Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ryckig gång vid gaspådrag, felkoder (ng900 2.0T)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168

    Ryckig gång vid gaspådrag, felkoder (ng900 2.0T)

    Hej!

    Igår började bilen krångla rejält. Vid fullt gaspådrag från t ex. 3ans växel laddar bilen först normalt i ca 1-2 sek, för att sedan släppa av helt o tappa laddtryck. Laddtrycksmätaren ställer sig svajjande vid slutet av grönt/början av gult på mätaren.

    Det har även uppdagats ett visslande ljud vid gaspådrag. Det förekommer inte ständigt, men ibland visslar det till. Låter ungefär "piuuuuuuuu", som en visselpipa helt enkelt.

    Jag provade med en adaption då jag har fått 7 blink som felkod, men detta löste inte problemet. Jag har även en felkod i form utav 3 blink, tempgivare insugsrör. Kan denna felkod beröra problemet?

    Bilen det handlar om är en Saab 900 2.0T -95 med SP Steg 3. Dock sitter mitt org. avgas på just nu pga bes. 3"-systemet har ingen kat (skall införskaffas nytt rör).

    Tacksam för svar!

    //MVH Albin
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Känns som att det är ditt avgas som ställer till det... sen om det gett permanenta skador vet man ju inte...
    Gone country....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 392
    Kan även vara turbon som krånglar. Kolla oljan oxxå.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Skam den som ger sig! Idag fann jag felet, det var originaldumpen som inte pallade trycket. Jag bytte till en audi-dump och nu kan man brassa mandelmassa på motorvägen igen

    Så en originaldump från bosch pallar inte en steg3+ setup med en garret t28 snurra, eller var min dump knäpp? Ny var den iaf, 3 dagar gammal.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688
    Citat Ursprungligen postat av turb0pr0pp
    Skam den som ger sig! Idag fann jag felet, det var originaldumpen som inte pallade trycket. Jag bytte till en audi-dump och nu kan man brassa mandelmassa på motorvägen igen

    Så en originaldump från bosch pallar inte en steg3+ setup med en garret t28 snurra, eller var min dump knäpp? Ny var den iaf, 3 dagar gammal.

    //MVH
    Vid laddtryck omkring 1,5 bar lever den svarta orginaldumpen på lånad tid.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av turb0pr0pp
    Skam den som ger sig! Idag fann jag felet, det var originaldumpen som inte pallade trycket. Jag bytte till en audi-dump och nu kan man brassa mandelmassa på motorvägen igen

    Så en originaldump från bosch pallar inte en steg3+ setup med en garret t28 snurra, eller var min dump knäpp? Ny var den iaf, 3 dagar gammal.

    //MVH
    Vid laddtryck omkring 1,5 bar lever den svarta orginaldumpen på lånad tid.
    Ok! Jag antar att det där "piuuuuu" alt. "hooooooo" ljudet kom från dumpen då det är puts veck numera. Någon specifik dump som rekommenderas vid lite högre laddtryck?

    Vet ju inte hur länge den här mojjängen håller. Kommer från en audi s2 (!?) om jag inte minns fel. Återcirkulerande är den hur som helst.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

Liknande ämnen

  1. Ryckig gång vid gaspådrag över 2000rpm.. Saab 9-5 2.0T -99
    Av Calo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 15:52
  2. Ryckig gång vid lätt gaspådrag 2000-3000 Rpm/9-5 2.0 190 Hkr
    Av J.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •