Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Frågor om Saabs dieslar...

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Frågor om Saabs dieslar...

    Tja. Har några funderingar som jag hoppas nån har kläm på...

    1. Är det kamkedja eller kamrem i dieslarna? 1.9, 2.2, 3.0 alltså??

    2. Är det samma motor 1.9 och 2.2 i både 9-5 som ng9-3?

    Tack på förhand.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    1. Rem på 1,9
    2. Samma motor i 9-3 och 9-5
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    1,9 har i alla fall rem och kostar ca 4.000 kr att byta var 12.000:e mil. Det ger ca 30 öre dyrare per mil jämfört med den kedja som sitter i bensinaren. Slår man ut det per liter bränsle så blir det ca 50 öre/liter. Om man dessutom, som jag, gissar att diesel i framtiden kommer skattas efter "koldioxidinnehåll", så kommer diesel kosta 10% mer än bensin, och på det ligger alltså ca 50 öre för kamremmen. Då kommer inte dieselbilar vara lika bra affär längre.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    1. Rem på 1,9
    2. Samma motor i 9-3 och 9-5
    Tack.

    Är det nån som vet om det är rem på 2.2 och 3.0 också?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    1,9 har i alla fall rem och kostar ca 4.000 kr att byta var 12.000:e mil. Det ger ca 30 öre dyrare per mil jämfört med den kedja som sitter i bensinaren. Slår man ut det per liter bränsle så blir det ca 50 öre/liter. Om man dessutom, som jag, gissar att diesel i framtiden kommer skattas efter "koldioxidinnehåll", så kommer diesel kosta 10% mer än bensin, och på det ligger alltså ca 50 öre för kamremmen. Då kommer inte dieselbilar vara lika bra affär längre.......

    Precis lite grann min fundering... Diesel kunde ju vara rätt nice, jag menar... Ha en bil som drar 0.6 och dessutom när det kostar så lite som idag (så dieseln låg på 7kr litern på jet)

    men misstänker att det inte skiljer så mycket i slutändan.. Åtminstonde inte på BioPower..
    Och får regeringen flumma till det och dunka till med lite straffskatter på diesel så lär det nog dra iväg lite..

    Som jag har räknat så är Diesel klart billigast just nu men frågan är ju hur det blir då regeringen har lallat klart.. BioPower känns mer framtidssäkrat på det viset.. (Kan väl tillägga att jag räknade med ett dieselpris på ca 10 spänn.. Som det är just nu så går man ju dock rätt mycket plus på att åka diesel på grund av att dieseln är så billig just nu.)

    Jaja. Inte aktuellt att byta kärra än på ett litet tag så vi får väl se hur det utvecklar sig..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Kedja på 2,2 TiD iallafall.

    Mvh
    Peter

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Är inte vägskatten på en dieselbil en del högre än på bensinarna?

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    1. Rem på 1,9
    2. Samma motor i 9-3 och 9-5
    Tack.

    Är det nån som vet om det är rem på 2.2 och 3.0 också?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    1,9 har i alla fall rem och kostar ca 4.000 kr att byta var 12.000:e mil. Det ger ca 30 öre dyrare per mil jämfört med den kedja som sitter i bensinaren. Slår man ut det per liter bränsle så blir det ca 50 öre/liter. Om man dessutom, som jag, gissar att diesel i framtiden kommer skattas efter "koldioxidinnehåll", så kommer diesel kosta 10% mer än bensin, och på det ligger alltså ca 50 öre för kamremmen. Då kommer inte dieselbilar vara lika bra affär längre.......

    Precis lite grann min fundering... Diesel kunde ju vara rätt nice, jag menar... Ha en bil som drar 0.6 och dessutom när det kostar så lite som idag (så dieseln låg på 7kr litern på jet)

    men misstänker att det inte skiljer så mycket i slutändan.. Åtminstonde inte på BioPower..
    Och får regeringen flumma till det och dunka till med lite straffskatter på diesel så lär det nog dra iväg lite..

    Som jag har räknat så är Diesel klart billigast just nu men frågan är ju hur det blir då regeringen har lallat klart.. BioPower känns mer framtidssäkrat på det viset.. (Kan väl tillägga att jag räknade med ett dieselpris på ca 10 spänn.. Som det är just nu så går man ju dock rätt mycket plus på att åka diesel på grund av att dieseln är så billig just nu.)

    Jaja. Inte aktuellt att byta kärra än på ett litet tag så vi får väl se hur det utvecklar sig..
    Jag undrar vad som kommer att hända när FT-diesel och FAME baserat på skogsavfall kommer ut. Kommer det att miljöklassas som etanol idag, eller kommer staten skita i det då?
    Annars kan det ju bli en till "miljöbilsboom", fast för dieslarna. Men det är ju ett tag kvar tills dess...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    [quote=wesslan_theman]
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":16aqpgzt
    1. Rem på 1,9
    2. Samma motor i 9-3 och 9-5
    Tack.

    Är det nån som vet om det är rem på 2.2 och 3.0 också?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    1,9 har i alla fall rem och kostar ca 4.000 kr att byta var 12.000:e mil. Det ger ca 30 öre dyrare per mil jämfört med den kedja som sitter i bensinaren. Slår man ut det per liter bränsle så blir det ca 50 öre/liter. Om man dessutom, som jag, gissar att diesel i framtiden kommer skattas efter "koldioxidinnehåll", så kommer diesel kosta 10% mer än bensin, och på det ligger alltså ca 50 öre för kamremmen. Då kommer inte dieselbilar vara lika bra affär längre.......

    Precis lite grann min fundering... Diesel kunde ju vara rätt nice, jag menar... Ha en bil som drar 0.6 och dessutom när det kostar så lite som idag (så dieseln låg på 7kr litern på jet)

    men misstänker att det inte skiljer så mycket i slutändan.. Åtminstonde inte på BioPower..
    Och får regeringen flumma till det och dunka till med lite straffskatter på diesel så lär det nog dra iväg lite..

    Som jag har räknat så är Diesel klart billigast just nu men frågan är ju hur det blir då regeringen har lallat klart.. BioPower känns mer framtidssäkrat på det viset.. (Kan väl tillägga att jag räknade med ett dieselpris på ca 10 spänn.. Som det är just nu så går man ju dock rätt mycket plus på att åka diesel på grund av att dieseln är så billig just nu.)

    Jaja. Inte aktuellt att byta kärra än på ett litet tag så vi får väl se hur det utvecklar sig..
    Jag undrar vad som kommer att hända när FT-diesel och FAME baserat på skogsavfall kommer ut. Kommer det att miljöklassas som etanol idag, eller kommer staten skita i det då?
    Annars kan det ju bli en till "miljöbilsboom", fast för dieslarna. Men det är ju ett tag kvar tills dess...[/quote:16aqpgzt]

    Med tanke på att syntetisk diesel tillverkat genom BTL är avsevärt bättre miljömässigt än etanol, åtminstone när det gäller koldioxidutsläpp så lär det sannolikt få en skattereduktion. Med dagens system så beskattar vi dock inte koldioxidutsläppen som orsakas av biobränslen som etanol, något som förmodligen kommer att ske i framtiden (bland annat bilkoncernen VAG har önskat detta) för att pådriva utvecklingen av biobränslen med små utsläpp "well-to-wheel". När det gäller syntetiska bränslen måste det dock investeras stora summor i utrustning och innan några företag gör detta så vill de nog vara säkra på att de får igen dessa pengar och vill således ha lagar anpassade för detta.

    När det gäller konventionell diesel så är den något billigare att tillverka än bensin, något som bör kompensera en något högre beskattning. Dock har dieselpriserna ibland varit något högre på grund av marknadspriset drivits upp.

    När det gäller FAME så antar jag att detta huvudsakligen kommer att blandas in i dieseln i en förhållandevis liten mängd då dessa inte alltid fungerar med alla bränslesystem samt att de i rent tillstånd ökar NOx utsläppen.

    Syntetisk diesel på naturgas har också börjat säljas, eller ja, diesel med innehåll av syntetisk diesel. Ger visserligen ingen stor reduktion av koldioxid men andra utsläpp kan reduceras. Dessutom så eldas denna naturgas ibland upp till ingen nytta då gas tillskillnad från flytande bränsle är så dyrt att transportera.

    Första kommersiella BTL verket för produktion av bland annat syntetisk diesel ska väl komma igång i år? De håller i alla fall på och bygger på det nu nere i Europa.

    GM har ju också en intressant ny 2.9 liters diesel V6'a (med kamkedja kan jag dessutom påpeka) som ska gå i produktion 2009, först i Cadillac men senare troligen också i Saab (och andra märken). Motorn ger 250 hk / 550 Nm och väldigt låga utsläpp genom att förbränningen optimeras med information från cylindertrycksgivare inbyggda i glödstiften. På tiden att Saab fick ett bra dieselalternativ.

    Vi får också hoppas på en kraftig sänkning av dieselbilarnas vägskatt för att jämna ut kostnaderna mellan diesel och bensin alternativen.

Liknande ämnen

  1. Hyffsad fart i dessa dieslar.
    Av Johannyman i forum Tidsfördriv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 14:44
  2. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  3. saabs original xenon konvertering frågor
    Av läppglans i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 13:02
  4. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  5. Frågor om Saabs automatlådor.
    Av Orrez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •