Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Problem: Turbo vs Spjällhus

  1. #1

    Problem: Turbo vs Spjällhus

    Förra veckan gick min Turbo sönder. Det ska tilläggas att jag kan verkligen ingenting om bilar, så jag fraktade upp bilen till verkstaden som stoppade i en ny.

    Det gäller en Saab 9-5, 2.0 Linear.



    Efter den minst sagt dyra reparationen körde jag glatt hem och efter knappt en mil när bilen gick på tomgången dog den. Det gick att starta igen men motorvarv var inte längre stabilt.

    Tillbaka till verkstaden!

    Här ser de då att det är fel på något som kallas spjällhus(?). De säger att det inte på något sätt kan ha påverkats av jobbet de utförde på turbobytet och att de inte har något som helst samband med varandra! De motiverar detta med att delarna sitter till och med på varsin sida av motorn...



    Deras förslag på åtgärd är då att "uppgradera mjukvaran" (något de tar 1500kr för!). Jag frågade om det gick att göra direkt under dagen och de svarar med att de bara tryckte på en knapp så laddar den sig själv medan han går på lunch. Bra tid .. men 1500 kr för att han går på lunch kändes tveksamt! De informerade mig då att om man hade tur räckte det för att spjällhuset skulle komma i synch och fungera igen. "CHECK ENGINE"-koden släcktes. Eftersom jag behövde bilen till långhelgen var det inte så mycket att välja på och jag fick ju bilen efter lunch!

    Jag kör hem bilen och cirka 5 km senare vid rödljuset (tomgång igen!) stannar bilen och CHECK ENGINE börjar lysa och de vill att jag ska lämna in bilen igen för byte av spjällhuset.


    Kan det här verkligen stämma? Bilen har rullat i snart 10 år utan minsta problem med det här och precis efter att de byter turbon går spjällhuset sönder? Vad är oddsen på det! Har jag "bara" otur eller försöker de lura mig när de påstår att de här två komponenterna är helt oberoende av varandra?


    De mer bil-meckande kollegorna på jobbet tyckte att jag skulle skriva ett inlägg här på Ert forum och fråga för säkerhets skull ...


    Tackar på förhand för all hjälp och tips jag kan få!

  2. #2
    Alltså det låter onekligen mycket skumt och jag är ingen expert men jag hade problem med mitt spjällhus och fick upp den mycket upphetsande "CHECK ENGINE" lampan och den blir man ju inte något störd av

    Jag inhandlade mig till och med ett begagnat för säkerhetens skull men det visade sig att jag bara behövde spänna upp spjälhus fjädern som utlöser sig automatiskt (antingen när det finns en felkod som spökar) eller om det är något annat fel med gas reglaget.

    Min fundering är om det kan med turboraset ha gjort så att du fått en felkod som löser ut detta och frågan är då om dom på verkstaden har tittat på om det finns några felkoder och om fjädern är korrrekt.

    Eftersom "CHECK ENGINE" lampan lyser och om det är gassspjället så ska farthållaren inte fungera och det tomgången blir ojämn sedan kan man känna att gasen blir lite typ mekanisk på grund av att fjädern har löst ut.

    Om jag hade fått detta felet så skulle jag kontrollera fjädern och spänna upp den ifall den löst ut och sedan ta bort minus polen i ca 15-30 min och sedan testa bilen igen för då skall felkoderna nollas.

    Det var vad jag skulle göra men vet inte om det är till någon nytta.

    Mvh
    Saab 9-5 2,3t -98 Midnight Blue
    Kör aldrig om en röd Saab 9-5 upprepade gånger!!

Liknande ämnen

  1. Problem med spjällhus 9-5 -02
    Av Cristofferrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 18:08
  2. MY05 9-5 2,0t spjällhus-problem
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:13
  3. [LÖST] Dör vid inbromsning och P0101, P1312, P1334 OG9-5
    Av Dirren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 00:12
  4. Plåt i spjällhus - 9000 2.3 Turbo
    Av Pallekuling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 15:37
  5. Nästa problem, spjällhus
    Av Calan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •