Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: hur mycket ska en 9000 2,3T 200 hk ladda orginal?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    53

    hur mycket ska en 9000 2,3T 200 hk ladda orginal?

    som rubriken lyder. vet att dom ska ladda 1 bar oginal men hur långt på orginaltryckmätaren ska nålen vandra?

    //mats
    NÄR VOLVO GASAR FULLT SÅ FLYGER SAAB FÖRBI!

    http://www.garaget.org/?car=37033

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Orginalnålen är inget under av precision, men ungefär där det det helröda fältet börjar.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    53
    tack. funderar på om bilen verkligen går dåligt eller om det är jag som vant mig. på 1:an och 2:an så laddar den på mitten av det gula. kommer inte ihåg hur mycket den laddade när jag tyckte att den gick bra.
    NÄR VOLVO GASAR FULLT SÅ FLYGER SAAB FÖRBI!

    http://www.garaget.org/?car=37033

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Värmland/Karlstad
    Inlägg
    91
    Hade samma problem på min 9000 2.3 Turbo 200HK för ett halvår sedan, då var nån packning i motorn som var trasig topplockspackningen tror ja. Innan den blev fixad tror jag att den laddade halva mätaren efter lagning laddar den fullt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    53
    någon som känner igen problemet? motorn läcker olja och kylvätska. skulle behöva helrenovering men den funkar superfint i övrigt. ska byta termostat då motorn går varm om man hamnar i kö eller dylikt.

    själv ha man inte tid så en Annan saabverkstad än den jag har praktik på får kolla om dom hittar något. ska in på tisdag

    // Mats
    NÄR VOLVO GASAR FULLT SÅ FLYGER SAAB FÖRBI!

    http://www.garaget.org/?car=37033

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Gul-Rött/Helrött

    Hej !.



    När det gäller instrumenten på de gamle gode 9000 så gäller allmänt att hastighetsmätaren vanligen visar rätt mycket fel - och tilltagande så ju fortare man kör - i farter kring 200 km/h fram till årsmodell 1991. Ex 220 km/h på mätaren kan vara 205 km/h i verkligheten.

    F.o.m 1992 infördes ett annat mätarhus - här ofta inte mer än 5-7 km/h felvisning och detta rätt över hela skalan - som sedan i omgångar uppdaterats 1994 och 1997.

    Om man har ex en 91:a med solblekt mätarnål till hastighetsmätaren går det inte att "ta av" den och ersätta med en mätarnål från en 92+. Risken är mer än stor att man drar av hela "axeln" då 91:ans mätarnål har en pressad aluminumhylsa som brukar sitta som "****".

    Dessutom när man tar dän nålen på en 92+ hastighetsmätare så skall nålen peka mot "k:et" i "km/h" texten längst nere till vänster på hastighetmätartavlan. Sedan "lyfter" man den förbi stopp-pinnen - för de modeller som sådan har. På så sätt hamnar man ungefär rätt i hasighetsvisning.

    Lägg även märke till att siffrorna i kilometerräknaren på 91:an är "slankare" och något mera "gracila" än från och med 92 års mätare.


    Nu gällande turbomätaren - och det som frågan egentligen gällde - så ser man om man tar bort mätaren längst ut i periferin på mätartavlan (och i vanliga fall dold av sargen - ett litet gul/vitt streck som ligger mitt över skalans övergång från vitt till gult - detta markerar atmosfärstryck dvs 0-bars överladdning. Sedan finns ett likadant streck precis i övergången gul/röd streckat och heldraget rött. Detta motsvarar 1,00 bars övertryck.

    Dvs Steg 1:

    Kontrollera med motorn avslagen "var" nålen står. En vanlig dag med cirka 1010-1015 mbar lufttryck skall nålen stå precis i övergången mellan vitt och gult. Gör den det så kan man vara hyggligt säker på att det just är 1,00 bar när nålen står i övergången gul/rödstreckat och heldraget rött.

    Om nu inte nålen ligger mitt emellan övergången vitt/gult utan med motron avstäng ligger några millimeter in i det gula redan så kommer nålen flyga upp på det heldragna röda och alltså visa falskt för mycket om man räkar med 1,00 bar i övergången gul/röd streckat och heldraget rött.

    Om man vill "Kalibrera" sin turbo nål är det inte så svårt - men det fordrar att mätaren tas ur mötarhuset och ett helt gäng med kontakter som måste lossas. Väl frilagt ser man ett litet upp och ner vänt U i tunn metalltråd som länkar till turbomätarmetallhalvmånen. Genom att försiktigt trycka ihop eller sära på detta lilla U (OBS EJ turbomätarmetallhalvmånen) så kan man "lägga" nålen på noll eller i övergången vitt/gult.


    Är man inte någorlunda van och framförallt motiverad att göra denna operation så är det starka rådet att inte mickla med tingestarna utan istället leva med "felvisningen".

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå med TCS
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Heuschmid
    Hade samma problem på min 9000 2.3 Turbo 200HK för ett halvår sedan, då var nån packning i motorn som var trasig topplockspackningen tror ja. Innan den blev fixad tror jag att den laddade halva mätaren efter lagning laddar den fullt.

    Jag har en likadan 9000 som dig fast -96a och min laddar ungefär hälften, alltså typ mitten på gult. Men jag tycker ju inte att den laddar dåligt, den går ju som fan :P

    Men sen har jag en kompis som har en likadan fast -94a och hans går upp på rött, ska det skilja så mycket? O känner väl ingen direkt skillnad på bilarna heller?

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89

    Re: Gul-Rött/Helrött

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS

    ett litet gul/vitt streck som ligger mitt över skalans övergång från vitt till gult - detta markerar atmosfärstryck dvs 0-bars överladdning. Sedan finns ett likadant streck precis i övergången gul/röd streckat och heldraget rött. Detta motsvarar 1,00 bars övertryck.
    Som den sportdykare man är så måste jag bara lägga till att det atmosfäriska trycket är 1 bar, och inte 0

    Dvs. luftens tyngd trycker på oss med 1 bars tryck.
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    53
    min laddade upp på mitten av det röda på alla växlar utom 1:an förrut. nu laddar den på övergången gult/rött på 3:an, 4:an och 5:an. däremot såladdar den bara till det halva gula på 2:an nu och det känns som om bilen inte axar lika hårt som när den gick fint.


    Tack Tomas 220 PS för din eminenta förklaring. man lär sig alltid något nytt,
    NÄR VOLVO GASAR FULLT SÅ FLYGER SAAB FÖRBI!

    http://www.garaget.org/?car=37033

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Gul-Rött/Helrött

    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS

    ett litet gul/vitt streck som ligger mitt över skalans övergång från vitt till gult - detta markerar atmosfärstryck dvs 0-bars överladdning. Sedan finns ett likadant streck precis i övergången gul/röd streckat och heldraget rött. Detta motsvarar 1,00 bars övertryck.
    Som den sportdykare man är så måste jag bara lägga till att det atmosfäriska trycket är 1 bar, och inte 0

    Dvs. luftens tyngd trycker på oss med 1 bars tryck.
    OT
    Men nu skrev han ju 0 bars överladdning... och inte 0 bar...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Hur mycket kan man ladda med en LTT -93?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:46
  2. hur mycket kan man ladda
    Av GARION.001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 22:53
  3. hur mycket pallar en orginal 9000 2.3T -97 vxl-låda med??
    Av termos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 16:57
  4. Hur mycket ska en 9000 T16 ladda med "steg 1" trim
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 11:31
  5. Hur mycket ska 9000 ladda org/trim?
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •