Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frågor om 900 cab-95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    31

    Frågor om 900 cab-95

    Hej!

    Jag var och kolla på en 900 cab-95 2.0t. Efter provkörning väcktes ett par frågor i mitt huvud: Kopplingen var stenhård. Ska det vara så? Det kändes som att den palla 700Nm.

    Den andra är att caben hängde sig när man skulle fälla ner den. Men det var bara att köra upp den lite och sedan gick den att få ner. Vad kan det vara för fel?

    Den tredje är hur sköts cabmekanismen. Är det med hydraulik eller vajrar?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 110
    Hydraulik är det på og9-3, tror det är vajrar och en massa motorer på ng900.
    Seg koppling kan ju bero på vajern, det är ju inte hydraulisk som på og9-3.
    Som jag har förstått så är det så att en ng900 cab med problem med cabben är ett farligt köp. Det är ju dyrt och svårt att fixa och det är få som verkligen kan det. Då ska priset var väldigt attraktivt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hydraulik är det på og9-3, tror det är vajrar och en massa motorer på ng900.
    Seg koppling kan ju bero på vajern, det är ju inte hydraulisk som på og9-3.
    Som jag har förstått så är det så att en ng900 cab med problem med cabben är ett farligt köp. Det är ju dyrt och svårt att fixa och det är få som verkligen kan det. Då ska priset var väldigt attraktivt.
    Tack för infon. Blir det annorlunda med kopplingen om man bygger om den till hydraulisk? Jag har sett sådana satser på speedparts. Kopplingen nu var väldigt svår att krypa iväg med.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 188
    Citat Ursprungligen postat av scasi
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hydraulik är det på og9-3, tror det är vajrar och en massa motorer på ng900.
    Seg koppling kan ju bero på vajern, det är ju inte hydraulisk som på og9-3.
    Som jag har förstått så är det så att en ng900 cab med problem med cabben är ett farligt köp. Det är ju dyrt och svårt att fixa och det är få som verkligen kan det. Då ska priset var väldigt attraktivt.
    Tack för infon. Blir det annorlunda med kopplingen om man bygger om den till hydraulisk? Jag har sett sådana satser på speedparts. Kopplingen nu var väldigt svår att krypa iväg med.
    Det blir stor skillnad ja

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Micke S
    Citat Ursprungligen postat av scasi
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hydraulik är det på og9-3, tror det är vajrar och en massa motorer på ng900.
    Seg koppling kan ju bero på vajern, det är ju inte hydraulisk som på og9-3.
    Som jag har förstått så är det så att en ng900 cab med problem med cabben är ett farligt köp. Det är ju dyrt och svårt att fixa och det är få som verkligen kan det. Då ska priset var väldigt attraktivt.
    Tack för infon. Blir det annorlunda med kopplingen om man bygger om den till hydraulisk? Jag har sett sådana satser på speedparts. Kopplingen nu var väldigt svår att krypa iväg med.
    Det blir stor skillnad ja
    Blir den mer lättanvänd. För jag upplevde den som svårjobbad.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av scasi
    Citat Ursprungligen postat av Micke S
    Citat Ursprungligen postat av scasi
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hydraulik är det på og9-3, tror det är vajrar och en massa motorer på ng900.
    Seg koppling kan ju bero på vajern, det är ju inte hydraulisk som på og9-3.
    Som jag har förstått så är det så att en ng900 cab med problem med cabben är ett farligt köp. Det är ju dyrt och svårt att fixa och det är få som verkligen kan det. Då ska priset var väldigt attraktivt.
    Tack för infon. Blir det annorlunda med kopplingen om man bygger om den till hydraulisk? Jag har sett sådana satser på speedparts. Kopplingen nu var väldigt svår att krypa iväg med.
    Det blir stor skillnad ja
    Blir den mer lättanvänd. För jag upplevde den som svårjobbad.
    Det är som natt och dag. Den blir mycket mer lättrampad och dragläget blir bra mycket jämnare.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 250
    Fällningsmekanismen i ng900 cab består av flera olika motorer och (fritt från minnet) fyra sensorer.
    Det räcker att en av dessa krabbar (vardera sensor eller motor) så uppstår problem med att fälla/fälla upp cabben.

    Och såvida du inte är en jäkel på att skruva själv eller har en riktigt god tumme med någon på Saab så handlar det i regel aldrig om en billig affär att åtgärda.
    Det, plus eventuell väntetid för delar som behövs.
    (Detta baserat efter egen erfarenhet med just ng900 cab)

    Nästa generation (og9-3 cab) fick ett helt annat cabsystem. Inte helt utan anledning om man säger så ...
    Ng900 cab-systemet i generell mening var aldrig helt lyckat.

    En cab som kräver en konstpaus, korrigering och ny knapptryckning mitt i fällningsprocessen skulle jag, trots hur bagatellartat det än må verka, akta mig för ...
    Alternativt köpa den billigt och därefter inte bli särskilt förvånad eller arg om cabben en dag slutar fungera helt.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. Frågor 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 22:50
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  4. 2 frågor om 9-5 99
    Av Mippan 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 19:04
  5. Frågor om 3,5 Bar BTR.
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •