Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Köpa bra olja (Mobil 1) på typ 20 L dunk......

  1. #1

    Köpa bra olja (Mobil 1) på typ 20 L dunk......

    ......vi 9-5 ägare lär ju byta olja lite oftare i fortsättningen
    Någon som har nått tips för oss som bor i Västerås med omnejd.
    När är det bäst och kolla oljenivån....kall? eller varm motor?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    du har redan fått svar av mig i den andra tråden du frågade

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...104&highlight=

    varmkör motorn. Stäng av. Vänta en stund så oljan hinner rinna "ner" och sedan kolla oljestickan.

  3. #3
    tack

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    223
    Har hört att mobil1 är en skit olja
    (från 2 olika värkstäder en saab värkstad) har någon mer en jag hört det? Skummt att saab stället sa det ,dom säljer väll mobil1?
    tomma tunnor skramlar mest.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Brastad
    Inlägg
    1 314
    Mobil1 är helsyntet .. inget nån rekomenderar tror jag på bilar som rullat några mil.


    Mobil är delsyntet den kör jag med,, funkar skitbra
    Never Underestimate The Power Of GasGas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    46
    Jag tycket att det finns inte bättre än Mobil 1 helsyntet.
    Jag kan inte tänka mig nått annat...
    9-5 2.0 - 98

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av sfeer
    Har hört att mobil1 är en skit olja
    (från 2 olika värkstäder en saab värkstad) har någon mer en jag hört det? Skummt att saab stället sa det dom säljer väll mobil1?
    Skulle förvåna mig mycket om en modern helsyntet olja skulle vara "skit", möjligtvis då att Biltemas kanske inte skulle bli mitt förstaval.
    Kolla in klassingen på en modern konta en några år gammal tillsynes likadan olja, anges API SF/CC eller liknande så ser ni att utvecklingen inte stått still...

    Sen kan det vara så att olika motorer sliter olika oljor på olika sätt.
    Problemet/risken lär dessutom minska drastiskt om man byter vid 1500 eller 1000mil istället för saabs intervall.

    Själv kör jag på Shell Helix Ultra 5W40 API SJ/CF Ferrari, BMW, Porsche Saab m.fl. approved.
    Polarn kör på Shell Helix Ultra Racing 10W60 som är den enda rekommenderade oljan i Ferrari Challenge i sin stötstångs Cheva454

    Citat Ursprungligen postat av sfeer
    Skummt att saab stället sa det dom säljer väll mobil1?
    Han kanske är missnöjd med lönen och vill kasta lite "skit"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södertälje, Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av sfeer
    Har hört att mobil1 är en skit olja
    Citat Ursprungligen postat av GizmoQuack
    Mobil är delsyntet den kör jag med,, funkar skitbra
    Citat Ursprungligen postat av Recer
    Jag tycket att det finns inte bättre än Mobil 1 helsyntet.

    Då till frågan, HUR vet folk att den och den oljan är super bra?
    Man hör ofta komentaret som "Funkar klockretn", "skitbra", Bästa jag använt" osv.
    Skulle någon märka om man hällde i Typ 10W30 Mineral ett byte? Troligtvis inte, men motor skulle garanterat göra det, men den skulle inte rasa på på fem röda.

    Så i fortsättningen när någon frågar om någon olja (eller annat) läggfram FAKTA inte "det funkar klockrent i min pärla"

    Angående Mobil1
    Saab skulle nog inte rekomendera en "skitolja" till sinna bilar.
    Jag är övertygat om att Saab (hela företaget) har lite mer koll på saker o ting än enstaka anställda

    Men inte att förglömma när man provar tillbehör till till sina produker tar man oxå hänsyn till inköps pris
    Namn: Fabian Medlem: 4355
    i garaget: 900 Aero -88, Tgb11 -75, Adly 300 -05, Tgb 13 -75, BMW 325TD -96, Maserati Biturbo -83

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av reTOW
    Citat Ursprungligen postat av sfeer
    Har hört att mobil1 är en skit olja
    Citat Ursprungligen postat av GizmoQuack
    Mobil är delsyntet den kör jag med,, funkar skitbra
    Citat Ursprungligen postat av Recer
    Jag tycket att det finns inte bättre än Mobil 1 helsyntet.

    Då till frågan, HUR vet folk att den och den oljan är super bra?
    Man hör ofta komentaret som "Funkar klockretn", "skitbra", Bästa jag använt" osv.
    Skulle någon märka om man hällde i Typ 10W30 Mineral ett byte? Troligtvis inte, men motor skulle garanterat göra det, men den skulle inte rasa på på fem röda.

    Så i fortsättningen när någon frågar om någon olja (eller annat) läggfram FAKTA inte "det funkar klockrent i min pärla"

    Angående Mobil1
    Saab skulle nog inte rekomendera en "skitolja" till sinna bilar.
    Jag är övertygat om att Saab (hela företaget) har lite mer koll på saker o ting än enstaka anställda

    Men inte att förglömma när man provar tillbehör till till sina produker tar man oxå hänsyn till inköps pris

    Skriver man "funkar klockrent" och dylikt så hörs det ju att det är en personlig och subjektiv bedömning och inte någon vetenskaplig analys !!
    Den typ av info är naturligtvis också intressant eller skall man låta bli att delge sina erfarenheter?? Bedömningen av värdet i inläggen ligger väl i betraktarens ögon.

    T.ex. någon säger "Dessa torkarblad är de bästa jag provat" säger ju en del men långt ifrån allt i hur bra de är eller hur!?

    Och att dra en gräns i vad man kan tillåtas ha synpunkter på eller inte är ju omöjligt.

    På tal om oljor så har jag skickat en hel del olja till CSM Materialteknik för analys ( på mitt förra jobb och ej för bruk i bil), så den som vill göra ett test kan ju kontakta dem men det lär inte vara gratis. Jag vet att Teknikens Värld gjorde tester av Helsyntet oljor för många är sedan och kom fram till att skillnade var marginell.

    Vad just DU väljer bestämer ju endast DU.
    Vad vi andra använder för faktaunderlag/känsla i vårt val av olja är ju upp till var och en.

    OBS! Detta är ingen påhopp på någon utan bara min ödmjuka åsikt i denna tråd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av GizmoQuack
    Mobil1 är helsyntet .. inget nån rekomenderar tror jag på bilar som rullat några mil.
    Varför inte då?

    Övrigt, se Tonys utmärkta inlägg i oljedebatten angående oljor :
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... syntetolja
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... syntetolja

    och övriga läsvärda :

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... syntetolja

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... syntetolja

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... syntetolja

    Sökfunktionen är lysande Sök på syntetolja
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av reTOW
    Citat Ursprungligen postat av sfeer
    Har hört att mobil1 är en skit olja
    Citat Ursprungligen postat av GizmoQuack
    Mobil är delsyntet den kör jag med,, funkar skitbra
    Citat Ursprungligen postat av Recer
    Jag tycket att det finns inte bättre än Mobil 1 helsyntet.

    Då till frågan, HUR vet folk att den och den oljan är super bra?
    Man hör ofta komentaret som "Funkar klockretn", "skitbra", Bästa jag använt" osv.
    Skulle någon märka om man hällde i Typ 10W30 Mineral ett byte? Troligtvis inte, men motor skulle garanterat göra det, men den skulle inte rasa på på fem röda.

    Så i fortsättningen när någon frågar om någon olja (eller annat) läggfram FAKTA inte "det funkar klockrent i min pärla"

    Angående Mobil1
    Saab skulle nog inte rekomendera en "skitolja" till sinna bilar.
    Jag är övertygat om att Saab (hela företaget) har lite mer koll på saker o ting än enstaka anställda

    Men inte att förglömma när man provar tillbehör till till sina produker tar man oxå hänsyn till inköps pris

    Skriver man "funkar klockrent" och dylikt så hörs det ju att det är en personlig och subjektiv bedömning och inte någon vetenskaplig analys !!
    Den typ av info är naturligtvis också intressant eller skall man låta bli att delge sina erfarenheter?? Bedömningen av värdet i inläggen ligger väl i betraktarens ögon.

    T.ex. någon säger "Dessa torkarblad är de bästa jag provat" säger ju en del men långt ifrån allt i hur bra de är eller hur!?

    Och att dra en gräns i vad man kan tillåtas ha synpunkter på eller inte är ju omöjligt.

    På tal om oljor så har jag skickat en hel del olja till CSM Materialteknik för analys ( på mitt förra jobb och ej för bruk i bil), så den som vill göra ett test kan ju kontakta dem men det lär inte vara gratis. Jag vet att Teknikens Värld gjorde tester av Helsyntet oljor för många är sedan och kom fram till att skillnade var marginell.

    Vad just DU väljer bestämer ju endast DU.
    Vad vi andra använder för faktaunderlag/känsla i vårt val av olja är ju upp till var och en.

    OBS! Detta är ingen påhopp på någon utan bara min ödmjuka åsikt i denna tråd.

    Hellt rätt skrivet....
    9-5 2.0 - 98

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Helt taget ur luften är det inte att Mobil 1 är en av de bästa oljorna. Kanske t o m den bästa.

    Om man mekar ofta med bilar så ser man ibland att vissa motorer som inte fått oljebyte så som dom ska samt olja av den kvalité den ska ha, då är det svart och sotigt i motorn, det är en riktig tjock svart skorpa när man lyfter på ventilkåpan.

    De motorer jag sett som jag VET gått med Mobil 1 olja är i princip kliniskt rena invändigt.


    Det tycker jag talar för en bra produkt.

    Vet ej om man kan köpa Mobil 1 på 20liters dunk.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    För att spinna vidare på Patrik 226's inlägg så har jag från väl initerat håll inom Saab när det gäller haverierna hört att de inte kunna konstatera ett enda ras på motorer som endast gått med mobil1 helsyntet.
    Källan poängterade även att det är viktigt att inte byta mellan olika fabrikat då negativa effekter kunde påvisas (vilka ville han inte gå in på)

    Men på sfeers inlägg att Mobil1 skulle vara en skitolja tror jag vi kan avskriva som nys och en åsikt som får stå för honom, jag delar den inte vänligt men bestämt.

    Själv har jag kikat i både Mobil1 och Castrol RS motorer och konstatera att det är förvånansvärt rent jämfört med annat man sett.

    Lästips: Castrols råd om oljor
    Säljflosklerna får ni solla bort själva.
    Hittar ni andra faktasidor från tillverakare så är det intressant läsning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    223
    Tror ni missupfattade vad jag skrev, jag sa att 2 värkstäder har sagt till mig att mobil1 är en skit olja j,ag har inte en aning om den är bra eller inte.
    Jag har kört mycket med mobil1 och jag har ingen uppfattning om den är bättre eller sämre en någon annan olja.
    tomma tunnor skramlar mest.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Mobil1 finns att köpa 1L, 4L, 20L eller 200 L eller via tankbil
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    Mobil1 finns att köpa 1L, 4L, 20L eller 200 L eller via tankbil
    vad kostar tankbilen?
    Subaru Legacy

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Finns det någon bra affär man kan handla 20L mobil 1 på i närheten av Göteborg?
    Kanske på nätet?
    Känns som jag skall börja byta olja och filter var 1000 mil samt göra ett slö byte med sugslang på 500 mil också. då sitter ju en redig dunke bra.
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    Mobil1 finns att köpa 1L, 4L, 20L eller 200 L eller via tankbil
    .....var då? .....och vad kan en 20 L dunk kosta?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    Mobil1 finns att köpa 1L, 4L, 20L eller 200 L eller via tankbil
    .....var då? .....och vad kan en 20 L dunk kosta?

    hitta i norrlandstråden http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=75140
    Subaru Legacy

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av sfeer
    Har hört att mobil1 är en skit olja
    (från 2 olika värkstäder en saab värkstad) har någon mer en jag hört det? Skummt att saab stället sa det ,dom säljer väll mobil1?
    OK, jag syftade inte till vad du tycker om Mobil1 utan ryktet du hört men jag tror att källan till rycktet du hörde "kanske inte kan ett skit om olja" och gärna ville ha en åsikt, vad vet jag
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Dunk Dunk Dunk Dunk ljud saab 900ng 95a´
    Av ducati1000ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 11:02
  2. Köpa mobil i usa
    Av Eyeball i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 18:52
  3. Mobil 5W-50 olja till SAAB 9-5 -05?
    Av Anders-1500 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 13:35
  4. mobil super S 10-40w bra olja?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •