Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varför har jag ingen "Turbosaver" 9-3 154

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Varför har jag ingen "Turbosaver" 9-3 154

    Satt det inte på Lättryckarna ?


    En sån har inte jag.
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/8870aaa.jpg

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257
    Det där är "expansionskärlet" till AC:n
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Det där är "expansionskärlet" till AC:n
    Jasså, då är det ju ännu mer konstigt att jag inte har en sån.... Fanns ingen sån på varken 9-5an eller ng900an jag hade, båda hade ACC.
    Jag fick för mig att det var en sån manick som tar åt sig olja för att sedan fortsätta kyla efter motorn slagits av.

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    nåt sånt har väl aldrig en modern saab behövt??? eller annan modern turbobil med vattenkylt lagerhus.

    kylvattnet fortsätter tex ju cirkulera efter att du slagit av motorn, dessutom, om du bara kör normalt sista 1-2 minuterna innan du parkerar så hinner turbon ner i temp.
    Inte många som går med fullt laddtryck ända in i garaget och bara slår av...

    Att stå och efterkyla turbon 30-60 sek som en del gör är bara en modern myt som möjligen behövdes på 80-talet. Jag hävdar att i en modern turbobil behövs det inte.

    I mina ögon ,samma tonårs-nivå som dem som saaaakta saaaaakta sicksackar sig över farthindren med sina 30 mm sänkta bilar.

    (Och nu snackar jag inte de som står o svalnar efter sina 402 meter på Emmaboda eller som kör med 80-100 mm maxsänkta bilar...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av perr
    nåt sånt har väl aldrig en modern saab behövt??? eller annan modern turbobil med vattenkylt lagerhus.

    kylvattnet fortsätter tex ju cirkulera efter att du slagit av motorn, dessutom, om du bara kör normalt sista 1-2 minuterna innan du parkerar så hinner turbon ner i temp.
    Inte många som går med fullt laddtryck ända in i garaget och bara slår av...

    Att stå och efterkyla turbon 30-60 sek som en del gör är bara en modern myt som möjligen behövdes på 80-talet. Jag hävdar att i en modern turbobil behövs det inte.

    I mina ögon ,samma tonårs-nivå som dem som saaaakta saaaaakta sicksackar sig över farthindren med sina 30 mm sänkta bilar.

    (Och nu snackar jag inte de som står o svalnar efter sina 402 meter på Emmaboda eller som kör med 80-100 mm maxsänkta bilar...)
    Kan nog inte skada att låta den stå på tomgång i 30sec efter en stunds hårdkörning, till och med gubbarna på scania demo center lät helt nya lastbilarna gå på tomgång för turbokylning efter 10min körning.
    jag låter min bil stå även körning, kanske inte hjälper mycket men om det ens hjälper lite så är det värt dom 30sec enligt mig iaf ^^
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag skulle rekomendera 30-60 sekunders kylning för att vara på den säkra sidan.
    Men kör man lugnt är de inte nödvändigt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av perr
    I mina ögon ,samma tonårs-nivå som dem som saaaakta saaaaakta sicksackar sig över farthindren med sina 30 mm sänkta bilar.
    En 30mm sänkt og9-3 Aero med 215/45/17 sulor är ju som en 65mm sänkt BMW när det kommer till vägbulor. Det är ett rent helvete vad fronten sticker ut långt. Du ska bara veta vad många gånger man hamnar i trubbel.

    Jag måste snedda upp till garage infarten och när jag väl kommer ner i garaget måste jag snedda där det övergår till plant golv. Kör man av fronten som jag lyckades med första gången.

    Dock förstår jag vart du vill komma med det och jag håller delvis med dig men det finns betydligt mer undantagsfall än maxsänkta bilar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. SID-meddelande "Kontrollera oljenivå" i 9-5 Aero, varför?
    Av Mårten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:59
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 21:48
  3. Varför "borstar" det när jag växlar trots bra motorfästen?
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 13:12
  4. Någon som kan svara på varför det "knackar" från v
    Av Tokv41 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 00:12
  5. Varför knastrar mina "back-up" skivor ??
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •