Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Förstår mig inte på spikningar och misständningar ?

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Förstår mig inte på spikningar och misständningar ?

    Hej !

    Jag förstår mig inte om spikningar och misständningar är farliga ?

    Vissa säger att det är farligt ,medan vissa säger att det behöver inte betyda det.

    Kollade i onsdags en 9-3 ss 175 hkr 04 som hade gått 3000 mil och tog kort på detta

    http://www.badongo.com/pic/649761

    Det är massvis och bilen är orginal ,sen vad betyder -29000 ?

    Jag är helt förvirrad ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2

    Tjo!


    Enklast vore om du tog kontakt med en aktoriserad saab verkstad så får du höra expertis uttalande.


  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Tjo!

    Jag lånade Tech 2 på min brors jobb Saab verkstad,men glömde aldrig att fråga om detta,tänkte att det finns mera kunniga personer här som förstår sig bättre på detta.

    Har sett på 9-5 or orginala upp till 6000 knock och mer.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-27 klockan 22:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Misständningar och spikningar är olika skadligt beroende på vart i registret de inträffar.

    Spikning är i regel mer skadligt än misständningar om man ser till själva motorn.

    Det finns nog inte många motorer som aldrig spikar eller misständer någon gång.

  5. #5
    jag vet inte heller vad en spikning är, eller misständning

    jag vet att spikning orsakar spräckta kolvar och varm motor, och
    alltid är det en turbo som laddar för hårt på för lite bränsle. det blir
    väl ntt slags hyper högt mysko tryck och varmt som f-n, eller nått.

    misständning , det låter ju förvirrande jag har hört att det är när
    explosion går ut pga ventilerna g¨år fel, eller att rester av soppa
    förbränns vid nått konstigt tillfälle då det inte ska det.

    det är en sak jag struntar helt i, och vill aldrig veta vad det är.
    just för att jag har aldrig sett att någon har fått sin bil sönderkörd och
    skrivit, jag fick en misständning

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej!

    Spikningar uppstår när det blir så varmt (kan uppstå av diverse olika saker) i cylindern, så att istället för att tändstiftet tänder luft/bränsleblandningen, så självantänder det av trycket/värmen. Ungefär som i en diesel.

    Spikar det riktigt ordentligt så går det otroligt snabbt att smälta en kolv.

    Mvh
    Björn

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Spik fattar jag som BjörnR. Dvs det blir så hett i cylindern att det självantänder innan stiftet avfyrar gnistan.
    FORT går det och hett blir det.
    Står tändningen för tidigt blir det hett och det kan spika i en sugmotor av det, men vanligast i Saabarna är nog högt laddtryck och klent med soppa antar jag..

    Misständning är helt enkelt när motorn missar att tända soppan. Det blir ingen förbränning.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej !

    Det kan nog vara som ni säger,men då hade motor rasat ihop på denna bil som jag skickat diagnos på 100000 knock det är väl en del ?Det är det jag inte förstår,kan allt detta varit normalt eller ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Det finns olika starka spikningar! Lite småspikningar sker väl alltid. Konsten är att ligga på gränsen hela tiden för att kunna utnyttja bränslet maximalt och ligger motorstyret och känner av hela tiden vart gränsen ligger så småspikar det ibland.

    M.V.H.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-27 klockan 22:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Spikningar uppstår när det blir så varmt (kan uppstå av diverse olika saker) i cylindern, så att istället för att tändstiftet tänder luft/bränsleblandningen, så självantänder det av trycket/värmen. Ungefär som i en diesel.

    Spikar det riktigt ordentligt så går det otroligt snabbt att smälta en kolv.

    Mvh
    Björn
    Det du har beskrivit kallas pre-ignition och ska inte blandas ihop med spikningar vilka alltid sker efter att tändstiftet tänd blandningen men innan flamfronten nått cylinderväggarna.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack

    Misständningar är en missad tändning. Förbränningen uteblev alltså helt eller delvis.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Jag har fått lära mig att spikningar är att vid kompression av luft (alltså kolven är påväg upp) så blir det för varmt inne i blocket (orskaden är irrelevant) och bränslet självantänder för tidigt, vilket resulterar i att det blir en extrem tryckökning där kraften måste ta vägen någonstans, och det blir såklart den svagaste länken som ryker, oftast är det kolven ger vika.

    Du menar att det är fel? :S
    og900 T16 -88B

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Förstår mig inte på spikningar och misständningar ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Jag förstår mig inte om spikningar och misständningar är farliga ?

    Vissa säger att det är farligt ,medan vissa säger att det behöver inte betyda det.

    Kollade i onsdags en 9-3 ss 175 hkr 04 som hade gått 3000 mil och tog kort på detta

    http://www.badongo.com/pic/649761

    Det är massvis och bilen är orginal ,sen vad betyder -29000 ?

    Jag är helt förvirrad ?

    Mvh
    Är det inte så att motorsystemet har förhindrat spikning. Dvs motorn har haft spiktendenser 25-30000 ggr som system har styrt upp.

    Bara en gissning......

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Jag har fått lära mig att spikningar är att vid kompression av luft (alltså kolven är påväg upp) så blir det för varmt inne i blocket (orskaden är irrelevant) och bränslet självantänder för tidigt, vilket resulterar i att det blir en extrem tryckökning där kraften måste ta vägen någonstans, och det blir såklart den svagaste länken som ryker, oftast är det kolven ger vika.

    Du menar att det är fel? :S
    Det är fel.

    Åter igen en beskrivning av pre-ignition. Pre-ignition ger inte det knackande ljudet utan utåt sett så kan det enda man märker vara att motorn tappar kraft. Pre-ignition kan dock ge upphov till mycket höga cylindertryck och det kan även resultera i spikningar. Förekomsten av pre-ignition kan inte påverkas genom att justera förtändningen. Spikningar kan man däremot påverka genom att justera förtändningen.

    Som bekant så tänder ju stiftet blandningen ett antal grader före övre dödläge, hur mycket varierar ju förstås. I regel så är också förbränningen klar kring 15 grader efter övre dödläge, eller ja, då har ca 90% av bränslet brunnit. En flamma initieras alltså av tändstiftet och denna löper sedan mot cylinderväggarna på denna tid. Då tändstiftet tänder blandningen så är temperaturen i cylindern förhållandevis låg, i regel 300-500 grader och således otillräckligt för att orsaka självantändning. Men då flamman börjar breda ut sig i förbränningsrummet så stiger temperaturen genom värme från förbränningen och kompressionsvärme orsakat av tryckstegringen förbränningen skapar. Detta hettar upp endgaserna (bränsle/luft blandning i cylinderns periferi) vilka når temperaturer kring 700 grader. Även detta är i regel otillräckligt för att få bensin att självantända, men vid dessa temperaturer så börjar bensinens kolväten oxidera.

    Bensin oxiderar även vid rumstemperatur, något som förstås avger värme. Denna värmemång är dock så liten så den har ingen större inverkan. Men i takt med att temperaturen ökar så ökar oxidationstakten och därmed också mängden värme som produceras. Vid en specifik temperatur, kallad flampunkten, så är temperaturen tillräcklig för att värmen som frigörs vid oxideringen skyndar på oxideringen så att en flamma bildas. Vid en ännu högre temperatur så kan värmen vara tillräcklig för att inte bara ge en kort flamma utan initera en förbränning. Vad som kanske är lätt att glömma bort är att oxidering sker även vid lägre temperaturer och vid de 700 grader som endgaserna når så är oxideringen tillräcklig för att bryta ned bensinens kolväten och bilda nya ämnen. Detta kallas pre-flame reaktioner. Bensin med lågt oktantal, ex. ogrenade kolväten, har svårt att motstå denna nedbrytning och de produkter som bildas vid dessa reaktioner kan ha en självantändningstemperatur betydligt lägre än de 700 grader endgaserna kan hålla. Om så skulle vara fallet så detonerar endgaserna, och nu rör det sig inte om en långsam flamutbredning som hos en normal förbränning utan det går fort. Endgasernas flamfront möter sedan upp med den av gnistan initierade flamman och shockvågor uppkommer. Detta resulterar i kraftiga tryckoscillationer i förbränningsrummet.

    Kör vi med ett bränsle med ett högt oktantal så kan det innehålla kolväten av ex. grenad typ vilka motstår nedbrytningen i endgaserna bättre. Bensinen kan också, även om det numer är förbjudet, innehålla tetraetylbly vilket motverkar de så kallade pre-flame reaktionerna. Minskar man förtändningen så sjunker cylindertrycken varvid endgaserna inte upphettas lika kraftigt. Har man en bra motor som klarar av förbränningarna mycket snabbt så reducerar även detta endgasernas temperatur och den tid pre-flame reaktionerna har på sig.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Innehåller V-power några ämnen som motverkar pre-flame om man jämför med vanlig BF98 ?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-27 klockan 22:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Mycket bra text!
    Får tacka för den utförliga beskrivningen! Kändes som att vara tillbaka på Kemi A/B-lektionerna på gymnasiet

    Pre-flame reaktioner som du skriver, det är de vi kallar spikning med andra ord? Reaktioner som sker efter tändstiftet tänt blandningen, men innan den tänkta reaktionen helt slutförts. Har jag uppfattat det rätt?
    og900 T16 -88B

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Innehåller V-power några ämnen som motverkar pre-flame om man jämför med vanlig BF98 ?
    Vad jag vet så innehåller inte V-Power några sorts tillsatser som är tänka att bryta de sk pre-flame reaktionerna. Exempelvis tetraetylbly får ju inte användas längre och de flesta av alternativen har sina egna nackdelar.

    V-Power är istället en vidareutveckling av produktionsmetoden som används för framställning av bensin. De flesta känner ju till att man tillverkar bensin från råolja genom raffinering. Mindre känt är kanske att den bensin som bildas vid raffinering har för låg kvalitet (bland annat för lågt oktantal), och att volymen bensin som bildas vid raffinering är en för liten andel av den totala volymen. Detta innebär att man använder olika processer för att vidareförädla de mindre önskade kolvätena man fick fram vid raffineringen. Olika utgångsprodukter och processer skapar olika sorts kolväten och dessa olika "streams" blandas sedan samman i olika sammansättning för att få en bensin med önskade egenskaper.

    Med V-Power så har Shell kartlagt alla de olika kolvätena och deras egenskaper. Man har sedan möjlighet att datorsimulera egenskaperna hos olika blandningar. Man börjar då med en sådan datorsimulerad blandning och sedan gör man verkliga motorprover med bränslet man formulerat. Tillverkningen sker sedan genom att blanda olika "streams" vilka var och en innehåller ett visst antal av en viss typ av kolväten.

    Gör vi en blandning med exempelvis ett relativt högt innehåll av grenade alkaner så får man då ett bränsle som har ren förbränning och högt oktantal. Aromater ger även de ett högt oktantal, men de har bland annat en tendend att brinna sotigt.

    Citat Ursprungligen postat av fog
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Mycket bra text!
    Får tacka för den utförliga beskrivningen! Kändes som att vara tillbaka på Kemi A/B-lektionerna på gymnasiet

    Pre-flame reaktioner som du skriver, det är de vi kallar spikning med andra ord? Reaktioner som sker efter tändstiftet tänt blandningen, men innan den tänkta reaktionen helt slutförts. Har jag uppfattat det rätt?
    Man kan säg att pre-flame reaktionerna är de som initierar en knackning, de bryter ned bensinen hos endgaserna och skapar nya ämnen. Själva knackningen är då endgaserna självantänds och förbränns emd mycket hög hastighet.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Man kan säg att pre-flame reaktionerna är de som initierar en knackning, de bryter ned bensinen hos endgaserna och skapar nya ämnen. Själva knackningen är då endgaserna självantänds och förbränns emd mycket hög hastighet.
    Japp det var precis så jag menade. Då har jag uppfattat det korrekt.

    Om du har tid: Mer soppa ska ju göra så att det spikar mindre, beror det enbart på att det har en kylande effekt, eller finns det inte tillräckligt med energi för den större mängden bränsle att bilda nya ämnen (som sen självantänds)? Hur funkar det?
    og900 T16 -88B

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Mer bränsle fungerar ju kylande, dvs temperaturerna under förbränningen blir något lägre. Faller temperaturerna så minskar förstås risken för knackning.

    Eventuellt skulle man ju kunna tänka sig att en fetare blandning även skulle kunna göra endgaserna lite mer svårantända men jag inte sett någon litteratur som tar upp detta. Generellt så är en blandning svårare att antända då förhållandet avviker från lambda 1.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-27 klockan 22:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Undrar om man mappar bilen med 98 oktan.Och sen tankar och kör med V power blir det något effekt ökning på det kanske jämfört med 98 som man har mappat den efter ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Årets trådlyft kanske, men men.

    När bilen spikar, får man reda på det via någon varningslampa typ check engine ?

    Kan man höra eller märka på "gången" att den spikar ? Isåfall hur ?

    Tack
    / N00b
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 15:32
  2. Min fru förstår mig inte!
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 21:58
  3. Vilka saker kan orsaka spikningar? Misständningar menar jag
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •