jag fattat det rätt vill säga..

    Det är en av få saker som är bättre på de äldre 9000 lådorna för på dom så tror jag det inre drevet är i metall och det yttre i plast.. Där ryker så gott som alltid det yttre drevet. På nyare så är båda dreven i plast och där är det lite grann hugget som stucket vilket som bryter ihop först..

    Om det nu är det som är fel vill säga.. Kan ju kanske vara fel på givaren också, men just den hoppande mätaren tycker jag tyder på dom där givar-dreven...

    Bara att hoppas det är nått enkelt..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463
    Tack för svaren! Nu står mätaren helt still, inte änns tripp mätaren rör på sig? Det måste nog var drevet inget annat. Finns det några tips/bilder på var drevet sitter alt. hur man byter det?
    SAAB 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Hastighetsmätaren spökar?!?!
    Av Frille^saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •