Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Saab 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90

    Saab 9-3

    Tjenare!

    Nu har jag Äntligen fått min Saab 9-3:a! (Den har bara gått 5900 mil ) Men de är några saker jag undrar över... Är ett Viggen kjol-kit eller Aero kjol-kit?

    Sen enligt förra ägaren så ska den ligga på runt 190-195 Hk, för det ska vara viggen avgassystem på 3 tum och sportluftfilter. Nu är jag lite dum i huvudet angående bilar så hur vet jag om jag verkligen har så många hästar, original är den på 185 hk.

    För det ser då fan inte ut som ett 3 tums rör enligt mig! Och om de hade varit Sportluft filter så är det väl ändå ett Öppetfilter det ska vara För det ser ut som original filter om man bara kollar på "svarta lådan".

    Sen undrar jag hur f*n jag kopplar in antennens motor, för han kopplade ur den för på vintrarna så brann motorn skitlätt när det blev snö och is på den. Men jag tänkte att på sommaren kan jag ju ha den på. För motor funkar, den drar igång iaf när jag startar och stänger av bilen.

    De här var bara några frågor jag hade!






    Mvh Lasse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 281
    Viggen har inte 3" på originalavgaset, tror mer på 2.25" som på många andra saabar och några fler hästar för att det byts avgas och filter får man inte...
    Det kan vara både Aeropaket eller Viggenpaket då de är tämligen lika, så välj själv.

    Fin bil föresten!
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Jaha du! Då hade ju han inte alla hästar hemma kan jag ju säga! Men jag är lika glad för det ändå! För den går som f*n enligt mig haha!

    Okej, då säger vi Aero paket då! Tackar för det!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 093
    Medlem#
    5389
    9-3 Aero M01-02 var utrustade med just Viggenpaketet. Även inredningen för dessa årsmodeller var hämtade från Viggen.


    Mvh M

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Okej, men då vet jag. Men hörrö ni, en sak till jag undrar över nu, det är varför jag inte har några högtalare/ljud nere vid dörrarna fram... För allt som allt så har jag 6 högtalare, visst är det stora stereonpaktet?

    Och om jag ska kolla om det är några högtalare där, då måste jag ta bort hela sidan på dörren va...?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Växjö /Medlem #6798
    Inlägg
    106
    Det är ju iaf inte viggenutblåset, snarare aero, även vingen är ju inte aero eller viggen utan en 9-3 se
    Saab 9-3 Aero Coupe
    BioPower, Nyrenoverad vxl låda med quaife och annat godis (490hk@530nm)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    vad e det för årsmodell?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Mhm! Får införskaffa mig ett komplett 3 tum sen tror jag. En viggen vinge skulle jag med vilja sätta dit! Men jag läste att de var lite krångel med antennen då...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    vad e det för årsmodell?
    1999

  10. #10
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 134
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Ixion
    Mhm! Får införskaffa mig ett komplett 3 tum sen tror jag. En viggen vinge skulle jag med vilja sätta dit! Men jag läste att de var lite krångel med antennen då...
    antennen kan du glömma, blir till å sätta en på taket istället (om de nu ska vara viggen orginal då )

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Självklart ska de vara original! Men är det krångligt att sätta dit å så? Och vilken antenn ska jag då köpa? Jag kan ju dra ner till Jönköping så kan du hjälpa mig isf Bor i Mjölby så de tar inte så lång tid. Hehe!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Biltema har sprötantenner som fungerar utmärkt.
    Bara att köpa en plugg till org hålet och dra om antennkablen upp till taket ist.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Ok!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Om du inte har basarna i fram döraran har du lilla stereon (AS2). Det finns uppgraderinssattser hos Saab att köpa. Dom innehåller basar plus ett extra slutsteg. Anntennen låter för mig som den är paj om du hör motorn gå, men den inte går upp. Blir nog till att byta hela klabbet, vilket inte e så farligt dyrt.

    Fin lågmilare!
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Okej, då ska jag ta å köpa det så fort jag kan! Är det lätt att installera? Njae, jag tror bara att han har kopplat ur den liksom. Tänkte jag skulle ut och prova koppla in den nu faktiskt. Återkommer om jag får till det eller inte.
    *Edit* Är det de här jag ska ha? http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2015 Det var INTE billigt för de där lilla...

    Finns det inte billigare någonstans...?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Köp ett bra eftermarknadspaket istället.
    Ett bra 6.5" kitsystem med lösa diskanter då. Samt komplletera med några hyffsade 3.5" i brädan.
    (släng gärna i en baslåda och ett par 6x9 or i hatthyllan osså )

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Ja iofs! Det kan jag ju göra! Men då ska jag ha ett slutsteg va? Alltså om jag nu bara byter ut de gamla mot nya högtalare, dvs 6 stycken. Vilken storlekar ska jag köpa dom i?

    Angående antennen... jag var ute och kollade nu, den va inte alls urkopplad! Allt sa fast i själva "modulen" inga kablar som var lösa eller nånting! Vad han ljög den ******!
    Jaja, så nu får jag ta å köpa en ny sådan då. Det verkar vara lite svårt att byta är det de? Kanske man ska lämna in den?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    957
    Fin bil!
    En 9-3 2,0 T SE som antingen är bestäld med viggen/ Aero paket från fabrik eller så har någon eftermonterat det!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Fin bil!
    En 9-3 2,0 T SE som antingen är bestäld med viggen/ Aero paket från fabrik eller så har någon eftermonterat det!
    Det har aldrig gått att beställa något sådant paket från fabrik, så eftermonterat är det.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Ixion
    Ja iofs! Det kan jag ju göra! Men då ska jag ha ett slutsteg va? Alltså om jag nu bara byter ut de gamla mot nya högtalare, dvs 6 stycken. Vilken storlekar ska jag köpa dom i?

    Angående antennen... jag var ute och kollade nu, den va inte alls urkopplad! Allt sa fast i själva "modulen" inga kablar som var lösa eller nånting! Vad han ljög den ******!
    Jaja, så nu får jag ta å köpa en ny sådan då. Det verkar vara lite svårt att byta är det de? Kanske man ska lämna in den?
    Ett slusteg går ju alltid att fixa, du får mer för pengarna om du köper eftermarknads. Ang storlek så skrev jag det ovan
    3.5"(brädan) 6.5"(dörrarna, du måste dock köpa distansringar till högtalarna, finns bla på biltema,mds, brl osv) 6x9"(hatthyllan)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •