Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Hur mycket olja i IC är "normalt"?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672

    Hur mycket olja i IC är "normalt"?

    Hej, bytte IC på bilen idag (9-3 154 hk, Maptun steg 3). När vi tog bort den gamla IC och slangar så var det rätt kladdigt av olja där. Ur vissa slangar med böj var det nästan så det droppade ut olja, men det var ju inga mängder. Jag minns även att jag tittade ner i inloppsröret en gång på min bil när jag hade skruvat loss gummislangen från luftfiltret, då såg man att det låg lite olja i botten på röret precis innan turbon. Den ryker ju inget och går som den ska. Jag gissar att all denna olja kommer från vevhusventilationen. Men är det normalt med så mycket olja?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Lite märkligt är det...

    När jag bytte turbo & IC efter 2.000 mil med Steg 3 så fanns inte en droppe olja i vare sig turbo eler IC.


    M.v.h. J
    This profile is dead...

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Plockade ju nyss ur min orginal C/F IC på min Aero. Inte de minsta droppar fanns där.

    Så något måste vara galet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Okej, vad kan det vara då? Turbon som är på G att ge upp, eller? Kan tillägga att bilen gått 7500 mil, varav 4000 med trim...
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Skulle faktiskt tippa att du är rätt ute med vevhusventilationen.

    Går det inte att installera någon form av oljefälla från en 9-5:a?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    465
    Fredrik jag är ganska säker på att det är din vevhusventilation oljan kommer i från .
    Vet inte om det är normalt på så nya saabar men mina blir rejält oljiga efter bara en natts gasande så dina grejer är kanske inte dimesionerade efter din effekt och körstil .

    Ha de

    Fredrik
    Saab 95 aero som familjebil , volvo som lekbil och opel som racebil .
    Sponsor: www.Tomsan.se

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Citat Ursprungligen postat av Pinnen
    Fredrik jag är ganska säker på att det är din vevhusventilation oljan kommer i från .
    Vet inte om det är normalt på så nya saabar men mina blir rejält oljiga efter bara en natts gasande så dina grejer är kanske inte dimesionerade efter din effekt och körstil .

    Ha de

    Fredrik
    Nej du har kanske rätt. Jag har ju en rätt stor högerfot (klumpfot) . Vore något allavarligt fel så känns det som jag borde ha blårök.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    kan oxå bekräfta att det är vevhusventen som är kopplad till luftsnoken på snurran.... när man trimmar så blir suget i snoken så stark så den "suger" i sig olja från vevhusventilationen.. jag har precis kopplat bort vevhusventen från snoken och pluggat där med en bult.. sen dragit en separat slang till en behållare... Nu får jag inte längre nån olja i tryckrör och min dump dumpar inte olja som den gjorde tidigare...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    kan oxå bekräfta att det är vevhusventen som är kopplad till luftsnoken på snurran.... när man trimmar så blir suget i snoken så stark så den "suger" i sig olja från vevhusventilationen.. jag har precis kopplat bort vevhusventen från snoken och pluggat där med en bult.. sen dragit en separat slang till en behållare... Nu får jag inte längre nån olja i tryckrör och min dump dumpar inte olja som den gjorde tidigare...
    Lite . Anledningen till att VV "retur" går in i snoken är just för att det är undertryck där som hjälper VV att andas korrekt, samt att systemet enligt svensk lag skall vara slutet.
    Med avledd VV får du fördelen med att slippa kladdet MEN det höjda VV trycket frestar på tätningarna samt att SPB och inte gillar det.
    Bygg en oljefälla istället.

    OT:
    Såg en riktigt snygg burk i en svart 900/9-3 på Knutan......någon som känner sig träffad?

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    En Oljefälla kostar inte många ören på Saab. skaffa en sådan om ni har problem med oljekladd.. Märkligt att det inte sitter orginalmonterat på 9-3....
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    En Oljefälla kostar inte många ören på Saab. skaffa en sådan om ni har problem med oljekladd.. Märkligt att det inte sitter orginalmonterat på 9-3....
    Var och hur kopplar man in den?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    OT:
    Såg en riktigt snygg burk i en svart 900/9-3 på Knutan......någon som känner sig träffad?
    Min är inte svart.. annars hade jag kunnat misstänka en viss ironi...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    OT:
    Såg en riktigt snygg burk i en svart 900/9-3 på Knutan......någon som känner sig träffad?
    Min är inte svart.. annars hade jag kunnat misstänka en viss ironi...
    Liten bild:
    http://ul.zsh.net/jonte/779753286jonteburk.JPG
    Snygg eller inte, det är funktionen som är viktig

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Vid hård körning och spec. med vassare maskin så bildas mer oljedimma pga. de högre krafterna. Så att en bil med trim som körs hårt har mer olja i IC rören än en som körs rätt så lungt är inge konstigt. Och du har väl gasat en del eller

    Och visst kommer oljan från vevhusventilationen. Med en oljefälla så är problemet ur världen. Kostar under 200:- på saab.
    Och är inga större problem att koppla in.

    Kolla på Anders (den_habile:s) inkoppling om du vill. Snygg och enkel!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    För den som haft möjligheten att kolla hur mycket det blåser ur vevhusventen på en frisk motor vid på pådrag så förefaller det föga förvånande att man hittar lite olja. MEN, det skall inte vara mycket, en fet hinna, samt kanske nå'n droppe. Kör man av bare f-n så blåser oljedimman in i motorn, kör man lugnare tenderar den till att fällas ut i inloppssystemet. För den som vill prova att göra en egen fälla, ta en rund burk, led in vevhusgaserna högst upp (inte i locket) så att de sätts i rotation. Detta för att försöka skilja ut tungre "droppar". I botten skall det finnas en dränering. Tag sedan ett antal skivor, kanske 50% av diam på burken, borra ett antal hål i dem, detta skall göras i en sekor på kanske 150 grader. Dessa skall sedan passas in i en cylinder, så att luften får som en labyrint, högst upp i denna cylinder är en avluftning, längst ned går gaserna in. Denna cylinder skall placeras innuti den stora behållaren. Var den NÅGON som fattade ???
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Var den NÅGON som fattade ???
    Njaa, det var knappt.
    Funktionen, konstruktionen på 9-5 fällan, liknande?

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Jasså, det kanske var en IQ-test, frågan är bara vem som testades...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jasså, det kanske var en IQ-test, frågan är bara vem som testades...
    Du menar din förmåga att uttrycka dig i skrift eller våran förmåga att förstå den

    Åter till ämnet, hur bra/dålig är 9-5 fällan?
    *Tänker, VV uppgraderingar st 1-2-3*

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag har olja i tryckröret...inte så att det rinner men om man känner med fingrarna i röret blir det alldeles oljiga...

    Någon som gjort något åt det och har lust att delge mig/oss andra hur ni gått tillväga?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Mig veterligen sitter det väl oljefälla på alla 9-3? Eller gäller det bara B205x? Det gör det iallafall på min 2.0T (185hk/B205L) årsmod -00!

    Ett alternativ är att invänta vevhusmodden från Saab. Saxat från Göran Larsson sida:

    ------------------ snipp ------------------
    * Saab beräknar att släppa den "slutliga modifieringen" till vecka 14.
    * Saab har flyttat den "slutliga modifieringen" till vecka 17.
    Det är fortfarande inte officiellt vad den "slutliga modifieringen" består av, men en ny oljefälla verkar i alla fall ingå.
    * Vecka 17 kom och gick utan att Saab har informerat verkstäderna om vad den "slutliga modifieringen" består av. En oljefälla med nytt artikelnummer har dock dykt upp. Jag har dock ingen information om vad som är ändrat i den.
    ------------------ snipp ------------------

    Jag hade samma smyptom i min bil innan jag uppgraderat den med den s.k. "gardena-satsen" (sista kända modifieringen som nu dragits in). Hade nästan 1 dl (!) olja skvimpandes i IC:n. Normalt ska det bara var en fet hinna i rören, inga eller ett fåtal droppar kan vara okej.

    De alternativ jag hört talas om om du inte vill vänta är att sätta dit oljefällan från endera B235R (9-5 aero/9-3 viggen) eller från valfri 9-5 årsmod -04 eller senare. Om jag var i din sits skulle jag ta loss rubbet och göra rent. Dvs inloppsröret, IC och alla tryckrör samt givetvis oljefällan och alla slangar till/från den. Det kan ju faktiskt var så att den är igenkleggad nånstans på vägen...

    Edit: Såg att du redan har en B235R.... Rengöring, speciellt av oljefällan och slangarna för den, låter ju väldigt träffande tills "den slutgiltiga" modden är släppt... /Edit
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Mycket olja i "oljeröret" innan turbon. Saab 9-3og -01
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 21:09
  2. Lite väl mycket misfires? 9-5 Aero Steg 3 "typ"
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 11:45
  3. Slarvig lackerare eller "normalt slitage"?
    Av znorc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 17:18
  4. Ni med "mycket" effekt i ng900, vilken koppling??
    Av turbo200 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •