Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bättre ljud i OG9-5 med AS1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    23

    Bättre ljud i OG9-5 med AS1

    Hur ska man göra.Jag är inte ute efter tävlingsljud men kan man få lite bättre ljud i en AS 1 och va behövs.

    mvh saabmannen

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Kan underlätta om du skriver till vilken bil.
    Men lite kort, ett bra framsystem, en bas och ett steg för att driva det.

  3. #3

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    överväg att skit i att uppgradera till AS2/3

    istället:

    en adapter för att få ut RCA-signal från HU
    ett 3 alt. 5-kanalssteg
    en baslåda, förslagsvis 10" eller 12" i sluten låda (svårast att misslyckas med)
    ett 6,5" framsystem (lägg slantarna här!) diskanten sätter du innanför gallerna på i-panelen. dämpa gärna dörren med lite noisekiller el motsv

    lägg mer pengar på framsystem än baslåda!
    jag kör själv 1000 gånger hellre med framsystem för 3-4tusen+ Biltemabas än tvärtom

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Instämmer. Detta blir antagligen lättare än att leta AS2 eller AS3-steg och få tag på HK-högtalarna.

    Säg 1500:- för 6,5" + diskanter, 1500:- för en bas med slutsteg + 1000:- för två 6x9" i hatthyllan (ev) och 350:- för en SAAB3-adapter + 500:- för kablar och du har ett bra ljud för under 5000:-.

    Sätter du 6x9" i hatthyllan behöver du inte ha något i dörrarna bak. Eller så gör du tvärtom, in med två bättre högtalare där och strunta i hatthyllan.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-21 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Hej!

    om man har möjlighet och lust hade jag lagt mer på framsystemet, runt 2500-3000kr börjar det bli riktigt bra utan kompromisser. den tusingen som skiljer där märks mer än något annat i hela anläggningen.
    hellre i så fall att man skiter i bakhögtalare.
    men visst, för 1500kr kommer man ofta relativt långt när det gäller 2vägs 6,5"kit.

    mvh
    HFR

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    23
    Om man kopplar in en saab 3 kabel.Hur påverkar de orginal högtalarna.Kör man dom fortfarande med orginal steget som sitter i bilen.Hoppas ni förstår vad jag menar.

    tack på förhand

    mvh magnus

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    jo, bara högtalarna kopplade till steget drivs av steget, så du har fortfarande bara 20w(tror jag det är) från orginalstereon. *om det nu var så du menade, men de märker vi...*
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av bmwm5
    Om man kopplar in en saab 3 kabel.Hur påverkar de orginal högtalarna.Kör man dom fortfarande med orginal steget som sitter i bilen.Hoppas ni förstår vad jag menar.
    En SAAB3-adapter påverkar inte originalhögtalarna alls. Skillnaden är att du dessutom får ut två par lågnivåhonor (v+h-fram och v+h-bak).
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av bmwm5
    Om man kopplar in en saab 3 kabel.Hur påverkar de orginal högtalarna.Kör man dom fortfarande med orginal steget som sitter i bilen.Hoppas ni förstår vad jag menar.

    tack på förhand

    mvh magnus
    Men till AS1 är det Saab-1 som gäller enligt MDS, och om jag tittar på baksidan av min så stämmer det. Sitter en 8-polig kontakt på HU. Har inte kommit längre än att kolla detta men ska bygga ut lite själv.

    Om AS-1'an är så klen som 20W så lär det vara slutsteg som gäller för både framsystem och övriga högtalare. Stämmer det?

    Jag tänker mig ett 6,5" framsystem och ett par gamla 6,5" 2-vägs som jag har liggande i bakdörrarna, drivet av 4-kanalssteg. Är det nån som meckat in 6,5" i dörrarna?
    KTM 250EXC -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    jepp. kommer bilder och guide på en kvart.
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    "Dörrside de/montering for dumies "
    bilderna är från 9-3 men det är nästintill identiskt iaf.

    Börja med att öppna dörren och köra ner rutan.
    Det finns fem skruvar med torxskalle och en plastplupp som måste bort.

    #1. Börja med att stoppa in en lite smal skruvmejsel i skåran och bryt ut locket.


    #2. Där har du första skruven.


    #3. Stoppa in en lite större vanlig skruvmejsel i springan under handtaget som du kan hålla dej i när det går undan. Försök få in en cm av skruvmejseln innan du börjar bända annars är det stor risk att handtaget blir välidigt fult på baksidan. "Locket" på handtaget sitter bara med friktion så det är bara att bryta utåt. Sitter inte så väldans hårt.


    #4. Skruva ut dom två skruvarna som finns i dom två hålen.


    #5. Skruva ut dom två skruvarna som sitter under sjävla dörrsidan.


    #6. Tryck in mitten an den lilla plastpluppen i bak-kant av dörren och dra den rakt ut.



    #7. Bänd loss kåpan för backspegelstyrningen. Ta det försiktigt!!! det är plast rakt igenom. Den sitter med två pluggar och en bockad plastbit som går ner mellan dörr och dörrsida i underkant.



    #8. Nu är det bara att bända lite i alla hörn på dörrsidan. Personligen har jag fått en vana att gå uppifrån och ner för i underkant kan man dra ut med fingrarna bara man får en lite springa.





    #9. På förarsidan måste du lossa knapparna för tanklocket och bagageluckan. Dom är bara att lirka loss.

    #10. Nu börjar det roliga . När du har dörrsidan i ena hande och kollar på den kala plåtsidan så ser du att det sitter en ljuddämpande matta över hålet där högtalaren ska sitta. Det sitter även papp över hålet över i dörrsidan. Dessa fås bort lättast med mattkniv.

    #11. Nu ser du tre hål med gängor i. Där ska bultarna in som håller fast högtalarbaffeln. Om du inte har några sånna plastringar måste du till Biltema eller dyligt och köpa. I värsta fall måste du köpa dom orginal av Saab. Jag var till Biltema i Sundsvall i helgen och där sa en kille att dom inte har sålt dom på flera år. Men när jag gick runt bland bilstereo hyllorna så hängde det en påse med dom. 98kr för sista paret . Namnet Feltema blir aldrig fel... Dom bultarna är bara att skruva åt så hårt plasten tillåter.


    #12. Klipp av kabeln som sitter tejpad på kabelstammen som går genom dörren och trä på kabelskor. Jag förlängde mina så man har lite till å röra sej med. Saab slösar inte med kabel direkt.

    #13. Tryck på högtalaren och skruva dit den.


    #14. Testa spela så du märker att du fått dit skorna rätt.

    #15. Medans du var på Feltema, passa på att köpa lite asfaltsmattor som du kan klä dörrsidan med.

    #16. Nu är det bara att montera tillbaka dörrsidan. Tänk på att kolla så piggen i handtaget går in i ögglan på ståltråden. Annars får du inte upp dörren inifrån.


    Hoppas det var till någon hjälp.

    MVH
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    okejdå 40 min, men vadå
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    23
    Men är inte de till växlare om man vill ha de.En din kontakt.
    Ersättningskablage Saab DIN till RCA
    Artnr: PC3-13.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    EDIT: Ringde Backes igen - det ska vara Saab1 till AS1. 8-polig DIN är lågnivåutgång

    Fråga mig inte vad skillnaden är på pc3-13 med 8 poler och backes för halva det priset...
    --
    Ändrat stycke, se EDIT längs upp. På mds sade han Saab1 efter att också ha tittat i bilen vilken stereo jag har. Jag slöt mig därför till att den utgången på min HU är lågnivå, nån annan som vet??
    --

    "* Backes lågnivåutgång för anslutning av 8-polig DIN-kontakt (SAAB1) 145:- (Behövs egentligen inte eftersom slutsteget hade högnivåingång)"
    --
    Jag har haft ett sjå att få klarhet i detta efter de dubbla budskapen men mds-killen kan ha rätt och han på backes kan ha hört fel på stereomodell. (EDIT: Så var nog fallet, se längst upp) Snurrigt värre men jag antar nu att en Saab1 hjälper mig och min AS1 att få lågnivå. AS1 har enligt mds inte nån balanserad lågnivåsignal heller, vilket jag uppfattat att AS2/-3 har. Om någon tycker annat så säg gärna till!

    Tyvärr var det inte pedagogiskt uppmärkt på baksidan av stereon vad 8-polen är till men jag ska till saab imorgon så jag passar på att fråga.

    Tack för dörrbilderna F.An!!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-21 klockan 13:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    KTM 250EXC -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    23
    De vore kanon.För jag trodde att dinkontakten va till växlare.Men BRL säljer också sån kabel.funkar den?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Trottel
    AS1 har enligt mds inte nån balanserad lågnivåsignal heller, vilket jag uppfattat att AS2/-3 har. Om någon tycker annat så säg gärna till!
    Om du använder en SAAB3-adapter till AS2 får du inte en balanserad lågnivåsignal. Det enda den adaptern gör är att den tar t.ex. + och - på vänster fram och lägger den på ledare och skärm i RCA-honan för vänster fram. Pss för övriga tre RCA-signaler.

    Jag fick sätta dit en galvanisk avskiljare från Biltema för att få den balanserad och bli av med generatorvinet.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Har ring Backes igen idag och fått bekräftat att det är Saab1-adaptern jag ska ha till AS1 och att det är lågnivåutgång på den 8-poliga din-kontakten på baksidan.
    Har även borrat upp ett hål i stereo-chassit för att få in kontakten bakifrån (det är som AS1-mekare kan upptäcka inte tillgängligt annars.)

    Om nu någon funderar och undrar över alla dubbla budskap som finns på forumet ang. AS1 så är det det beskedet jag fått. Den installationen verkar dessutom ha gjorts och fungerat bra för andra här.

    /JT
    KTM 250EXC -07

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Citat Ursprungligen postat av bmwm5
    Om man kopplar in en saab 3 kabel.Hur påverkar de orginal högtalarna.Kör man dom fortfarande med orginal steget som sitter i bilen.Hoppas ni förstår vad jag menar.
    En SAAB3-adapter påverkar inte originalhögtalarna alls. Skillnaden är att du dessutom får ut två par lågnivåhonor (v+h-fram och v+h-bak).
    Vet inte hur det gått för dig bmwm5, men om du har en AS1 har du inget steg utan högtalarna drivs av stereon. SAAB3 vet jag inte om du ens hittar kontakt till på AS1 (den har bara ISO-kontakter). AS1 ska ha en SAAB1-adapter med 8-polig DIN som kopplas till dito på baksidan av AS1 HU (HuvudEnhet). Du får ut fyra RCA-kontakter med lågnivå och orginalhögtalarna påverkas inte av det, precis som sagt ovan för SAAB3.
    Håller på att pula dit mina grejer nu, därför kollade jag detta med Backes alldeles nyss.
    KTM 250EXC -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Har jag fattat det rätt nu: På baksidan av huvudenheten för AS1 (enbart CD) sitter en 8-poligt DIN-uttag. Jag kan löda eller köpa en adapter och koppla in ett vanligt slutsteg. Stämmer det?

    Kopplingen bör vara som i denna länk, stereon ser ut att vara samma som i 9-% AS1.

    http://www.kolumbus.fi/richard.bevan/sa ... tting.html
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

Liknande ämnen

  1. Få bättre ljud i NG9-3 Cab -04?
    Av klase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •