Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Normal oljeförbrukning 9-5 SC 2,3t MY03?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268

    Normal oljeförbrukning 9-5 SC 2,3t MY03?

    Hej!

    Kollade idag oljenivån på frugans bil (9-5 SC 2,3t MY03) och såg till min förvåning att det nästan inte fanns någon olja alls!

    Jag blev förvånad eftersom jag haft bilen som tjänstebil sedan den var ny och aldrig märkt att den dragit olja tidigare. Bilen är fullservad och har rullat ca 14600 mil. Efter att frugan tog över den har den gått ca 300 stads-mil under knappt 7 månader (efter att tidigare ha rullat ca 3500 mil/år, mest landsvägskörning).

    Är detta något att oroa sig över eller är det normalt att bilar börjar dra olja när de inte rullar lika mycket landsväg längre?

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Din bil drar olja och Saab anser det normalt med en oljeförbrukning på ca 1l/500 mil. Det är viktigt att du håller koll på oljenivån och kollar den varannan tankning.

    Det du kan göra är att se till att du har den nyaste vevhusventilationsuppgraderingssatsen (långt ord ) Kolla att det inte rycker blåsvart rök ifrån avgaset bara.

    Se till att använda en 0w40 eller 5w40 olja. Shells helix ultra tycker jag är prisvärd och bra till just din bil. Detta är min åsikt och jag vill inte att detta blir en oljetråd.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Kortkörningar innebär alltid högre bensin och oljeförbrukning pga av kallstarter, mycket tomgångskörning med kall motor..

    Men se till att vevhusventilationen är i bra skick, samt att oljan byts exakt enligt Saabs direktiv (2000mil/1år).
    "Normal" oljeförbrukning är ca 1L på 1000mil. Oljestickan finns av en anledning, fyll upp till max, kolla sedan hur mycket den sjunkar var 100:e mil, så får du en seriös uppfattning av hur mycket den drar.. Drar den ingenting alls är det obra också, det innebär att du har mycket bensin och vatten i oljan..

    EDIT: En oljeförbrukning som är högre än 1L/1000mil är att anse som onormal..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Din bil drar olja och Saab anser det normalt med en oljeförbrukning på ca 1l/500 mil.
    Vem på Saab Automobile har sagt det till dig? Du vet att det innebär att motorn är snustorr på ett serviceintervall?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Tack för snabba och bra svar, boys

    Vad gäller vevhusventilationen undrar jag dock om det är något som kollas av verkstan vid service, eller något jag själv behöver ta upp med dem? (Nästan pinsamt att fråga, men jag håller mig mest till polering och mek med telefoninstallationer )

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Säg till att de kollar på den, samt att de ska återkomma till dig innan de byter nånting. Annars får du en helt ny VV på halsen, kostnad, typ 1500kr.

    EDIT: Har du inte den senaste versionen så är det läge att du ber de montera den, Saab har subventionerat större delen av delarna.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Normal oljeförbrukning 9-5 SC 2,3t MY03?

    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Hej!

    Kollade idag oljenivån på frugans bil (9-5 SC 2,3t MY03) och såg till min förvåning att det nästan inte fanns någon olja alls!
    På stickan ? Eller fick du fylla på flera liter ?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Hej,när bilen drar så mycket olja så hjälper det inte
    att byta till den nyaste vv.

    Du måste få kolvringarna bytta,är bilen servad enl bok så
    är det bara lämna in bilen till saab så står dom för allt.
    /Magnus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Det fanns bara olja på halva "bulan" på stickan. Jag hällde på en liter (5W40), och då täcktes hela mätområdet (den fyrkantiga delen av stickan).

    Bilen är fullservad. Utan att tveka röjer jag min okunnighet inom området - är detta tecken på det omtalade "oil sludge"? Jag sitter med SAABs brev om förlängd motorgaranti framför mig...
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Prata med din saab verkstad,dom tar in bilen,
    ta med service boken.

    Sen kommer dom garanterat byta motor och förmodligen
    turbon med/Magnus

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Icke då..

    bytes bara saker ifall spännaren är över 15mm ute.. Eller ifall vevlagrena är genomslitna = shortblock byte.

    Ifall du vill ha en turbo godkänd, skall du ha mer tur än vad som är mänskligt, var lättare förr..

    Men, varför ens hålla på och spekulera om oilsludge när ingen vet hur mycket olja den drar? Ta reda på fakta, sen agerar man..

Liknande ämnen

  1. Normal oljeförbrukning?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 13:58
  2. 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?
    Av LeChiffre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 20:38
  3. Normal oljeförbrukning 9-5 SC 2,3t MY03?
    Av mange69 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 21:57
  4. Normal oljeförbrukning T7?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 20:54
  5. vad är normal oljeförbrukning??????
    Av scotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •