Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Mer power i 9-3 Biopower

  1. #1

    Mer power i 9-3 Biopower

    Hejsan.

    Är ny här & har beställt en 9-3 SC Biopower. Eftersom jag är van med lite tryck i motorn så skulle jag vilja uppgradera den lite.

    Om man vill ha ca 250 hk vad är det för delar man behöver byta ut? Kan tänka mig att förljande måste bytas (turbo, koppling & spridare)?

    Sen till nästa fråga.. Var hittar man utbytes turbos till bästa priser?? & vilken turbo ska man satsa på?

    Sen när det gäller mappning så har jag pratat med Maptun & dom är väl ok?

    Tacksam för svar.
    David Johansson
    Bruksbil: Saab 9-3 SC BioPower 07
    Lekbil: Subaru Impreza WRX STI PSE II 05

  2. #2
    Hej !

    Ja det är lite intressant, än har jag inte sett att någon leverantör presenterat något trim. Frågan är hur långt spridarna räcker de är väl första flaskhalsen.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag tror nog du får vänta lite först, för bilen är så pass ny att jag tror inte ngn firma utvecklat trim till den ännu. Men en lite större turbo kommer du nog behöva om du vill upp till 250 hk - den Mitsu-snurran som sitter på 2,0T/gamla SS Aero kan vara lämplig. Eventuellt behöver du större spridare ocskå, men för övrigt är det väl avgas och slutligen program.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Tackar. Jo tidigt är det Men jag fick erbjudande från Maptun att låta dom testa min bil & utvekla en bra mappning till 9-3 Biopower.

    Finns det nån bra firma man kan kolla diverse delar? (Turbo, spridare o.s.v)
    David Johansson
    Bruksbil: Saab 9-3 SC BioPower 07
    Lekbil: Subaru Impreza WRX STI PSE II 05

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har 14t snurra liggande, skicka ett pm om det är intressant.

    M.v.h. Andreas

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av subadave
    Tackar. Jo tidigt är det Men jag fick erbjudande från Maptun att låta dom testa min bil & utvekla en bra mappning till 9-3 Biopower.

    Finns det nån bra firma man kan kolla diverse delar? (Turbo, spridare o.s.v)
    Om du fått erbjudande av det slaget lär väl det bästa ändå vara att diskutera med dem vad som är bästa konceptet om du vill ha 250 hk.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Maptun har stenkoll på vilken hårdvara som behövs ör 250 hk i din bil.


    Mvh Fredrik...
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Maptun har stenkoll på vilken hårdvara som behövs ör 250 hk i din bil.


    Mvh Fredrik...
    Och ändå har dem aldrig gjort ett sånt trim ?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Och ändå har dem aldrig gjort ett sånt trim ?
    Det är ju inte direkt raketforskning att räkna ut vilken hårdvara som behövs för 250 hk på E85 i en 9-3 1,8t BioPower.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hehe, nää, inte ett dugg. Dock är det inte NASA vi har att göra med heller, det hade kanske varit lämpligare i såna fall

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av subadave
    Tackar. Jo tidigt är det Men jag fick erbjudande från Maptun att låta dom testa min bil & utvekla en bra mappning till 9-3 Biopower.

    Finns det nån bra firma man kan kolla diverse delar? (Turbo, spridare o.s.v)
    Så hur har det gått? Lämnade du bilen till Maptun Har kört min 9-3 BioPower ett par hundra mil nu och jag hade gärna sett lite mer kräm i bilen som matchar sportchassit bättre

    Finns det någon firma som släppt något än?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    55
    Du kommer garanterat åka på och byta kopplingen. Orginalet pallar inte för mer än ca360-370Nm. Det roliga är att det inte finns nån "bra" organisk erättnings koppling. Så om jag fick göra om mitt 9-3SC köp idag så skulle jag ta Aeron och köpa en etanolkonvertering istället.
    Mvh J.M


    http://www.bsrab.se/product_news/60/
    9-3 1.8t SC -M06. BSR Steg 3 233hk/370Nm

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    BSR har inte värst långt kvar på sitt St.1 till BioPower, siffror har jag inte i dagsläget. Håll koll på deras sida eller maila dem så får ni säkert info.

    Det är bara BRA att firmorna tar ordentligt med tid på sig innan de släpper trimmen, hellre ett bra och riktigt genomtestat trim än nånting som rasar efter 2000mil.. Dock är ju som sagt kopplingen inte SS/SC's starka sida..

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    BSR har inte värst långt kvar på sitt St.1 till BioPower, siffror har jag inte i dagsläget. Håll koll på deras sida eller maila dem så får ni säkert info.
    Japp nu har den funnits ett tag och t.o.m. hunnit bli uppgraderad (för 1,8t). 220 hk & 330 Nm för steg 1 gäller både 1,8t & 2,0t. Finns det någon här som testat? Jag känner mig grymt sugen i alla fall! Behöver man oroa sig för smultna kolvar med ett steg 1? Jag har lite taskiga erfarenheter från steg 2 till 9-5 Aero om man skall uttrycka sig milt, men T7-motorer är väl en helt annan historia....

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Jo, T7-motorerna är väl känd för att vara lite stabilare än aluminiummotorn.
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Aeronauten

    Japp nu har den funnits ett tag och t.o.m. hunnit bli uppgraderad (för 1,8t). 220 hk & 330 Nm för steg 1 gäller både 1,8t & 2,0t. Finns det någon här som testat? Jag känner mig grymt sugen i alla fall! Behöver man oroa sig för smultna kolvar med ett steg 1? Jag har lite taskiga erfarenheter från steg 2 till 9-5 Aero om man skall uttrycka sig milt, men T7-motorer är väl en helt annan historia....
    Är inte kolvarna samma i 1,8t 2,0t och 2,0T

    I så fall skall de klara upp till 300 hk (270 med lite extra säkerhet)..
    2,0T SS -04

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo

    Är inte kolvarna samma i 1,8t 2,0t och 2,0T

    I så fall skall de klara upp till 300 hk (270 med lite extra säkerhet)..
    Nej andra kolvar i 2.0T, ser att BSR har 220hk kit till 1.8t och 2.0t BioPower nu!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    139
    Nu inser jag att mitt påstående och ditt svar Crille är båda inkorrekta kanske...

    Bilen är en Biopower, den kanske inte har samma kolvuppsättning som 1,8 / 2,0 an eller ?
    2,0T SS -04

Liknande ämnen

  1. V-POWER
    Av glenn i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 13:31
  2. Bio Power på Motors TV
    Av daree i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •