Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad kan paja om jag pluggar en an slangarna vid turbon

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    3

    Vad kan paja om jag pluggar en an slangarna vid turbon

    Testa en sväng och tog plugga en slang till turbon på min saab 9-5 2,0 t 99
    det gjorde att bilen gick som fan efter som turbon lada fult från start men våga inte göra mer än testa men nån som vet vad som kan hända om man skulle köra så hela tiden ?????
    tjena hej

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 514
    Medlem#
    5622

    Re: Vad kan paja om jag pluggar en an slangarna vid turbon

    Citat Ursprungligen postat av photojon
    Testa en sväng och tog plugga en slang till turbon på min saab 9-5 2,0 t 99
    det gjorde att bilen gick som fan efter som turbon lada fult från start men våga inte göra mer än testa men nån som vet vad som kan hända om man skulle köra så hela tiden ?????
    Jo bilen laddar fullt för att du stängt av hela laddtrycksregleringen. Du kan nog räkna med motorras om du fortsätter köra med det där.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    260
    Pluggat wg-slangen? Om det ändå var så snabbt gjort att "trimma" en bil. Det finns liksom inget att välja på, inget att fundera på. Ta bort pluggen direkt annars får du härdsmälta i motorn. Detta är inget som liksom bara "sliter mer" på motorn - det totalförstör den! Trycker sönder packningar, intercooler(?), orsakar spikningar som äter upp dina kolvar och skiter ut dom i diverse fantasifulla former. Minst.

    Fast frågan kanske var ett skämt?...
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    134
    Medlem#
    5928

    Re: Vad kan paja om jag pluggar en an slangarna vid turbon

    Citat Ursprungligen postat av photojon
    Testa en sväng och tog plugga en slang till turbon på min saab 9-5 2,0 t 99
    det gjorde att bilen gick som fan efter som turbon lada fult från start men våga inte göra mer än testa men nån som vet vad som kan hända om man skulle köra så hela tiden ?????
    --Lars-Åke Aspgren --

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 079
    Medlem#
    2661

    Re: Vad kan paja om jag pluggar en an slangarna vid turbon

    Citat Ursprungligen postat av photojon
    Testa en sväng och tog plugga en slang till turbon på min saab 9-5 2,0 t 99
    det gjorde att bilen gick som fan efter som turbon lada fult från start men våga inte göra mer än testa men nån som vet vad som kan hända om man skulle köra så hela tiden ?????
    Vad skall man skriva....*SUCK*
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    Pluggat wg-slangen? Om det ändå var så snabbt gjort att "trimma" en bil. Det finns liksom inget att välja på, inget att fundera på. Ta bort pluggen direkt annars får du härdsmälta i motorn. Detta är inget som liksom bara "sliter mer" på motorn - det totalförstör den! Trycker sönder packningar, intercooler(?), orsakar spikningar som äter upp dina kolvar och skiter ut dom i diverse fantasifulla former. Minst.

    Fast frågan kanske var ett skämt?...
    Jag håller med om att du inte bör köra runt såhär. Visst, man kan pystrimma (och fler håller på med det än de som erkänner), men det är viktigt att man vet vad man sysslar med. Om du kör med okontrollerat ladd, vilket du antagligen gör då jag förutsätter att du ryckt slangen till wg-klockan, kan inte styrsystemet reglera ner laddtrycket när spikningar börjar uppstå. Du kan själv minska spikbenägenheten genom att till exempel bygga en till spridarrail med laddtrycksstyrd aktivering (progressiv, inte en binär som många verkar köra med) som duschar in mer bränsle för att kyla vid högre laddtryck, men för att ha någon nytta av det måste du skaffa dig en bredbandslambda (räcker inte att mappa efter EGT och smalband..) och gärna en avgastempmätare, och redan här börjar det bli både krångligt och dyrt att pystrimma med lite ökad driftsäkerhet jämfört med att lämna in maskinen för att mappas om. Dessutom är det mer än bara bränsledelen som måste ordnas för att kompensera för pystrimningen. Du måste även ha koll på kompressor- och turbinmappar så aggregatet inte vandrar iväg i fel belastningsområden och en hel del annat.

    Original IC vet jag inte om den riktigt gillar trycket. Dessutom kommer turboaggregatet arbeta utanför sitt specade område och övervarva/pumpa varmluft och med stor sannolikhet gå in i surge vilket leder till höga avgastemperaturer. Detta sliter en del även på turboaggregatet.
    Vad gäller packningar så har jag personligen inte märkt av några problem på T5-motorn iaf. Detta med maxladd på 2.3 bar och ca 1.65 vid varvstopp. Nu hade jag lite taskigt lambdavärde när jag skulle toppfartstesta och därför var inte bränsletillförseln optimal. Jag har bara mig själv och min otålighet att skylla på.

    I mitten av juni ska väl maskinen vara klar för vardagsbruk igen, och på Säve ska väl förhoppningsvis SNOWIS språng 1 testas på tre bilar. Notera, språng, inte steg..



    Kort sagt - sätt tillbaka slangen.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    3
    ok nej då jag kör inte runt så testade bara en sväng sen satt jag dit slangen igen
    tjena hej

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    912
    Citat Ursprungligen postat av photojon
    ok nej då jag kör inte runt så testade bara en sväng sen satt jag dit slangen igen
    Även korta försök med detta kan resultera i permanenta skador som visar sig senare, eller omedelbart. Det går FORT att förstöra en motor på detta vis.

    Om man knappt gasar alls så klarar sig motorn, men fullgas = kolv med mos, så testa helst inte igen

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Vad jobbar(pluggar) du med?
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 00:59
  2. plats pluggar
    Av saab_4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 11:43
  3. Pluggar till balansaxlar, mått?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 15:14
  4. vart pluggar man in ppc´n på en 9-3 ss??
    Av trojlee i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •