Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: hur se om man har rätt mängd olja i 9-5?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    hur se om man har rätt mängd olja i 9-5?

    hur ser man på stickan om det är dax att fylla på olja? det finns ju inget max och minsträck?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Antar att det ser ut som på min 9-3:a, då har du ju en MAX och MIN "klump" alltså uppe och nere, däremellan så har du en plan yta, mitten på den plana ytan är "NORMAL" undre klumpen är MIN och den övre är MAX, mellan max och min skall det vara 1 liter olja har jag för mig

    Fick du inte med instruktionsboken

    /Rydde

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Måste säga att jag håller med om att den är otydlig. På min og900 med bred fin metallbricka kan man se oljenivån även när det är mörkt.

    Men SAAB verkar ju ha lite att dölja på 9-5:an.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Jag sitter med en instruktionsbok gällande M-00.

    Där finns en vacker bild på sid 186. Den jämt cylindriska delen mellan bottenklumpen och en liten utbuktning på stickan lite högre upp är ca en liter.

    (marknadens sämsta sticka att visuelt se oljenivån)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    tack grabbar, då låg nivån bra i min
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    ....när ska man kolla olja då? varm...kall...motor?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Visste ni att länden på oljestickorna kan variera upp till 1cm dessutom??

    Så är det!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Visste ni att länden på oljestickorna kan variera upp till 1cm dessutom??

    Så är det!
    va? den där "klumpen" i botten är ju en cm, så har man otur kanske man kör med en liter för mycket/lite olja i bilen? fan va illa i så fall, tur att jag bara hälde i anvisad mängd när jag bytte olja men många fyller ju på titt som tätt...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    ....när ska man kolla olja då? varm...kall...motor?
    varmkör motorn. Stäng av. Vänta en stund så oljan hinner rinna "ner" och sedan kolla oljestickan.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Visste ni att länden på oljestickorna kan variera upp till 1cm dessutom??

    Så är det!
    va? den där "klumpen" i botten är ju en cm, så har man otur kanske man kör med en liter för mycket/lite olja i bilen? fan va illa i så fall, tur att jag bara hälde i anvisad mängd när jag bytte olja men många fyller ju på titt som tätt...

    Vid service så fyller vi ju alltid i 4,2 liter olja och när man sedan kollar oljenivån så skiljer det upp till 1cm på stickorna.

    Tar man upp ett gäng stickor från ett antal bilar och mäter dom så skiljer det ända upp till 1cm...
    Vilket borde betyda ca 0,5liter i oljevolym...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    ....när ska man kolla olja då? varm...kall...motor?
    varmkör motorn. Stäng av. Vänta en stund så oljan hinner rinna "ner" och sedan kolla oljestickan.

    ....typ 5 min eller?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    ....när ska man kolla olja då? varm...kall...motor?
    varmkör motorn. Stäng av. Vänta en stund så oljan hinner rinna "ner" och sedan kolla oljestickan.

    ....typ 5 min eller?
    ja det blir nog bra

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Det är ju rätt anmärkningsvärt att det får lov att finnas sådana feltoleranser när det gäller en så viktig mojäng som oljestickan.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Det är ju rätt anmärkningsvärt att det får lov att finnas sådana feltoleranser när det gäller en så viktig mojäng som oljestickan.
    Egentligen ännu mer anmärkningsvärt att vi idag, år 2005, fortfarande använder oss av en så ohyggligt primitiv mojäng som en oljesticka...

    Det är ungefär som att vi skulle acceptera att microvågsugnen tog tid med timglas...eller att fjärrkontrollen till TV:n bestod av ett teleskopmetspö med en spetsig korkbit i änden för att kunna trycka på knapparna på TV:n ända från soffan...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Visst, man kan se det på det viset också.

    Men SAAB har inget annat sätt att kolla oljenivån med idag, därav mitt inlägg.

    Tycker naturligtvis att man skulle kunna se oljenivån i SID eller liknande.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299
    På min gamla 9k -88 finns en elktronisk nivå vakt
    vart tog den vägen?

    Var den för bra eller för dålig??
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Det är ju rätt anmärkningsvärt att det får lov att finnas sådana feltoleranser när det gäller en så viktig mojäng som oljestickan.
    Egentligen ännu mer anmärkningsvärt att vi idag, år 2005, fortfarande använder oss av en så ohyggligt primitiv mojäng som en oljesticka...

    Det är ungefär som att vi skulle acceptera att microvågsugnen tog tid med timglas...eller att fjärrkontrollen till TV:n bestod av ett teleskopmetspö med en spetsig korkbit i änden för att kunna trycka på knapparna på TV:n ända från soffan...

    Mvh

    KK
    Nä nu måste jag som lever enligt principen "less is more" invända.
    Om oljestickorna verkligen var lika långa har jag svårt att tänka mig ett noggrannare mätinstrument, definitivt inte till samma pris.

    Var det inte Trabant som ansågs ha världens noggrannaste bränslemätare bestående av en trästicka som stacks ned i botten på tanken? (nu skrattar man säkert på de andra forumen när jag jämför SAAB 9-5 med Trabant men det kan vi väl tåla?)

    Om man mäter mot botten slipper man ju dessutom problemet att längden på stickan är avgörande för mätresultatet, åtminstone så länge stickan är lång nog för att nå ned till botten.

    Och du KK, du slapp ialla fall byta korkbiten i änden på metspöt lika ofta som man byter batterier i fjärrkontrollen.
    (Hm, lägger nog in en tråd i Offtopic som åskådliggör ett fjärrkontrollproblem jag upplevde härom kvällen & hur jag som ingenjör var beredd att krångla till lösningen på problemet.)

    När det gäller mikron är ju tiden oftast endast en av många parametrar som påverkar resultatet, det som avgör är ju effekten hos ugnen i kombination med vikten, temperaturen & vatteninnehållet hos det som skall värmas. Jag använder mycket sällan tiden som mått utan drar på & öppnar & kollar efter ett tag.
    KK, om du värmer välling till lillan, litar du blint på timern eller kollar du vällingens temperatur innan du ger den till din lilla prinsessa (för visst är det en dotter du har?) Jag skulle själv aldrig komma på tanken att inte kolla så att vällingen inte är för varm hur än många gånger jag värmt den i mikron & borde kunnat experimentera fram en exakt tid för värmning.

    Vad gäller det med olika långa oljestickor kanske det även förekom på 9000 & skulle i så fall kunna vara en förklaring till varför jag & min arbetskompis med likadana bilar är oense om hur mycket olja som behöver fyllas på vid oljebyte för att komma upp till maxstrecket på stickan.


    EDIT: Nu har jag beskrivit fjärrkontrollproblemet & dess lösning här.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Egentligen ännu mer anmärkningsvärt att vi idag, år 2005, fortfarande använder oss av en så ohyggligt primitiv mojäng som en oljesticka...

    Det är ungefär som att vi skulle acceptera att microvågsugnen tog tid med timglas...eller att fjärrkontrollen till TV:n bestod av ett teleskopmetspö med en spetsig korkbit i änden för att kunna trycka på knapparna på TV:n ända från soffan...

    Mvh

    KK
    Hahahahahah

    Ja visst är det märkligt!!
    På min Opel Kadett GSI 16V -88 satt det en givare på sidan av tråget som varnade i god tid!

    Jag har för mig att Saab smyger in en massa opelprylar i våra bilar utan att fråga oss först, SMYG DÅ IN DENNA GIVARE och det i ett kostnadsfritt åtgärdspaket NU, Tack!!

    -<Gratis åtgärd till alla>-
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Och du KK, du slapp ialla fall byta korkbiten i änden på metspöt lika ofta som man byter batterier i fjärrkontrollen.
    (Hm, lägger nog in en tråd i Offtopic som åskådliggör ett fjärrkontrollproblem jag upplevde härom kvällen & hur jag som ingenjör var beredd att krångla till lösningen på problemet.)

    När det gäller mikron är ju tiden oftast endast en av många parametrar som påverkar resultatet, det som avgör är ju effekten hos ugnen i kombination med vikten, temperaturen & vatteninnehållet hos det som skall värmas. Jag använder mycket sällan tiden som mått utan drar på & öppnar & kollar efter ett tag.
    KK, om du värmer välling till lillan, litar du blint på timern eller kollar du vällingens temperatur innan du ger den till din lilla prinsessa (för visst är det en dotter du har?) Jag skulle själv aldrig komma på tanken att inte kolla så att vällingen inte är för varm hur än många gånger jag värmt den i mikron & borde kunnat experimentera fram en exakt tid för värmning.


    Jag ger mig...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629

    Re: hur se om man har rätt mängd olja i 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    hur ser man på stickan om det är dax att fylla på olja? det finns ju inget max och minsträck?
    RTFM Fredde! RTFM!

    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

Liknande ämnen

  1. Mängd olja saab 9-5
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 22:35
  2. Olja/filter, mängd vid byte.
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 16:25
  3. Mängd olja i motorn?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:50
  4. Mängd olja i 9000 T16 -87?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •