Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Eftersom detta kommer upp ofta så har jag i samförstånd med Dr Boost ställt samman tidigare info från inlägg gällande dragning/efterdragning av topplock.

    Text av Dr Boost,bilder av TD04 ,redigerat av mej(Lerne).

    Historia:

    En gång i tiden ville man dra åt skruvarna ordentligt så att toppen ligger kvar. I kombination med de skruvar som användes så blev detta lite olyckligt kanske. Skruvarna är ganska stumma, åtdragningsförfaranadet gav inte sällan lite ojämn klämkraft.
    (vilket inte är kul, inte på nå't vis...)

    Syftet med att momentdra skruvarna är att STRÄCKA dem lite lagomt, åtdragningsmomentet kommer dock att variera AVSEVÄRT med friktionen, så om man drar en torr skruv eller en insmord med lite olja o MoS2-kräm så blir resultatet enormt olika.

    Att dra med måttligt höga moment minskar friktionens inflytelse något, att följa med vinkeldragning eliminerar ju friktionens inflytelse helt.
    På (vissa) STORA motorer så använder man en hydraluisk anordning som DRAR i pinnskruven till cylinderhuvudet, när man nått rätt töjning så tar man o drar åt muttern FÖR HAND. Nu har man koll på förbandet !

    Att ha riktigt stumma skruv/pinnskruv till toppen är kanske inte alltid det bästa, de kan vara FÖR STUMMA. Skulle cylinderhuvudets packning sjunka lite så har man inte tillräckligt med töjning i skruvarna för att hålla tätt. Att dra dem hårdare funkar OM övriga komponenter i konceptet tolererar detta. T.ex. cylinderhuvud o gänggången i blocket, loppen kanske blir allt annat än runda... ?

    Så vitt jag förstått så klarar sig de nya skruvarna sig väl även i åka fort motorer, var gränsen går VET jag inte. OM jag skulle välja så gäller ANTINGEN vanliga std. skruvar av nya typen eller dragstänger ned till en bedplate.
    Det sistnämnda vorde ju bra, minska stressen på övredelen av blocket samt, möjligheten att få en bra insträckning.

    I korthet:

    FÖRDELEN med den nyare typen är att de ger en jämnare klämkraft över hela ytan, samt att de håller klämkraften bättre i längden. Den nye skruvtypen kom som en löpande ändring under 1997 vill jag minnas.

    Faktum är att man kan/bör dra även de gamla skruvarna med 40/60/90
    Tyvärr står det lite dumt på lappen som följer med packningen på SAAB, ty där står "den gamla sanningen". 60/80/90.

    Hur gör man..?

    Dina skruvar skall dras i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.

    Man börjar med att släppa efter första skruven, "ettan" och drar sedan till 40 Nm, släpper efter "tvåan" ,drar till 40 Nm, släpper efter "trean" drar till 40 Nm.....
    OBS! Du ska alltså lossa på resp. skruv före momentdragningen.
    Sedan när man gjort så enligt ordningsföljden, så går man varvet runt med 60 Nm. När det är gjort så drar man alla med 90 grader.

    Ordningsföljd:

    8 4 1 5 9

    7 3 2 6 10



    Gamla typen av bult överst,nya nederst.

    Speedparts säljer bultar av den nya typen.

    Mer info från JonTe & TD>>

    Dessa verktyg behövs:
    12mm hylsa till ventilkåpan alt. Torx 40 "nyare" modeller.
    -E16 torxhylsa till topplocksskruven.
    -Momentnyckel med arbetsområde på minst 100Nm.
    -Spärrhantag som du orkar dra vinkeln med (det är tungt...)
    -Gradskiva kan vara vettigt när man drar 90 grader.
    -Till en del behövs det även Torx 30 för att lossa vevhusventilationsröret som går till turbons inloppssnok. (NG900,9-3,9-5 modeller)


    Kan vara lämpligt att skaffa sig en ny ventilkåpspackning som man kan smälla dit för att få det tätt.
    Ventilkåpan dras sedan med 15Nm

    Kall eller varm motor vid efterdragning..?
    Spelar ej någon roll. Varm, kall ljummen, välj själv.

    Gör man efterdragningen på en varm motor bör man släppa på trycket i expansionskärlet för att undvika att kylvätska smiter in någonstans där den inte hör hemma.
    Själv så har jag efterdragit på kalla och ljumna, tycker det är bäst ur arbetsmiljösynpunkt.

    Lite text om varför och när man skall efterdra:

    Varför skall man:
    Förbandet topplock -> topplockspackning -> block är ett ganska komplicerat förband.
    Vi har olika sorters material, gjutjärn i blocket, aluminium i topplocket och en packning i stål imellan och skruvar i ett annat stål och alla
    dessa material har olika värmeutvidgningsegenskaper.
    Dessutom skall vi täta mot 3 olika medier, trycket i förbränningsurrymmet, kylvätska och olja.
    Saabs tekniker har gjort sitt bästa för att konstruera detta förband på bästa sätt och anpassat hur hårt skruvarna
    skall dras men de har endå vissa saker som är svåra att undvika.

    Sättningar:
    Med sättning menas deformationer i skruvförbandet som i sin tur ger upphov till minskad klämkraft.
    Oplanhet i block, packning, topp, ytjämnheten i materialen, stignings- och vinkelfel hos gängorna på skruven påverkar negativt.

    Nötning.
    Nötning uppstår också när de sammanfogade detaljerna rör sig och hur mycket det nöts påverkas främst av hur mycket det rör sig samt hårdhet och ytbehandling hos kontaktytorna.

    Sammanfattning:
    Det tar en stund för förbandet att helt "sätta sig" och när man konstruerar räknar man med 100 timmar.
    Låter man dessa 100 timmar passera och drar förbandet igen får man större säkerhet vad gäller packningens tätningsförmåga.

    När skall man efterdra?

    -Om du bytt topplockspackning.
    -Om du vill göra det som en extra säkerhetsåtgärd innan du trimmar.
    -Om du köpt en begagnad bil.
    -Om du misstänker att packningen läcker.

    Dragschemat till ventilkåpan oxo:
    Åtdragningsmoment 15 Nm.
    Edit: Länk till Ventilkåpa åtdragningschema och moment B2x5
    Istället för tappad bild på imagevenue(punkt)com /Moderator

    Text av varför man efterdrar av JonTe,bild av Placco
    Senast redigerat av Moderator den 2019-01-07 klockan 22:48. Anledning: Länkat vidare till info om ventilkåpan
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 329

    Ang efterdragning av topplock

    Har glott igenom lernes exelenta tråd, men en fråga kvarstår..

    Gäller det 40/60/90 för gamla långmotorerna också? (9k, 2.0i MY90)

    mvh Johan

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Ja det gäller även för dom!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    En liten fundering kring denna FAQ.

    Vilka motorer gäller detta ?
    Är det samma moment och ordningsföljd på t.ex B-motor och H-motor ?
    Vad gäller för V6 och dieslar ?

    Någon som har infon kanske kan förtydliga ?

    När detta är gjort kanske någon snäll moderator kan ta bort detta onödiga inlägg
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Angående B och H-motorn så ja visst drar man i samma ordning. Momenten vet jag ej. Ordningsföljden för ventilkåpan stämmer inte så bra, men det visste du redan
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Efterdragning av topplock.

    Hej !

    Efterdrag skruvarna efter 9 månader alt. 10000 km, vilket inträffar först.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    topplocket 9-5 40-60 nm 90 grader omöjligt

    Körde en ny momentnyckel 40 sen 60 NM, sen skulle jag vinkeldra 90 detta är helt omöjligt, kom 20 grader sen våga jag inte dra mer och då hade vi 1 meter långt spärrskaft, skulle ha dratt av bultarna om jag tog i mer. knaka/knäppte ganska bra också.

    Använde gamla bultar, aldrig bytt topplockspackning förut, förräns nu då-
    Är det verkligen smart att dra mer? ska det verkligen dras 90 grader?
    vissa säger att man ska använda nya bultar, just att man drar och känner att det inte tar ordentligt, här kan jag lova att det är tvärtom.
    Senast redigerat av toorp den 2016-02-19 klockan 17:52.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    90 grader är rätt. Kanske momentnyckeln är helt tokigt kalibrerad så utgångsmomentet blev för högt? Du ska helst ha nya skruvar också. I många förband som vinkeldras så går man över skruvens sträckgräns, vilket gör att det blir en engångsartikel i princip eftersom materialet påverkas permanent när sträckgränsen passeras. Vanlig momentdragning fungerar inte när sträckgränsen passeras, och det är därför man vinkeldrar det sista. Det ger dessutom bättre noggrannhet, då vinkeldragning kan ge 5-10% noggrannhet medans vanlig momentdragning ligger runt +-25%.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Tack för svar, jo den är nog helt tokig när det gäller moment.
    ska köpa bultar och kolla av med en riktigt momentdragare.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-22 klockan 14:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32
    Renblåsta bulthål i blocket antar jag?
    Mvh

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Saabs T5/T7 topplocksskruvar behövs ej bytas, finns inga sådana uppgifter i verkstadshandböcker eller i Menupricing för Saab. Har själv återmonterat samma skruvar mer än 3ggr på motorer med mer än 400Hk utan problem med skruvarna. Byt momentnyckel eller kalibrera den är mitt råd i detta fallet, och som Chrome sa viktigt att renblåsa alla skruvhålen så ingen vätska står nere i hålen.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Jag är också en som inte vågat/orkat dra de sista 90 graderna på min og9-3Aero. Jag skulle efterdra bultarna vid 13.000 mil men nöjde mig med 100Nm som sista dragning och om jag inte minns fel var det långt ifrån 90 grader. Det var för runt 10.000 mil sedan och det har fungerat bra. Även då jag kört med Steg1.

    SAAB har ju gett ut en instruktion för efterdragning av topplocksbultar (för og900 tror jag det var) som nämner att dragningen skall göras likadant som för montering av nya topplockspackningar. Personligen tycker jag det verkar tokigt att efterdra bultar likadant som för en helt ny och ej komprimerad packning. Rimligen blir momentet mycket högre vid den sista 90-garadersvridningen om man använder en redan komprimerad packning (som det ju är vid en efterdragning)

    Per L

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Efterdragning Saab 90

    Hej, jag är ny för detta med meck, så jag är lite konfunderad över hur (om) man ska efterdra topplocksbultarna? Måste man skruva ihop motorn, fylla den med olja, värma motorn, låta den svalna, tömma oljan igen och öppna motorn, spänna allt igen, fylla olja igen och skruva ihop allt? Det är inte heller helt lätt att hitta vridmoment för Saab B201-motorns topplocksbultar, har inte hittat något forum med svar på det heller...
    Tacksam för svar

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •