Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Varför har nordic blivit "Number one"??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168

    Varför har nordic blivit "Number one"??

    Har funderat lite över det här med chippning,
    har ägt ett antal med saaber och dom flesta av
    dom har varit chippade, det har varit bl.a speedpart,
    STT emtec, Motornord. Ingen av dom har jag haft något problem med.
    Frågan jag undrar över är varför det värkar vara mest "respekt"
    att har nordic trim?
    Har dom minst s.k onöjda kunder? Är det priset som styr varan?
    lämnar dom bäst garanti?
    Skulle vilja höra folks osikter om detta, ska sälja min
    nuvarande bil och funderar över om man ska kosta på Nordic på
    nästa kärra?
    Saab 900 2.0t Projekt 2009
    http://www.garaget.org/?car=73088

  2. #2
    Hej

    Vem säger att dom är "number one" då..
    Dom har ju hållit på rätt länge och jag tror att det kan vara en avgörande faktor
    för att dom är en välkänd trimfirma. Men det finns ju andra firmor att kolla med ang pris
    och avstånd till mm.

    Som vanligt gäller det ju att skaffa sig en egen uppfattning om firman i fråga

    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Jag har bara fått den känslan av att t.ex
    "Performance by Nordic" ska finnas med i bilnamnet
    Medans när dom är trimmad av andra firmor så står det inte med.
    Och att det surras lite skit om dom andra lite mindre
    kända firmorna.
    Saab 900 2.0t Projekt 2009
    http://www.garaget.org/?car=73088

  4. #4
    Nordic har trimmat Saab länge, har ett bra rykte vad gäller prestanda, service osv.
    Ett gediget intresse för Saab.
    Rolf har tävlat med Saab osv.

    Saabarna de trimmar går fantastiskt bra och de har massor med nöjda kunder.

    Sen kan de det hör med att vårda ett bra varumärke.


    I mina ögon är de de bästa saabtrimmarna, men det finns ju konkurrenter som har "poppat" upp som också är bra.
    Det är nyttigt med konkurrens.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Det känns ofta som att det är tabu att kritisera Nordic öppet på forumet, men jag har fått en ganska avig bild av dem.

    Dels tycker jag det är fel av Nordic att använda sig av forumet som raggningsplats av kunder, med alla dessa vs. tider som läggs upp på steg 1,2,3 osv.

    Sen så är ju frågan, är de verkligen bäst på vad de gör? Hur är det med T7, GT28RS, 630cc kombinationen och Nordic? Har även fått känslan att när det inte lirar så blåser de över skulden på någon annan...

    Men visst, de är billigare än Maptun

    Maptun följer Marcus Wallenberg:s motto: Att verka men inte synas. Bara för att man kan trimma Saabar behöver man inte ta så stor plats på forumet med sin självgodhet.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det känns ofta som att det är tabu att kritisera Nordic öppet på forumet, men jag har fått en ganska avig bild av dem.

    Dels tycker jag det är fel av Nordic att använda sig av forumet som raggningsplats av kunder, med alla dessa vs. tider som läggs upp på steg 1,2,3 osv.

    Sen så är ju frågan, är de verkligen bäst på vad de gör? Hur är det med T7, GT28RS, 630cc kombinationen och Nordic? Har även fått känslan att när det inte lirar så blåser de över skulden på någon annan...

    Men visst, de är billigare än Maptun

    Maptun följer Marcus Wallenberg:s motto: Att verka men inte synas. Bara för att man kan trimma Saabar behöver man inte ta så stor plats på forumet med sin självgodhet.
    Detdär lät lite fel i mina öron.... Jag håller visserligen Nordic högt men det beror på kompetensen som finns inom företaget och servicen som är alldeles utmärkt (förutom sasse som har en mobil han aldrig svarar i)

    Alla vs tider tycker jag är skitbra. Det ger en uppfattning om skillnaderna och är av "allmänt intresse"... Många som kör saab funderar över om deras bil går rätt, laddar som den ska accar tllräckligt fort. Alla siffror och statistik som sasse jobbar hårt med att bokföra och mäta är ju en toppengrej. Lite svart på vitt liksom.

    - Mike
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av snalle
    Jag har bara fått den känslan av att t.ex
    "Performance by Nordic" ska finnas med i bilnamnet
    Medans när dom är trimmad av andra firmor så står det inte med.
    Det säger väl mera om anhängarna än om företaget.
    Mindervärdeskomplex!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det känns ofta som att det är tabu att kritisera Nordic öppet på forumet, men jag har fått en ganska avig bild av dem.

    Dels tycker jag det är fel av Nordic att använda sig av forumet som raggningsplats av kunder, med alla dessa vs. tider som läggs upp på steg 1,2,3 osv.

    Sen så är ju frågan, är de verkligen bäst på vad de gör? Hur är det med T7, GT28RS, 630cc kombinationen och Nordic? Har även fått känslan att när det inte lirar så blåser de över skulden på någon annan...

    Men visst, de är billigare än Maptun

    Maptun följer Marcus Wallenberg:s motto: Att verka men inte synas. Bara för att man kan trimma Saabar behöver man inte ta så stor plats på forumet med sin självgodhet.
    Ojoj, Är det några om fått skit är det väl Nordic?
    Och tiderna, jag tror att det är många som vill se dessa, annars lägger inte Sasse ut dom.

    Blåser över skulden på någon annan??
    Har du pratat med Nordic själv eller "hört av en polare..." ?

    Ta plats på forumet med sin självgodhet. Tja, man läser vad man vill läsa.
    Eftersom jag känner Robban & Sasse VET jag att de är otroligt ödmjuka och inte på något sätt ser sig som Störst, Bäst och Vackrast.







    Ha en trevlig kväll.
    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Alla siffror och statistik som sasse jobbar hårt med att bokföra och mäta är ju en toppengrej. Lite svart på vitt liksom.

    - Mike
    Jag förstår att Sasse lagt ner tid på detta, men det bör hållas på Nordics egna hemsida och inte STCS forum.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Alla siffror och statistik som sasse jobbar hårt med att bokföra och mäta är ju en toppengrej. Lite svart på vitt liksom.

    - Mike
    Jag förstår att Sasse lagt ner tid på detta, men det bör hållas på Nordics egna hemsida och inte STCS forum.
    Då hade dom behövt öppna ett forum.... folk vill ju diskutera tiderna osv... Jag ser det som ett allmänt intresse fortfarande...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Vem som är Number One står nog oftast i
    användarens (kundens) ögon.

    Sen tycker iallafall jag att Sasses tider kan vara intressanta.
    Skillnaden är ju sällan milsvid i prestanda mätt mellan firmorna.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Frågan är vad som avgör kriterierna för att vara number one? Att man omsätter mest? Kompetens mekaniskt? Kompetens Mjukvara mm?

    Skulle nog våga påstå utan at säga att maptun är större att nordic inte är number one längre. Tror snarare på 2 st number one och att det enda som avgör är ens personliga uppfattning om saker och ting.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Frågan är vad som avgör kriterierna för att vara number one? Att man omsätter mest? Kompetens mekaniskt? Kompetens Mjukvara mm?

    Tror snarare på 2 st number one och att det enda som avgör är ens personliga uppfattning om saker och ting.

    /F
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Blåser över skulden på någon annan??
    Har du pratat med Nordic själv eller "hört av en polare..." ?
    Patrik,

    Jag vet inte varför du skrev "hört av en polare", jag är inte den personen som anse källor som "hört av en polare" relevant, och om jag mot all förmodan skulle använda mig av en sådan "källa" så skulle jag antyda på att källan kan vara subjektiv i sitt utlåtande.

    Jag fick själv skulden för Rickards bil som inte laddade på topp, visst, bränslepumpen visade sig vara kass, bytt - funkar - laddar fortfarande inte på topp? Fortfarande min pump som är orsaken?

    Sedan har vi Muzzinis bil, samma fenomen, inget ladd på topp. Vad jag hörde så byttes det till orginalpump här för att se om det var den som spökade.. nopp, inte pumpen.

    Jag tycker det är tråkigt att man ska behöva bli förtalad så fort någonting inte lirar, trots att de fall jag känner till delvis varit felaktiga anklagelser. Inte har man heller fått en ursäkt.

    Sedan vad det gäller tidtagningen så verkar dem ha hakat upp sig på den.. Visst, ser bra ut på papper, ger ett hum av vad en "steg 1" bil presterar, men vad visar det egentligen om körbarhet och något så fundamentalt som tomgång? Det ska gå bra genom hela registret. Hur var det med körbarheten på Sasses Viggen, kontra MrX 9-5? Visst, det finns ju dem som trimmar och bara ser till siffrorna, inte jag. Min mamma ska kunna köra bilen, om hon skulle vilja dvs.

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Sasses tider indikerar ju skillnader på orginal vs steg1, 2 eller 3. Skulle inte tro det då är så stor skillnad om det står Nordic ellr Maptun på klistermärket.

    Huvudsaken är att vi får tider.

    Meningen är att Sasse skall få ut alla de 200 bilars tider han har här http://www.nordictuning.biz/main.php?dy ... _racelogic

    Det Nordic gör är att ge oss fakta om det efterfrågas.

    Nordic har som alla firmor mer eller mindre nöjda kunder. De gör dock sitt allra bästa för att få alla nöjda och glada.

    Vad gäller körbarhet är Nordic kräsna och vill ha 11 av 10 poäng.

    Tobbes 900 körde Sasses fru 12 mil t&r för att besiktiga. Hon tyckte den var lättkörd, bara lite mycket oväsen i kupén.

    Racelogic, Rototest och många testmil på egna eller kundbilar ger bra input till körbarhetsjusteringar.

    Just nå känns det som att Nordic och Maptun drar Saabtrimmning framåt med produktutveckling. Vilken man håller på är väl som i Fotboll ungefär.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Frågan är vad som avgör kriterierna för att vara number one? Att man omsätter mest? Kompetens mekaniskt? Kompetens Mjukvara mm?

    Tror snarare på 2 st number one och att det enda som avgör är ens personliga uppfattning om saker och ting.

    /F


    Bra skrivet Freeboo
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    nordic

    jag tycker det är bra nordic är aktiva här man får bra svar på alla konstiga frågor av dom. vill man inte läsa vad dom skriver kan man låta bli

  18. #18
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Ja tycker det låter mer häftigt med "Performance by Hirsch"

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Blåser över skulden på någon annan??
    Har du pratat med Nordic själv eller "hört av en polare..." ?
    Patrik,

    Jag vet inte varför du skrev "hört av en polare", jag är inte den personen som anse källor som "hört av en polare" relevant, och om jag mot all förmodan skulle använda mig av en sådan "källa" så skulle jag antyda på att källan kan vara subjektiv i sitt utlåtande.

    Jag fick själv skulden för Rickards bil som inte laddade på topp, visst, bränslepumpen visade sig vara kass, bytt - funkar - laddar fortfarande inte på topp? Fortfarande min pump som är orsaken?

    Sedan har vi Muzzinis bil, samma fenomen, inget ladd på topp. Vad jag hörde så byttes det till orginalpump här för att se om det var den som spökade.. nopp, inte pumpen.

    Jag tycker det är tråkigt att man ska behöva bli förtalad så fort någonting inte lirar, trots att de fall jag känner till delvis varit felaktiga anklagelser. Inte har man heller fått en ursäkt.

    Sedan vad det gäller tidtagningen så verkar dem ha hakat upp sig på den.. Visst, ser bra ut på papper, ger ett hum av vad en "steg 1" bil presterar, men vad visar det egentligen om körbarhet och något så fundamentalt som tomgång? Det ska gå bra genom hela registret. Hur var det med körbarheten på Sasses Viggen, kontra MrX 9-5? Visst, det finns ju dem som trimmar och bara ser till siffrorna, inte jag. Min mamma ska kunna köra bilen, om hon skulle vilja dvs.
    Nu får du ge dig,, ta de inte personligt när vi dissar en produkt som du säljer vidare,,, den visade sig ju va kass,, inte första gången,,ska byta en till sådan nu snart,,ladd problemet har inte vi anklagat dig för,,eller dina produkter..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Robert,
    Jag försöker hålla det så opersonligt som det går, men som jag utläste från ett SMS så var det "min pump" som stod i centrum när en GT28RS bil inte laddade som den skulle.

Liknande ämnen

  1. SID-meddelande "Kontrollera oljenivå" i 9-5 Aero, varför?
    Av Mårten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:59
  2. fick avgassystemet "lagat" visar sig att det blivit tätt
    Av alfonsralph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 20:55
  3. Någon som har testat "Nordic Concept 333 Etanol"?
    Av Lambdasond i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 18:17
  4. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38
  5. DEL 2: Intressepoll ang "Nordic Rototest Dyno Day"
    Av Stoffe #2959 i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2004-03-15, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •