Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Stort kylarvatten läckage

  1. #1

    Stort kylarvatten läckage

    Jag har en 9000 aero automat -95 som jag har ett problem med. Det började för ngn månad sen.
    Jag blev tvungen att fylla på vatten i expansionskärlet eftersom "check radiator" lyste. Sen kunde jag köra i ca en vecka utan problem. Men på senare tid så lyser "check radiator" oftare när man startar bilen kall. Bilen har aldrig kokat eller närmats sig det röda området, tvärtom så håller den sig i den undre halvan (termostat bytt i januari -07).
    När motorn är varm och jag stänger av den så finns det vatten till mellan max o min men så fort jag skall köra måste jag fylla på från min till lite under max. Har även provat med "Bar´s Leak". Efter att ha lagt i det så upptäckte jag på morgonen efter att det var tomt i expansionskärlet och att det var en stor pöl på gatan under bilen på samma sida som expansionskärlet sitter på (borde då vara höger sida lite novis om detta). Har kollat alla slangar och kopplingar. Kan det vara vattenpumpen som rasat utan att höras eller är det packningen som gått. Inget "grums varken i vatten eller olja. Skulle vara tacksam för ett svar.

  2. #2
    Enklaste är väl att åka in till SAAB och låta dem provtrycka kylsystemet så vet du exakt var det läcker sedan. Kostar bara några hundralappar... har själv gjort det en gång på min gamla 9000.
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  3. #3

    Stort kylarvatten läckage

    Var ute och prov-startade bilen nyss och den lät bra tills temp-mätaren
    började stiga. Efter det såg jag vit rök och vattendroppar från avgasröret
    sen började motorn låta som en gammal traktor. Stängde av motorn tog bort tändstiftet till cyl.1 och kolventoppen var helt vit. Kan det vara toppen eller packningen?

Liknande ämnen

  1. Hur stort offset bör jag ha för 235/40 R18 på 9-5?
    Av OPM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 15:25
  2. Sporadiskt läckage av kylarvatten - 9000 CSE 2,3 t A50 1997
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 10:24
  3. Kylarvatten?
    Av shoei i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •