Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: muppiga mätare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117

    muppiga mätare

    Hejsan jag har ett litet problem med min 900. Ibland när jag e ute å kör så gå alla mätarna ner i botten och diverse varningslampor tänds, för att nästa direkt bli normalt igen. Vad kan detta bero på??
    //Waller
    95 2,0T -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117
    ingen som har någon aning?
    //Waller
    95 2,0T -99

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    det är nog glapp i instrumenten... Inte allt för ovanligt fel på 900. Vanligtvis måste man antingen byta ut instrumentklustret med mätare och allt mot en ny eller bättre begagnad, alternativt att man är lite händig och öppnar upp instrumentet och bättrar på alla lödpunkter..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117
    oki, vad kan då en ny instrumentenhet kosta?? och vad är det för lödpunkter man ska bättre?? Hände nämligen idag igen och då var mätarna i botten i ca 15sek väldigt äckligt när man kör
    //Waller
    95 2,0T -99

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Waller90
    oki, vad kan då en ny instrumentenhet kosta?? och vad är det för lödpunkter man ska bättre?? Hände nämligen idag igen och då var mätarna i botten i ca 15sek väldigt äckligt när man kör
    Det fanns någon tråd förut om med steg-för-steg instruktioner på vilka lödpunkter man främst skulle bättra på samt vilka skruvar som kanske behövde dras åt..

    Sök lite med sökfunktionen så kanske du hittar några vettiga råd om hur du kan försöka laga det.


    nytt på Saab kostar det nog några tusen i alla fall för ett nytt instrument.

    Begagnat är lite svårare att säga, förstås...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117
    men vad ska man söka på typ da?? kollade på signalen idag, ingår i laga. dom tog 1500kr för en beg.
    //Waller
    95 2,0T -99

  7. #7
    Jeg har noe av samme problemet, men det er kun speedometeret mitt som inte funkar. Hadde vært fint om noen kunne søkt opp et par ämner for meg Er ikke sååå stiv i svensk at jeg finner noe

    SAAB i Oslo tar forresten 6 300 kroner for et nytt

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    He he... å min 900 så rör sig bränsle + tempmätare på sig rejält då man bromsar med tändningen på, dessutom så tänds helljuset samtidigt.
    Klart roande

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117
    nu så har info för lite spolarvätska börjat lysa och då har inte mätarna inte muppat nån gång, tkr detta e lite små sjukt faktiskt.
    //Waller
    95 2,0T -99

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Waller90
    nu så har info för lite spolarvätska börjat lysa och då har inte mätarna inte muppat nån gång, tkr detta e lite små sjukt faktiskt.
    Är det inte så att givaren jordar när spolarvätskan är "low". Det skulle betyda att du för jordningshjälp i instrumentclustret.

    Skule tro att du har någon jordning på instrumentclustret som är dålig.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    He he... å min 900 så rör sig bränsle + tempmätare på sig rejält då man bromsar med tändningen på, dessutom så tänds helljuset samtidigt.
    Klart roande

    M.V.H.
    Häftigt jordfel...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Waller90
    nu så har info för lite spolarvätska börjat lysa och då har inte mätarna inte muppat nån gång, tkr detta e lite små sjukt faktiskt.
    Är det inte så att givaren jordar när spolarvätskan är "low". Det skulle betyda att du för jordningshjälp i instrumentclustret.

    Skule tro att du har någon jordning på instrumentclustret som är dålig.

    /F
    Oki, de skulle ju va fullt möjligt. Ska kolla upp de.
    //Waller
    95 2,0T -99

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    40
    Jag har exakt samma fel på min saab, skulle vara kul om någon kunde länka till den guiden om vilka jord punkter som skulle behövas bättra på?!

    ja försöker söka men det funkar inte på min dator att söka på det här forumet, det kommer bara upp att den inte fann några trådar.
    Till och med om ja söker på "saab" så hittar den inget

Liknande ämnen

  1. Mätare
    Av Joni i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •