Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ryker vitt

  1. #1

    Ryker vitt

    Jag har en 95 2.0t -98 som för någon dag sen började ryka lite vitt när jag släpper på gasen. Ganska stora puffar rök kommer det. Sen har jag Lagt märke till att i garaget på golvet där avgasröret är så finns det mycket prickar typ som om det rinner bensin rakt igenom.


    Bilen är skött väldigt noga med service och det ända som inte är orginal på den är att jag har ett KN öppet filter på den.

    Det som jag själv känner att jag ska kolla är stift, olja i tryckrör, glapp i turbo och komptest.
    Är det någon som har några förslag så är ni välkomna med dom.

    Vill inte behöva lämna in bilen i onödan på verkstad. Då saabverkstaden här i stan har väldigt otrevlig personal!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Vit rök tyder på vatten. Kolla att bilen inte drar vatten (kylvatten)
    När motorn är varm och du stannat den så ta bort locket till expansionskärlet och lukta där. Luktar det avgaser så är det toppackkningen troligtvis. Tänk på att försiktigt öppna locket till expansionskärlet så att det inte sprutar vatten.

    Är det inte så här så råder jag dig till att kolla turbon.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Idag så kollade jag efter olja i insugsrör. Ingen olja mer än väldigt tunn film.
    Plockade även av downpipe och kände på turbin hjul... Det var Inget glapp inåt, marginellt glatt i sidled och uppåt. Det var väldigt torrt och fint där.

    När jag står i garaget och gasar lite så sprutar det ut väldigt mycket vätska bak till... det blir mycket svarta prickar och även lite genomskinlig vätska. dock bara när man rör vid gasen annars så när den är kall ryker den helt genomskinligt, som vanligt.

    Jag ska göra komptest imorgon kväll. Om det verkar vara ok, kan man "säga" att det ÄR turbon som håller på att ge upp?

    För jag tycker att mitt öppna luft filter som sitter på kan väl omöjligtvis göra någon skada?

  4. #4
    Sådär.
    NU har jag gjort KOMPTEST, 12.2/12.5/12.3/12.5 Vilket i mina ögon verkar helt ok. Trycket var max redan efter andra puffen.

    Kontrollerade även extra nog vevhusventilationen. och den verkar vara ganska dålig. Ska köra till saab och köpa den nya versionen imorgon.
    Hoppas att det löser mina problem.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Kompet verkar ju vara jämnt men nog är det väl högsta laget med 12.5? En turbomotor ska ju inte ha så högt.

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  6. #6
    Jo det tycker jag med, Men enligt verkstads manualen så ska det ligga på 12 i en 2L motor så det verkar juh ganska rimligt. Är inte för lågt iallafall.

    Ska köpa vevhusventilationen idag och byta det imorgon.

    Tur att man har fler bilar att köra med.. hehe

  7. #7
    SÅDÄR!!!!

    NU har jag fixat vevhusventilationen. och VIPS så är allt bra igen. Ingen konstig rök eller så. Allt fungerar bra och låter fint och ser bra ut...

    Fan va lätt fel det var, Man blir juh lite små sjuk och nervös när det börjar ryka konstigt om bilen...

Liknande ämnen

  1. saab 95 06 ryker vitt
    Av jonny1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:00
  2. ryker vitt och blått
    Av SletEmil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 16:13
  3. 9-5 2.0t -99 ryker vitt
    Av a50-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •