Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sporadiskt läckage av kylarvatten - 9000 CSE 2,3 t A50 1997

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    202

    Sporadiskt läckage av kylarvatten - 9000 CSE 2,3 t A50 1997

    Hånlog åt vattenpölen framför huset för jag trodde det var min arga grannes - men pölen var min och då var det inte lika roligt. Först såg det ut som olja - men smaken ställde diagnos. Skål!! Det var kylarvatten. Grannen såg lite förvirrad ut när man börjar smaka på pölarna på gatan kan jag säga. Nåja.

    Körde in bilen i garaget och lät den stå över natten. En pöl i storlek av en femkrona hade bildats till på morgonen. Tänkte att vi får väl se, så varje gång vi stannade på en affär (frugans har köpfest) så kollade jag under och det var snustorrt. Men så idag när jag hämtade bilen var det en rejäl pöl under bilen. Tog vatten med mig och for ut sen sväng och jag under varje gång jag fick en chans. Inte en droppe. Skulle sedan köra in bilen i garaget nyss och det är lite trångt så man få vrida ratten i fullt läge för att jucka in bilen i rätt läge. Hoppade ut och såg en massa småpölar och föll då på knä - och det droppade ganska duktigt. Ganska mitt under. Så det som droppade rök när det träffade katten.

    Blir inte klok på vart det kan läcka. Det är snustorrt runt vattenpumpen i alla fall. Och den är "ganska" ny, ca 2 år.

    Men så fick jag av en "schlump" syn på att det droppade uppifrån, i området "under" gasspjällhuset. Det går ju en massa slangar hit och dit, några är vaccumslangar, men några är ju av fetare kaliber därunder och kan inte namnen alls på dem och exakta vad det har för funktion, men kylarvätska droppar det. Och det slutade medan jag stod och glodde och försökte se om det läckte i någon slang.

    Är det jobbigt att byta slangarna? Vanligt fel? Måste man riva mycket, tömma system osv??? Vad måste man tänka på? Är inte stormeken av rang direkt men för väl locka svärfar med ett par bira.

    Någon som har tips så tages det ytterst tacksamt emot. Har gjort lite sökningar men fick inget bra napp.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Kontrolera alla kylslangar så de inte är dom som läcker.
    Inte så ovanligt att de kan vara dom.
    Sen kan de ju vara toppen med som läcker.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Troligtvis kondens från AC, alltså ingen fara.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    202
    Hej på er. Nja...jag tror inte det är toppen. Har bytt toppackningen för inte så länge sedan och det är "ser" bra ut runt om. Inga rökmoln och kylvattnet luktar inte avgaser.

    Kondensvatten tror jag i ärlighetens namn inte att det är eftersom det smakar sött och efterlämnar en fläck på asfalten som om det vore en oljefläck. Men det är inte olja i vattnet. Försvinner direkt man tvättar händerna.

    Vet någon hur man tryckprovar kylsystemet själv?
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    kan inte vara någon av ventilerna?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Skruva av locket till expansionskärlet.
    Sätt dit en som du höjer trycket i systemet med och höj de till ett bar och börja leta efter läckan.
    Är väldigt enkelt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    202
    Öhh...ventilerna....???! Kan du veckla ut det där lite är du hygglig...?
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    är jag rädd att jag inte kan, vet bara en kompis som hade samma symptom med att den pissade kylarvatten på katten så att det rök, och det var en ventil.

    Mer än så vet jag inte så tänkte bara slänga ur mig det ifall någon som vet mer om bilar än jag kunde kanske dementera eller utveckla det.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 004
    Är det inte förvärmning på spjällhuset??
    Gone country....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    177
    Jag hade kollat termostaten till fläkten. Jag har iaf upplevt att det är ett mindre helvete att få den tät..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    kolla frostpluggarna, gärna när du har bilen igång eller precis har varit och kört den lite "hårt" så att säga. Hade det problemet på min och det visade sig att en av frostpluggarna hade en liten, liten spricka och den kunde läcka lite sporadiskt då och då...

    //Martini
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  12. #12
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Kylaren har gavlar av plast. Plast och metall utvidgar sig olika i olika temperaturer. Ofta så kan läckage uppstå mellan gavlarna och kylaren vid olika temperaturer, men vara hlt tätt när bilen är kall. Jag hade det problemet med min bil efter en rävkollision. Vi provtryckning med kall bil var systemet helt tätt, när bilen var varm läckte det ibland.

    Och vattnet kan ta sig många olika konstiga vägar innan det når gatan.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

Liknande ämnen

  1. ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98
    Av MaMa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2020-06-18, 12:21
  2. 9000 Aero -95, sporadiskt problem med TCS???
    Av 9000 Aero -95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 10:14
  3. Stort kylarvatten läckage
    Av jocke_72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •