Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Osäker på bilversion

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Osäker på bilversion

    Tjenare
    Precis inhandlat mig en Saab 900. Förra ägaren sa att han trode de va en Talladega men när ja läst närmare så verkar min inredning stämma skrämmande väl med Saab 900R, jag har Recarostolarna,Kolfiberpanel samt Alu Pedaler.Men min är röd och inte svart och en 1997. För mig att Saab 900R bara såldes i Svart och endast som 1996 års modell. Hur skall jag veta var det är för version? Står ju inte i VV Register.

    Bilder på bilen: www.garaget.org/rob_saab900

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Ej nån R. R hade 2delad karosslack

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Ej nån R. R hade 2delad karosslack
    Du tänker på 900 "Aero", italienaren, tror jag?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Ej nån R. R hade 2delad karosslack
    Ok värt o fråga iallfall... tack för svaret

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    515
    Frågade du förra ägaren var han fått stolarna ifrån? Väldans snygg inredning!

    Är bilen tyskimport? Finns ju en Silver Talladega Cab med den inredningen (http://www.garaget.org/show.php?car=339) Så denna kan ju vara något specialbygge denna med?!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Lustigt, tidigare ägaren har alltså köpt R-inredningen. Men av vad jag kan se så har han även köpt fejkkolfiberpanelen som sitter i R:en. Eller är det en äkta som sitter i din där?

    Jag har en riktig R om du vill se lite skillnader. Länk finns i signaturen.

    Chrille

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Prahl
    Frågade du förra ägaren var han fått stolarna ifrån? Väldans snygg inredning!

    Är bilen tyskimport? Finns ju en Silver Talladega Cab med den inredningen (http://www.garaget.org/show.php?car=339) Så denna kan ju vara något specialbygge denna med?!
    Aa förra ägaren importerade den från Tyskland 2002 tror ja. Då satt stolarna o allt annat i vad ja vet iallfall.

    Citat Ursprungligen postat av 900_R
    Lustigt, tidigare ägaren har alltså köpt R-inredningen. Men av vad jag kan se så har han även köpt fejkkolfiberpanelen som sitter i R:en. Eller är det en äkta som sitter i din där?

    Jag har en riktig R om du vill se lite skillnader. Länk finns i signaturen.

    Chrille
    Jo det stämmer, tror det inte är riktig kolfiberpanel utan den som även är standard i Talladegan tror ja. Sportavgassystemet som du beskriver på garaget sitter på min bil också. Jäkla skumt.

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    [quote=rob_saab900]
    Citat Ursprungligen postat av "Jocke Prahl":2t1n13oa
    Frågade du förra ägaren var han fått stolarna ifrån? Väldans snygg inredning!

    Är bilen tyskimport? Finns ju en Silver Talladega Cab med den inredningen (http://www.garaget.org/show.php?car=339) Så denna kan ju vara något specialbygge denna med?!
    Aa förra ägaren importerade den från Tyskland 2002 tror ja. Då satt stolarna o allt annat i vad ja vet iallfall.

    Citat Ursprungligen postat av 900_R
    Lustigt, tidigare ägaren har alltså köpt R-inredningen. Men av vad jag kan se så har han även köpt fejkkolfiberpanelen som sitter i R:en. Eller är det en äkta som sitter i din där?

    Jag har en riktig R om du vill se lite skillnader. Länk finns i signaturen.

    Chrille
    Jo det stämmer, tror det inte är riktig kolfiberpanel utan den som även är standard i Talladegan tror ja. Sportavgassystemet som du beskriver på garaget sitter på min bil också. Jäkla skumt.

    MVH
    Rob[/quote:2t1n13oa]

    Det satt väl ingen fejkkolfiberpanel i Talladegan? Rätta mig om jag har fel.

    En mycket mystisk bil du har skaffat dig där.
    Det skulle ju kunna va så att det är en R som lackats om, men varför sitter då inte originalfälgarna på? Kan du se i motorrummet eller nånstans några tecken på omlackering?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av 900_R
    Det satt väl ingen fejkkolfiberpanel i Talladegan? Rätta mig om jag har fel.

    En mycket mystisk bil du har skaffat dig där.
    Det skulle ju kunna va så att det är en R som lackats om, men varför sitter då inte originalfälgarna på? Kan du se i motorrummet eller nånstans några tecken på omlackering?
    Jag vet att den har varit krockskadad i två omgångar, en gång bakifrån i Sverige och en gång framifrån i ena skärmen o ena lycktan i tyskland så de syns lite apelsinskal effekt på visa bitar fram o bak men på andra ställen helt slätt så de verkar aldrig som hela bilen har varit i någon annan färg. Isåfall innan den blev krockad första gången. Den ser inte omlackad ut i motorrummet heller men ja skall kolla mer noga när jag skall motortvätta den till helgen. Osäker på om talladegan har kolfiber orginal, bara nått jag hade för mig, behöver inte stämma. Jäkla mystiskt iallfall, kanske kan ge VIN nummret till SAAB så kan dom säga om det är en R eller Talladega. Skulle vara kul o veta. Förra ägaren hade ingen bra koll alls.

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    [quote=rob_saab900]
    Citat Ursprungligen postat av "900_R":n5men4kt
    Det satt väl ingen fejkkolfiberpanel i Talladegan? Rätta mig om jag har fel.

    En mycket mystisk bil du har skaffat dig där.
    Det skulle ju kunna va så att det är en R som lackats om, men varför sitter då inte originalfälgarna på? Kan du se i motorrummet eller nånstans några tecken på omlackering?
    Jag vet att den har varit krockskadad i två omgångar, en gång bakifrån i Sverige och en gång framifrån i ena skärmen o ena lycktan i tyskland så de syns lite apelsinskal effekt på visa bitar fram o bak men på andra ställen helt slätt så de verkar aldrig som hela bilen har varit i någon annan färg. Isåfall innan den blev krockad första gången. Den ser inte omlackad ut i motorrummet heller men ja skall kolla mer noga när jag skall motortvätta den till helgen. Osäker på om talladegan har kolfiber orginal, bara nått jag hade för mig, behöver inte stämma. Jäkla mystiskt iallfall, kanske kan ge VIN nummret till SAAB så kan dom säga om det är en R eller Talladega. Skulle vara kul o veta. Förra ägaren hade ingen bra koll alls.

    MVH
    Rob[/quote:n5men4kt]

    Jo jag tycker oxå det skulle va kul att få veta, för det är en mystisk bil
    R-stolarna, panelen, avgaset, men inte fälgarna eller lacken

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av 900_R
    Jo jag tycker oxå det skulle va kul att få veta, för det är en mystisk bil
    R-stolarna, panelen, avgaset, men inte fälgarna eller lacken
    Jo precis

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    [quote=rob_saab900]
    Citat Ursprungligen postat av "900_R":11lm748u
    Jo jag tycker oxå det skulle va kul att få veta, för det är en mystisk bil
    R-stolarna, panelen, avgaset, men inte fälgarna eller lacken
    Jo precis

    MVH
    Rob[/quote:11lm748u]
    Har du kollat att det är avgaset som sitter på R:en som sitter på din? Ser ju iaf ut som det slutröret. Om det är rätt avgas så är ju det nästan skummast. Vem går o köper ett SÅNT avgas liksom?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296
    Hej

    Det ända som är talladega på den bilen är väl frontspoilern.
    Talladega har ju lackad vinge och backspegelkåpor.
    Jag skulle tro att det är tysken som stylat till det lite.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    R:en hade oxå den läppen, om det är den du syftar på när du säger fronten.
    BTW, R:en hade den läppen först, så därför borde den kallas för R-läppen o inte Talladega-läppen

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av 900_R
    Har du kollat att det är avgaset som sitter på R:en som sitter på din? Ser ju iaf ut som det slutröret. Om det är rätt avgas så är ju det nästan skummast. Vem går o köper ett SÅNT avgas liksom?
    Jo det verkar vara samma, mätte det igår, 3,2 tums efter sista dämparen och 2,5 tums innan.

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    [quote=rob_saab900]
    Citat Ursprungligen postat av "900_R":2e7k0htd
    Har du kollat att det är avgaset som sitter på R:en som sitter på din? Ser ju iaf ut som det slutröret. Om det är rätt avgas så är ju det nästan skummast. Vem går o köper ett SÅNT avgas liksom?
    Jo det verkar vara samma, mätte det igår, 3,2 tums efter sista dämparen och 2,5 tums innan.

    MVH
    Rob[/quote:2e7k0htd]

    2,5? Enligt mina mätningar är det 2,16. De sålde det som 2,25 har jag hört iaf

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Det första du ska göra efter att du har läst det här, är att öppna förardörren och kolla på den lilla info-plattan som sitter på kanten. Där står bilens färgkod! Står det 263 (rätta mig om jag har fel) så innebär det att bilen ska ha färgen "Java Black", den som 900R har.

    Har du inte 263 som färgkod så är inte bilen en 900R, it's as simple as that! 900R såldes som specialmodell i Tyskland, med Talladega-läpp, specialinredning (den du har i bilen) och en "specialfärg" vid namn Java Black. Specialfärgen är en färg plockad direkt från Opel...

    Jag tycker att det ser ut som att en av dom föregående ägarna har gjort sig en egen lite R. Med undantag av fälgarna.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    515
    Jo det verkar vara någon som kommit över lite R delar och stylat en "vanlig" 2,0T. Några 900R har säkert i skrotats i Tyskland pga olyckor osv. så delar funnits tillgängliga.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Det första du ska göra efter att du har läst det här, är att öppna förardörren och kolla på den lilla info-plattan som sitter på kanten. Där står bilens färgkod! Står det 263 (rätta mig om jag har fel) så innebär det att bilen ska ha färgen "Java Black", den som 900R har.

    Har du inte 263 som färgkod så är inte bilen en 900R, it's as simple as that! 900R såldes som specialmodell i Tyskland, med Talladega-läpp, specialinredning (den du har i bilen) och en "specialfärg" vid namn Java Black. Specialfärgen är en färg plockad direkt från Opel...

    Jag tycker att det ser ut som att en av dom föregående ägarna har gjort sig en egen lite R. Med undantag av fälgarna.
    253 har jag för mig

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Det verkar inte stämma med färgen så ja antar att bilen är ett litet ihopplock av R:en. Tack alla för hjälpen iallfall!

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Liknande ämnen

  1. Osäker ang motorolja....
    Av Kodde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 18:11
  2. JT system, osäker som f*N....!!!
    Av saabTURBO! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 22:23
  3. Antal lambda i en 9-5 2,3t -98? (Osäker)
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 17:43
  4. Fortfarande osäker! 93 vs 95
    Av PappaKeno i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 22:47
  5. byta bil - osäker
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •