Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Laddar bara 1.2 då den ska ladda 1.5??.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Laddar bara 1.2 då den ska ladda 1.5??.

    Hallå!

    Jag har en Ng900 med 2.3L spis mm mm.

    Den ska ladda 1.5bar men den laddar bara 1.2?? så har det alltid varit?. Har alldrig fått ordning på det riktigt men nu i vinras så satte jag i en carbon lamell och viggen platta pga av att kopplingen slirade förra sommarn. Nu ska ALLT vara perfekt det sitter nya stift och en FUNGERANDE MV på bilen. Jag vet inte riktigt hur glt ska fungera men det ligger på ca 0.5 bar men vid 5-6k rpm så kommer den upp på 0.7 jag blir inte klok på det här problemet nu jag har lagt ner typ 3år på biljäveln men ändå så funkar den inte riktigt som den ska!!. Och jag ska sälja den nu men hur kul är det att försöka sälja en bil som inte funkar topp!?.

    Övrigt som sitter på bilen är.

    3bars mappsensor.
    15tmed 6ans avagas.
    Grönisar.
    3" hela vägen med race katt.
    mapptun IC.

    Tacksamm för svar!.

    EDIT: När man rycker slangen till WG så laddar den 1.5-1.6bar laddar säkert mer om man inte slutar gasa så den klarar ju av det?.

    \\Johnny

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Är dumpventilen/bypassventilen hel ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Glömde skriva att det är en FORGE WASTEGATE. Försökte igår igen att justera glt men det är kännsligt? rätt va det är så är glt uppe i 1.1bar och först då laddar bilen MEN 1.7bar ska den inte ladda vilket den gör då?.

    \\Johnny

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Kom igen nu!. Jag kör med ett laddtryck på 1.5bar men hur mycket ska/bör jag ha i glt?.

    Som ni kan se haft problem med bilen läääänge nu och det verkar lite lustigt då jag inte kan få min tomgångsmotor att funka ens? har provat 3st olika tomgångsmotorer och det blir som så att så fort jag nuddar gasen när tomgångsmotorn är inkopplad så sticker bilen upp i ca 3000rpm och stannar där i ca 5sec och sjunker sedan ner till 900rpm??. Tror ni att detta problem kan ha att göra med mitt laddtryck? Att den tar tjuvluft eller läcker kan vi nästan utesluta då jag provtryckt men jag ska provtrycka nu i veckan igen för säkerhetsskull. tror ni att det kan ha att göra med min maptun programvara? det verkar som så tycker jag då jag har provat ALLT man kan tänka sig minst 3ggr om.

    \\Johnny

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Glömde skriva att det är en FORGE WASTEGATE. Försökte igår igen att justera glt men det är kännsligt? rätt va det är så är glt uppe i 1.1bar och först då laddar bilen MEN 1.7bar ska den inte ladda vilket den gör då?.

    \\Johnny
    vilken har du http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=275 den är ju meningen att du ska ställa glt på 0.6 finns ju sådan som ska va ställda på 0.8 och 0.7 mm ställ efter annvisningarna om du inte upp når rätt laddtryck då tycker jag att du ska kolla med din mjukvaru leverantör och höra om dom har några ideer kan ju likagärna va fel i programet iom att det aldrig har funegrat


    sen så ser jag att du har en kopia på Greddy dumpen dom brukar ha en förmåga att läcka oxå kan ju ta bort den och plugga hållet och se om det gör någon skillnade alltid värt ett försök

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 991
    Tänkte på detta.

    "JT 3" Från TURBON och bak med 2" in och 4" ut (Japps)med löstagbar insats"

    Menas detta att sista dämparen är 2" in ? Snacka om propp i avgasröret.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Att du får 0,7 i grundladd på höga varv beror på avgaserna inte vill gå ut genom wastegateporten som de ska. Hade detta problem själv när jag körde med 15t#6 en gång i tiden Löste sig med att porta upp wg-hålet och runda till ingången.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Ok ska testa dumpen för när bilen står på tomgång ska det blåsa ur den då? likaså när man varvar upp bilen och håller den på ett visst varv så blåser det ur den också.

    Turbon är portad.
    Jag har antagligen skrivit fel det är 3"in och 4" ut.

    Jag va ute o körde precis nu också märkte att ett gammalt fel är kvar... när bilen är varm så pendlar laddtrycket mellan 0,7-1-2bar? håller man fullgas så håller den på så här men bara när allt börjar bli varmt fortsätter man hålla fullgas kan laddtrycket fastna kvar på 1.2-1.3bar om man har tur?.

    Självklart menar jag inte att jag kör på som fan när motorn mm är kallt utan jag menar att när man har frestad på lite så är ju grejjorna varmare än va dom är på normal arbetstemp om man kör lugnt.

    Hur brukar det funka när man köper en box av maptun? Brukar dom prova bilen när boxen är i för att se att allt är ok? Jag köppte min box när bilen en gång i tiden fortfarande stod isärplockad så dom har alldrig kollat på den och när jag ringt dom under dessa år som jag haft problem så tror dom inte att det är boxen? iof tror inte jag heller det men de skulle va skönt att utesluta för om det är det så har jag byggt bil för pengar som jag inte kunnat utnyttja på iaf 2år och det skulle kännas surt.

    \\Johnny

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835
    tycker att du ska testa att ta bort dumpen och plugga hålet

Liknande ämnen

  1. Rassel när turbo börjar ladda + laddar inte fullt
    Av Razorblade_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 23:41
  2. Laddar ca 0.3-0.35. Ska ladda 0.45. Tips?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •