Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: någon som provat att trimma hos dieselkraft.nu

  1. #1

    någon som provat att trimma hos dieselkraft.nu

    har funderat på att trimma min taxi lite, det är en 9-5 1,9 tid -07 som jag kör ca 1000 mil i månaden med,
    har kikat lite på dieselkraft.nu Boxen kostar 3300:-
    jag får 177 Hk och 378 Nm.

    någon som har provat dem eller hört något om dem är bra ??

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen hit taxi-lasseman.

    Spontant känns det som det där företaget inte riktigt startat än. Enda produktfaktan man hittar finns på blocket.se? Sedan verkar det vara en piggybackbox de säljer och det är väl inte det allra bästa direkt. Hade jag trimmat en diesel hade jag valt någon som ändrar i styrsystemet, inte någon som lurar det. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    jo men då e det väl ett chip man löder om och det vill jag inte eftersom jag har den som taxi så har jag ju drivlinegaranti på 3 år eller 36.000 mil så jag vill kunna ta bort trimmet lite lätt om det skulle hända något eller när bilen ska in på service var tredje månad

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140
    I mina ögon finns det bara EN lösning för dig.

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270006401

    Då behåller bilen samtliga garantier mm.
    Sen löder man väl inte idag? De flesta programmerar nog om boxen då det är både smidigare och säkrare!
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    311
    KCR har ju några år på marknaden...

    Citat Ursprungligen postat av KCR
    "Monteras mycket enkelt med Plug-In kontakter. Monteringen går mycket snabbt. Att återställa bilen till original är mycket enkelt och ingreppet syns ej."
    http://www.kcr.se/render_page_vs.asp...vehicleid=1532
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Partikelfilter pojkar, partikelfilter...
    Dessa påhängsboxar klarar inte av att regenerera partikelfiltret vilket gör att det klibbar igen.

    Gör en sökning på just partikelfilter här på forumet och ni skola finna.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av LaserStefan
    KCR har ju några år på marknaden...

    Citat Ursprungligen postat av KCR
    "Monteras mycket enkelt med Plug-In kontakter. Monteringen går mycket snabbt. Att återställa bilen till original är mycket enkelt och ingreppet syns ej."
    http://www.kcr.se/render_page_vs.asp...vehicleid=1532

    Kcr verkar helt klart intressant, fast dubbelt så dyr som den jag frågade om.

    partikelfiltret fyller det nån annan funktion än att det sitter där för att man ska få lägre skatt ??

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 479
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    Citat Ursprungligen postat av LaserStefan
    KCR har ju några år på marknaden...

    Citat Ursprungligen postat av KCR
    "Monteras mycket enkelt med Plug-In kontakter. Monteringen går mycket snabbt. Att återställa bilen till original är mycket enkelt och ingreppet syns ej."
    http://www.kcr.se/render_page_vs.asp...vehicleid=1532

    Kcr verkar helt klart intressant, fast dubbelt så dyr som den jag frågade om.

    partikelfiltret fyller det nån annan funktion än att det sitter där för att man ska få lägre skatt ??
    Det sitter inte där för att man skall få lägre skatt utan bättre miljö.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  9. #9
    [quote=Flåklypa]
    Citat Ursprungligen postat av "taxi-lasseman":3u1v5ihe
    Citat Ursprungligen postat av LaserStefan
    KCR har ju några år på marknaden...

    Citat Ursprungligen postat av KCR
    "Monteras mycket enkelt med Plug-In kontakter. Monteringen går mycket snabbt. Att återställa bilen till original är mycket enkelt och ingreppet syns ej."
    http://www.kcr.se/render_page_vs.asp...vehicleid=1532

    Kcr verkar helt klart intressant, fast dubbelt så dyr som den jag frågade om.

    partikelfiltret fyller det nån annan funktion än att det sitter där för att man ska få lägre skatt ??
    Det sitter inte där för att man skall få lägre skatt utan bättre miljö.[/quote:3u1v5ihe]



    med andra ord så behövs det inte till annat än att sänka skatten

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 479
    [quote=taxi-lasseman][quote="Flåklypa":38yb2ki5]
    Citat Ursprungligen postat av "taxi-lasseman":38yb2ki5
    Citat Ursprungligen postat av LaserStefan
    KCR har ju några år på marknaden...

    Citat Ursprungligen postat av KCR
    "Monteras mycket enkelt med Plug-In kontakter. Monteringen går mycket snabbt. Att återställa bilen till original är mycket enkelt och ingreppet syns ej."
    http://www.kcr.se/render_page_vs.asp...vehicleid=1532

    Kcr verkar helt klart intressant, fast dubbelt så dyr som den jag frågade om.

    partikelfiltret fyller det nån annan funktion än att det sitter där för att man ska få lägre skatt ??
    Det sitter inte där för att man skall få lägre skatt utan bättre miljö.[/quote:38yb2ki5]



    med andra ord så behövs det inte till annat än att sänka skatten[/quote:38yb2ki5]

    Tror inte du får höjd skatt om det klibbar igen eller om du tar bort det heller....det påverkar endast miljön om du gör något med det.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  11. #11
    Som balans i tråden...

    Jo, att "chippa" en 9-5a handlar inte om att "löda" etc...

    Det handlar om att "modifiera/byta ut" mjukvaran som
    styr motorn. Man byter altså ut programmet som från de
    givna parametrarna styr bränsle , tändning, ....

    En "tillsats-box" (=piggyback) lurar (så vitt jag vet) orginal-
    programvaran att uppfatta andra parametrar.
    Detta är givetvis en omständigare/farligare väg om man vill
    ha koll på sin motors välmående.

    De seriösa tuning-leverantörerna bör rimligtvis erbjuda snabb
    hjälp att återställa mjukvaran. Vill man vara extra säker kan man
    införskaffa en extra styrbox, så att man kan ha en orginal och
    en "roligare".
    - Så är det i alla fall i "Bensin-världen"

    :-) Lycka till

    PS. I min uppfattning finns det två seriösa Saab-tuners,
    och jag har valt den ena ;-)
    9-5 aero kombi -01.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797
    Hej !

    En någorlunda ny bil representerar ett ganska skapligt värde, men när det kommer till att den skall trimmas då blir helt plötsligt priset "nå't in i helvete viktigt". Ställer man kostnaden för trimmningen i relation till bilens värde och den möjliga skada som trimmet kan åstadkomma så blir det rent komiskt!

    Kort o koncist, moderna dieslar jobbar med "ganska höga" tryck i cylindrarna, att på något vis manipulera med in- och utsignaler kan vara ganska vanskligt. Även (givetvis) att manipulera med mjukvaran i motorstyret, VET man inte vad man gör och vad resultatet blir så är man på hal is.

    Att dieselbilar är tacksamma att trimma är ju välkänt, man kan inte sällan uppnå "näst intill övernaturliga prestanda vid låga/måttliga motorvarvtal". Att detta inte är "helt nyttigt" är en annan sak... Nyttigt för motorn alltså. Vilket "intressant nog" för oss in på "drivline garanti"... Är det NÅGON som verkligen TROR att det inte märks om motorn utvecklat 177 hkr / 378 Nm istf 150 hkr o 320 Nm om man skulle analysera ett haveri?
    Någon som verkligen tror detta?? Hand upp!

    Jag är inte emot trimmning, jag är emot trimmning som sker av okunniga personer som utger sig för att vara duktiga eller proffs. Den som t.ex. trimmar T7 bilar med mer eller mindre dövad knackdetektering o dielslar utan att mäta förbränningstryck är väl knappast varken duktig eller proffsig? NÅGON som skulle ha ett uns av förtroende för en sådan person/företag? Hand upp!

    Tyvärr är marknaden för den som vill köpa en prestandahöjning till sin bil o sova någorlunda gott om natten inte särskilt stor.

    Betr. partikelfiltret, funktionen det fyller är att reducera mängden partiklar i avgaserna. För den som inte vet, så är det faktiskt så att avgaserna släpps ut i luften vi andas!!!
    Uppenbarligen dagens nyhet för vissa?? Det fyller ingen effekthöjande funktion för motorn, om nu nå'n trott det? Nåväl, partikelfiltret innebär en "ny utmaning" för de som trimmar dieslar, det gäller att hantera sotberäkningen korrekt. Något som blir "svårt", men borde nog läsas "omöjligt" om man utifrån "plug in boxar" manipulerar motorstyret. Dock finns det "intressanta" exempel på produkter som saluförts som bygger på en "mjukvarulösning" som tyvärr oxo visat sig värdelösa ur denna synvinkel.

    JAHA, tänker dett lindrigt miljömetvetne... Å på vilket sätt skulle det intressera mig?
    JO, som vanligt, där det irriterar som mest, o det är varken i ögonen, näsan eller halsen...
    Utan, förstås i plånboken! En partikelfälla som är "mer eller mindre" tät, allså inte regenererad i tid som sig bör, kommer att genom de ökad pumpförlusterna som uppstår då cylindrarna skall tömas på avgaser att kosta i form av dyr dieselolja! Ett ökat mottryck vid töming av cylindrarna gör ju att det blir trögt för kolvarna att gå upp, eller hur? Kraften för detta tas inte ur tomma intet, utan sker på bekostnad av ökad bränsleförbrukning. Så vitt jag begriper så är taxichaufförer känsliga för två saker, o det är bränslekostnad och hemorrojer? O givetvis eventuella verkstads stillestånd, risken för detta kan ju öka beroende på vad man gör med sin bil....

    Regenerering är ett finare ord för att ge partikelfällan ett rejält lavemang. Sotet i avgaserna passerar genom en keramsik kropp med små attans pyttesmå hål.
    (ser ung. ut som en keramisk katalyator)
    Sotpartiklarna kan inte komma igenom hålen, på detta vis blir avgaserna befrioade från betydande mängder sot. Men, som vilket kaffefilter som helst så blir det förr eller senare fullt o måste tömmas. Tömmningen sker genom att motorns driftparametrar tillfälligt ändras så att temperaturen i partikelfiltrét ökar till kring 600 C eller något högre.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    med andra ord så e det så att e man ute efter att få lägre diesel-förbrukning, och lite piggare motor på köpet så ska man inte trimma.

    För som sagt det är förbrukningen som e den allra viktigaste faktorn när man kör 12.000 mil om året,

    fast sen så e de ju roligt att ha lite snabbare bil oxå förståss. 25 hästar e rätt mycket och speciellt om man kan få bilen att komma igång lite fortare för som det är nu så e det hemskt när man gasar från stillastående, först händer det ingenting sen ingenting sen ingenting och helt plötsligt så drar bileländet iväg med ett ryck som man helst skulle undvika för att kunderna ska få en så mjuk och behaglig resa som möjligt, likadant när man släpper gasen och rullar mot en korsning och sen gasar igen, ingenting ingenting ingenting och så ryck så sticker bilen iväg för fort. Efter vad jag förstått så kommer man undan det med en box som gör att bilen laddar tidigare så att man ska slipppa det där rycket.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797
    Hej !

    Jag förstår ditt problem, kör själv ganska mycket diesel. Fenomenet du beskriver kan i viss mån "kompenceras för" genom ett annat körsätt. Själv tycker jag nog att det är inget problem, men vorde skönt o ha en motorn som drar som ett lokomotiv från tomgång o uppåt utan några som helst plötsliga språng.

    Trimmning av dieslar o bränsleförbrukning:
    OM man kan öka motorns vridmoment vid låga varvtal, givet att man har tillräckligt med luftöverskott, så kan detta användas för att köra på ett sådant sätt att förbrukningen minskar. Anledningen är enkel, du kan låta motorn jobba lite hårdare vid låga varvtal istf att vara den högre. Så, det finns en möjlighet till lägre förbrukning, DOCK, kan detta motkompenceras av det jag beskrev tidigare. (sot i partikelfällan)

    Det du beskriver som "först så kommer ingenting, ingenting o sedan allt" har även det en enkel förklaring! På grund av turbokompressorn inte kan ge tillräckligt med luft så är bränslemängden begränsad. Skulle man öka på bränslet så kommer motorn att sota (ryka svart). Så de som har trimmat sin 1.9 TiD och märker en klar förbättring i detta området kanske nu förstår varför!? Någon som inte begripit sig på motorer har lyft rökbegränsningen till nivåer som kanske inte är "helt smarta o genomtänkta".

    Kul att veta: (?)
    När en dieselmotor går fett (ryker) så blir avgastempen hög.
    När en ottomotor går fett så blir avgastempen låg. (innom vissa rimliga ramar)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Vill du har mer effekt så borde ju Hirsch kunna hjälpa dig med detta, de borde ju ha koll på detta eftersom de är Saabs gullebarn.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Vill du har mer effekt så borde ju Hirsch kunna hjälpa dig med detta, de borde ju ha koll på detta eftersom de är Saabs gullebarn.
    jo jo men 13.000 för att få lite mer effekt i tre år innan det är dags att byta bil, det är det faktiskt inte värt för att få lite mer effekt.

    på tal om att ryka så ryker ju volvos v70 ganska friskt när man stampar på, så då borde den va för högt ställd redan från fabrik då.

    Nån som vet hur fort partikelfiltret blir igensatt ??? upp till två år kan man ju verka helt oförstående och plocka ut nytt på nybilsgarantin, den gäller ju tom xenonlampor.

    det finns ingen här som kör med en box på sin diesel och som kan tala om hur det har funkat hur långt ni har kört med den och hur det har blivit med bränsleförbrukningen, och såklart vilken tillverkare det kommer från

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Jag har nog aldrig åkt bakom en diesel som ger gärnet som INTE ryker svart, dock bara vid själva turbouppladdningen... Hur tolkar man det?
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag har nog aldrig åkt bakom en diesel som ger gärnet som INTE ryker svart, dock bara vid själva turbouppladdningen... Hur tolkar man det?
    Ryker de trots PF så är de nått som är jätte fel.. Men utan PF kan de ryka lite vid gaspådra,, men inte så man inte ser i backspegeln..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag har nog aldrig åkt bakom en diesel som ger gärnet som INTE ryker svart, dock bara vid själva turbouppladdningen... Hur tolkar man det?
    Ryker de trots PF så är de nått som är jätte fel.. Men utan PF kan de ryka lite vid gaspådra,, men inte så man inte ser i backspegeln..

    Mvh
    Det kan nog vara riktigt...Det finns dock inte så där jättemånga bilar på våra vägar idag som har partikelfilter. Många modeller börjar dyka upp, men vår bilpark är ju en av västeuropas äldsta....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  20. #20
    Lite läsning från bsr´s hemsida. Jag tror nog det blir en sån i min bil trots allt



    Är PPC samma sak som en "diesel-box"?
    För den teknikintresserade kan vi berätta att PPC-tekniken skiljer sig helt från alla sk. "diesel-boxar" som förekommer på marknaden. Med PPC får du en diesel-optimering i ordets rätta bemärkelse, eftersom vi optimerar motorns mjukvara istället för att eftermontera lösa boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden. Våra diesel-trim är alltså lika avancerade och sofistikerade som våra bensin-trim!

    En "diesel-box" lurar bilens styrsystem
    I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt. En "diesel-box" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket (det är det enda en diesel-box klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en diesel-box "lurar" bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta:

    - färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
    - antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
    - automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
    - momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
    - regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt
    - beräkning av avgastemperatur störs
    - beräkning av serviceintervall störs
    - diagnossystemet störs

    Äkta diesel-optimering
    Om du vill trimma din dieselbil och samtidigt bibehålla bilens inbyggda säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för t ex motor/växellåda/antisladdsystem etc, så är det enda sättet att trimma en diesel-bil genom att göra förändringar i motorns befintliga styrsystem. Det är precis det vi gör med PPC. Med PPC har vi fullständig kontroll på alla parametrar vid alla tillfällen, och vi stör inte ut bilens säkerhetsfunktioner genom att lura systemet.

    Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med PPC Tuning System följande fördelar:

    - trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas
    - PPC behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen
    - inga lösa boxar och sladdar i motorrummet
    - mjukt och jämnt momentingrepp
    - vridmomentet anpassas/begränsas efter varje växel
    (för att undvika skador på transmissionen)
    - laddtrycket och luftflödet optimeras
    - återgång till original tar endast några minuter
    - färddatorn visar rätt förbrukning
    - antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut
    - momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls
    - regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt
    - korrekt beräkning av avgastemperatur
    - korrekt beräkning av serviceintervall
    - diagnosfunktionerna bibehålls
    - inga ökade NOx eller partikelutsläpp jmf med original vid körning i lagreglerade emissionstester

Liknande ämnen

  1. Någon som provat Solarplexius?
    Av Conny2857 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2020-03-14, 05:35
  2. Någon som har provat dessa?
    Av BjörnR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •