Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Öka GLT på LTT ??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    182

    Öka GLT på LTT ??

    Hej

    Jag har en 9000 2,3t -97. den funkar ok som fam.-bil men saknar lite drag.

    Vågar man öka Grundladdet lite, och i såfall hur mycke?

    Har kollat lite på steg1 men vill skona automatlådan.

    // Ola
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Öka GLT på LTT ??

    Citat Ursprungligen postat av itoaa
    Hej

    Jag har en 9000 2,3t -97. den funkar ok som fam.-bil men saknar lite drag.

    Vågar man öka Grundladdet lite, och i såfall hur mycke?

    Har kollat lite på steg1 men vill skona automatlådan.

    // Ola

    Men du vill inte skona motorn alltså....?


    Grundladdtrycket ska ligga på det värdet som gäller från fabrik, för att säkerställa funktion och säkerhet för motorn.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    742
    Ska du trimma ska du inte ändra GLT så är det bara. för att få det där lilla extra som kan behövas så släng i ett steg 1 och kör som normal svenson så håller lådan !
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Ska du trimma ska du inte ändra GLT så är det bara. för att få det där lilla extra som kan behövas så släng i ett steg 1 och kör som normal svenson så håller lådan !
    Konstigt att Speedparts gjorde det på brorsans og900 T8 Special då.. Bror min hade monterat en röd apc-box och åkte till Speedparts.. Då sa dom vi höjer glt lite så går den bättre sen.. Min bror sa att dom höjde glt till ca 0,7bar!!

    Nog med OT. Det är som sagt bättre att du köper ett steg 1 trim. Då krävs det att du har köpt en magnetventil till bilen annars så funkar det inte.. Eller så kan du göra det som till en fulltryckare alltså du får 200hk.. Då får du leta efter en Trionic5 box som är till 2.3 fulltryckare.. Men ja hade satsat på ett trimsteg..

    mvh//Mr_lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Ska du trimma ska du inte ändra GLT så är det bara. för att få det där lilla extra som kan behövas så släng i ett steg 1 och kör som normal svenson så håller lådan !
    Konstigt att Speedparts gjorde det på brorsans og900 T8 Special då.. Bror min hade monterat en röd apc-box och åkte till Speedparts.. Då sa dom vi höjer glt lite så går den bättre sen.. Min bror sa att dom höjde glt till ca 0,7bar!!

    Nog med OT. Det är som sagt bättre att du köper ett steg 1 trim. Då krävs det att du har köpt en magnetventil till bilen annars så funkar det inte.. Eller så kan du göra det som till en fulltryckare alltså du får 200hk.. Då får du leta efter en Trionic5 box som är till 2.3 fulltryckare.. Men ja hade satsat på ett trimsteg..

    mvh//Mr_lööf


    Tja, jag förmodar att det kanske var ett bra tag sen Speedparts höjde grundtrycket på din brors bil? Dessutom så är det i så fall inte första gången som en chiptrimmarfirma gör nåt som kanske inte är helt lämpligt, men som ändå ger den önskade effekten för kunden, även om det inte är riktigt bra rent tekniskt. Dessutom #2, så handlade det ju altså om en og900 T8 special som ju har ett totalt annorlunda och mekaniskt insprut och ett mycket primitivare system för laddtryckstyrning än de nyare bilarna har.


    Minns jag inte fel nu så är det väl Speedparts som under mycket lång tid (kanske fortfarande?) har en totalt felaktig beskrivning på vad F-potten på APC-boxen har för funktion (en av pottarna var det som de beskrev helt fel i alla fall) och som inte ändrade det trots påpekanden om det.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    742
    Men mr.lööf han har ju en 2.0t passar då en 2.3T box ??? tänkte så vi inte ger fel info..

    sen angående din brors bil det var en og 900 och som tony 418 säger så är det lite annolunda mot 9000 som denna tråden handlar om och visst så ger det önskat mål men ja..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Men mr.lööf han har ju en 2.0t passar då en 2.3T box ??? tänkte så vi inte ger fel info..
    Nä, 2,3t står det allt att det är i ursprungsinlägget.

    -------------------------------------------------------------

    För övrigt säger jag så här om ökat GLT på en 2,3ltt. Visst skulle man kunna öka GLT 0,1-0,15 bar och sedan konsekvent tanka 98 oktan utan att egentligen öka spikrisken, men det ger ju inte så mycket. När Saab körde med värmeplattor i dessa bilar så höjde man ju laddtrycket till 0,55 bar för att kompensera det sämre flödet i insugsrören, och märk väl här att man då monterade MV och behöll gamla GLT. Det kan ju faktiskt bero på att man inte kunde hålla bort spikningar i alla lägen på 95 oktan, och ger då en hint om att man inte bör höja GLT allt för mycket.

    Sedan tillkommer frågan om växellådan. På en manuell gör det ju inget att höja GLT, vad gäller lådan i alla fall. På en automat är ju det kritiska vilket moment motorn ger just vid växlingarna. Med höjt GLT kan den med gasen i botten inte sänka vridet. Ett trimprogram däremot kan dra på laddet mellan växlingarna och släppa ned det mot GLT vid växling. Därför skulle jag säga att höjt GLT går bort av två skäl i detta fall. Dels för motorn och dels för lådan.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    182
    Sedan tillkommer frågan om växellådan. På en manuell gör det ju inget att höja GLT, vad gäller lådan i alla fall. På en automat är ju det kritiska vilket moment motorn ger just vid växlingarna. Med höjt GLT kan den med gasen i botten inte sänka vridet. Ett trimprogram däremot kan dra på laddet mellan växlingarna och släppa ned det mot GLT vid växling. Därför skulle jag säga att höjt GLT går bort av två skäl i detta fall. Dels för motorn och dels för lådan.
    Bra svar, tomtefar. och alla andra också.

    det blir ett steg1.

    // ola
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •