Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Motorn kommer inte upp i temp?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Motorn kommer inte upp i temp?

    Jag upptäckte idag att motorn (9-5) inte kommer upp i temp ordentligt, alltså jag menar att tempmätaren ligger horisontellt precis mitt emellan blå och röd alltså). Om man däremot står still så kommer den upp till normaltemp. Det är nollgradigt här. Jag får värme i bilen utan problem.

    Kan det vara så enkelt att termostaten fatnat i öppet läge (kan den göra det )

    Kan det vara något annat allvarligt? Har ju garanti på bilen från handlaren, men jag vill ju inte ringa dem hela tiden Vore kul att få lite tips
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Ingen som har någon idé vad det kan tänkas vara som orsakar att bilen min inte kommer upp i temp när fartvinden kyler?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Har exakt samma problem på min ng900. Har dessutom nu fått check engine på det, blinkade fyra gånger vilket säger att tempgivaren till styrdonet är knas, då for jag in till saab här i stan och frågade efter "den givaren till fyra check engine blink" men fick då till svar att det inte finns blinkkoder på min bil och att dom måste läsa med tech2 för en summa...
    Men eftersom den går upp i temperatur på tomgång ska jag pröva att byta termostaten först, sen den där givaren om det kvarstår. Kan återkomma med resultat om någon dag, eventuellt imorgon.

    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Har exakt samma problem på min ng900. Har dessutom nu fått check engine på det, blinkade fyra gånger vilket säger att tempgivaren till styrdonet är knas, då for jag in till saab här i stan och frågade efter "den givaren till fyra check engine blink" men fick då till svar att det inte finns blinkkoder på min bil och att dom måste läsa med tech2 för en summa...
    Men eftersom den går upp i temperatur på tomgång ska jag pröva att byta termostaten först, sen den där givaren om det kvarstår. Kan återkomma med resultat om någon dag, eventuellt imorgon.

    Mvh sundin
    Jag uppdaterar också här. Ska be bilfirman kolla imorgon om dom kan se vad som är fel.

    /F
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    99% på att det är termostaten som har krabbat ihop för dig och ja, den kan fastna i öppet läge. Den kan även fastna i stängt läge, men det har jag bara varit med om en gång...


    Köp en ny, den är inte så dyr...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Har exakt samma problem på min saab 9-5 98:a års modell, 2,3L med lätt trycks turbo...
    När jag kör ligger den tempen klockan 20i.. men om jag står still på tomgång
    cirka 5 till 10 minuter så går den upp till kvart i, alltså horisentiellt..
    Men om jag sedan börjar köra med bilen så sjunker den sen ner till 20i..
    Mycket märkvärdigt det där, det är väll bara en grad eller något den där tempgivaren skiljer på???
    Vad skall man göra???

    Benny

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Har exakt samma problem på min ng900. Har dessutom nu fått check engine på det, blinkade fyra gånger vilket säger att tempgivaren till styrdonet är knas, då for jag in till saab här i stan och frågade efter "den givaren till fyra check engine blink" men fick då till svar att det inte finns blinkkoder på min bil och att dom måste läsa med tech2 för en summa...
    Men eftersom den går upp i temperatur på tomgång ska jag pröva att byta termostaten först, sen den där givaren om det kvarstår. Kan återkomma med resultat om någon dag, eventuellt imorgon.

    Mvh sundin
    Köp en för 76:- och en chili i baugette på okq8 vet jag.
    Audi 80 Quattro

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Min termostat hade fastnat i öppet läge på min 9000. Detta resulterade i att visaren knappt orkade upp till början av gröna området. Efter byte av termostat beter den sig lika som beskrivet här; stiger till 15 (13) i vid tomgång och pendlar mellan 20 och 15 i när man kör. Värmen i bilen fungerar oxo helt OK nu, det var inget vidare värme alls med den gamla termostaten, så jag tror INTE att den fastnat i öppet läge för dig, big kahuna.

    M@s

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    BK
    Byt termostaten så är felet borta.
    Hade precis samma fenomen på min 9-5 i höstas.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    bytte en igår med samma fenomen termostat var felet

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund , Skåne
    Inlägg
    35
    Byt termostaten tar ca: 90 minuter , bytte min för en månad sen & felet försvann.
    Volvo 945 56000mil, det är grejor det

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund , Skåne
    Inlägg
    35
    OBS!! lättaste sättet att kolla är att koka upp vattten & lägga i både den gamla & en ny termostat då ser man om dom öppnar & stänger lika. Den nye bör öppna senare & stänga snabbare.
    Volvo 945 56000mil, det är grejor det

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Var sitter termostaten?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    Jag hade ett liknande problem på min 9000, Trots att det var påtalat vid service kvarstod problemet (troligen sket de i att kolla eftersom tempmätaren ofta visa fel på 9000). Min bil hade betydligt lägre temp vid körning än vid tomgång, det var så illa att kupéfläkten aldrig varvade upp utan den gick alltid på låg fart. Ett tips är att efter att motorn blivit varm stå still på tomgång och kolla när motorfläkten går igång, det skall bara vara några "minuter" över normal driftstemp.
    9000 CSE 2,3T -98

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Var sitter termostaten?
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ght=toppen
    Audi 80 Quattro

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    jag har en utskrift åt dig här hemma BK gällande bytet av temostatet..så se du bara till att köpa ett nytt så ordnar det sig säkert
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Har ikväll bytt termostat med gott resultat!
    Jag köpte min termostat på ok/q8 och med den följde inte gummipackningen som sitter runt termostaten med, så jag fick återanvända den gamla.

    I samma veva så skruvade jag ut temperaturgivaren och gav den en omgång med 5-56.
    Nu i alla fall kommer den upp snabbt i temperatur och stannar vid 10 över nio ungefär.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. Check engine när motorn kommer upp i notmartemperatur.
    Av Erik Sätre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 22:20
  2. Motorn går inte upp i temp og9-3
    Av ErikssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 23:10
  3. Kommer motorn snart att lägga av?
    Av Sportavgasrör i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •