Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-3 aero -01 15k what 2 do?!

  1. #1

    9-3 aero -01 15k what 2 do?!

    Tjena gubbs! jag e ny här men skit i det!

    Har köpt en 9-3 aero -01 silver
    Den är sänkt, lackade lister, tonade rutor, dubbla utblås(dock orginal från turbo) 18" tums ace fälgar.

    Vad är eran åsikt om vad som ska göras?!
    Har 15k som jag villigt lägger på att bli helt nöjd.


    för jag är inte riktigt nöjd ännu..
    den går ju fint och är chippad med nordic.. endast chippet.

    Det jag eftersträvar är lite fetare buller och kanske en dump och en snygg
    motor.
    Saken är bara den att jag kollar på vissa sidor men det står inte så mkt
    om hur man installerar elr vad som är bra för vad, är ingen mekare själv
    men alla måste väl börja nångång!

    Så vad rekomderar ni?
    dump?
    avgassystem?
    Nya slangar?
    Tryckrör? -vet var det sitter o hur det ser ut men vad gör det?
    Ny IC ?

    Sen funderar jag på ny instrumentpanel eftersom den e lackad med fel färg.. nån som har pillat med det å lagt upp några bilder?

    Tack på förhand iafl!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    t7 + öppen dump = ej bra

    Hade nog satsat på IC och avgas.

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  3. #3
    okok så man ska inte ha någon dump alls då? elr det går bra med en "sluten" dump?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 639
    Citat Ursprungligen postat av malmstroem
    okok så man ska inte ha någon dump alls då? elr det går bra med en "sluten" dump?
    Du har ju redan en sluten orginal, tom en av de bästa som finns. Vill du synas så åk till Statoil och låna deras luftpåfyllare, stick ut munnstycket genom sidorutan och varje gång du släpper gasen så trycker du ut lite luft. Eller så lackar du bilen rosa, funkar det med

    Nä men ärligt talat en öppen dump på en T7 bil är inte bra. Alternativet för att få ut lite ljud är ett öppet filter men det är allt annat än bra på en 9-3 eller en T7 bil heller då det kan skada LMM.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    363
    Dump - Nej
    Steg 3 + IC - Ja

    Det är vad jag hade gjort!

    Kolla in min bil på garaget för ideer, är nöjd med det.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  6. #6
    I would recomend bigger IC, this Viggen IC is not enough. If you have steg1 already. And then 3 tums downpipe and sportkat. Get rid of the second cat.(changed my car into better breathing)
    OT: can anyone tell me what is the stock max boost on og9-3aero?
    Somewhat I´m running stage1 BSR only 1,0bar max...
    I get very controversial info, one says 1,0 is stock, other say 0,7 is stock
    sry for OT
    EDIT: Found answer 1,0max

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av Tajger
    Dump - Nej
    Steg 3 + IC - Ja

    Det är vad jag hade gjort!

    Kolla in min bil på garaget för ideer, är nöjd med det.

    Precis vad jag också skulle gjort! MapTun Steg 3 + IC = Steg 4 = Riktigt, riktigt bra!
    http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=74

    Be dem hålla ner vridet lite så håller det med originalkoppling om du inte känner för att byta den direkt...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    586
    Du borde kolla efter begagnat! Då kan du med lite tur kanske hitta ett paket med:

    Turbo
    chipad box
    IC
    avgas
    kanske runt 300 hk

    Har sett massa sånna annonser här på forumet, så det är bara att leta 15 tusen borde räcka en bit.

  9. #9
    tacksomfan!
    ska kolla lite efter det..

    Hur noga är det räknat då? det är ju nordic chip, funkar det med maptun grejjer då?

    och btw är det maptun som gäller?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av malmstroem
    Hur noga är det räknat då? det är ju nordic chip, funkar det med maptun grejjer då?

    och btw är det maptun som gäller?
    Mjukvaran kostar 7.495:- minus rabatt på MapTun. Delarna kan du ju köpa begagnade om du vill. Inköpslistan står i min länk ovan...

    Jag skulle dra mig in i det längsta att köpa mjukvara begagnat. Det är ju supporten man vill åt och det vet jag inte hur det funkar efter ägarbyte. Nån annan som har koll på det?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av malmstroem
    tacksomfan!
    ska kolla lite efter det..

    Hur noga är det räknat då? det är ju nordic chip, funkar det med maptun grejjer då?

    Om du skall uppgradera och har Nordic SW redan tycker jag du
    skall slå en signal till dom. Lär inte bli så dyrt att uppdatera SW.

    Se min 2,0:a i garaget länken nedan, tex.

    Mvh
    Patrik 319

    Edit: Ett steg3+ med Alu IC tycker jag du skall satsa på!
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Om du skall uppgradera och har Nordic SW redan tycker jag du skall slå en signal till dom. Lär inte bli så dyrt att uppdatera SW.
    Håller med. Om man kommer över en beggad box kan man ju få rabatt på uppgradering till senaste versionen även från MapTun. Hade glömt det...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    66
    Jag hittade ett syrdon på blocket som var chippat med steg 3 från maptun för 3000:- så med avgas halvsats från simons och dp från a-alt och ett luftfilter har jag lagt ungefär 10000:-.. Tycker jag är rätt sjysst-
    Saab 9³ aero -02

  14. #14
    Det kommer bli samlarvärde på 9-3 aero eftersom att dom blir till trimmade och sönderkörda raggarbilar ganska snabbt.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Det kommer bli samlarvärde på 9-3 aero eftersom att dom blir till trimmade och sönderkörda raggarbilar ganska snabbt.
    Kan ju kanske ha att göra med att Saabs motorer har så pass hög trimpotential? Men betänk också att det är en betydlig skillnad på att trimma motorn och hålla bilen i trim... Att trimma motorn "raggar" ju inte ner bilen för det. Man väljer ju var man vill lägga tid & pengar.

    Även om man som jag har ~300hk i spisen innebär det ju inte att jag utnyttjar dem varje dag. Däremot känns det jädrigt skönt att ha dem på plats när de behövs!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Det kommer bli samlarvärde på 9-3 aero eftersom att dom blir till trimmade och sönderkörda raggarbilar ganska snabbt.
    Kan ju kanske ha att göra med att Saabs motorer har så pass hög trimpotential? Men betänk också att det är en betydlig skillnad på att trimma motorn och hålla bilen i trim... Att trimma motorn "raggar" ju inte ner bilen för det. Man väljer ju var man vill lägga tid & pengar.

    Även om man som jag har ~300hk i spisen innebär det ju inte att jag utnyttjar dem varje dag. Däremot känns det jädrigt skönt att ha dem på plats när de behövs!
    Men det förefaller ganska naturligt att man trimmar för att köra hårdare inte bara för att få säkrare omkörningar.
    Snabbare bilar går sönder mer och därmed kostar dom också mer att äga. När bilen sedan hamnar hos någon med begränsad ekonomi börjar den förfalla mer o mer. Folk lägger hellre pengar på att trimma än att underhålla bilen.

    Kan inte säga att alla bilar går det här ödet till mötes men håll med om att det här är väldigt vanligt?? Jäkla synd på så fina bilar.
    Hur många 9000 aero & 900 aero finns kvar idag i fint skick ?
    De flesta är råtrimmade, sänkta och en massa extra spoilers monterade.

    Samlarvärde på 9-3 aero orginal tror jag på
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Men det förefaller ganska naturligt att man trimmar för att köra hårdare inte bara för att få säkrare omkörningar.
    Får mig att tänka på ett citat från en av mig okänd person: "Varför slickar sig hundar i skrevet? För att de kan - och för att det är skönt, för f-n" Man trimmar nog inte så ofta för att kunna köra hårdare dagligdags. Det faller sig dock ganska naturligt att man gasar lite mer när man har lite mer att gasa med... Hur man än vänder och vrider på steken så är det himla skönt att sugas iväg i en acceleration.

    Ligger nåt i det du säger, men att jag är Saabägare har en orsak större än alla andra; Den går att göra till sportbil för väldigt rimliga pengar... Försök krama ur en BMW bortåt 50-100 hk extra för motsvarande peng som Saaben. Det borde vara fullkomligt omöjligt!

    Jag skulle nog inte som du välja att dra alla över en kam. Om bilen sedan blir raggig har ju faktiskt med ägaren att göra, inte trimmet...

    Så summa summarum (från min sida): Trimma på den som vill, men glöm inte bort att hålla efter bilen i övrigt också om du vill behålla andrahandsvärdet.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •