Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: törs man blanda i lite e85 i min 9000 turbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467

    törs man blanda i lite e85 i min 9000 turbo?

    hörde att nån sa om man hade i e85 blandat me bensin blev bilen rappare???
    bil i fråga är min 9000 cse 2,0t 98:a steg 3 nordic.

    nu kör jag med minimum 98oktan.

    om det går isåfall hur mycket blandar man 50/50 eller 10%????
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Avråder från inblandning av etanol. För att ta en förklaring som brukar accepteras..... Vid drift på "bensin" med högt etanolinnehåll så behöver motorn MER soppa. Har du inte "fixat det" så är du farligt ute.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jag har hört att det ska vara 30% mer soppa när man kör på etanol, men då ska man ju å andra sidan kunna köra på 100% E85 tror jag. Finns massa att läsa om det på internet om man googlar lite.. http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php här står det lite om det..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Som sagt. Men steg 3 har du ganska lite marginal kvar på dina spridare. Det gör att du med etanolinblandning riskerar att bilen kommer går för snålt.
    Då får du höga avgastemperaturer och spikningar som kan döda både turbo resp. kolvar.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Hör efter med Nordic istället om de kan ordna ett program anpassat för E85. Då kommer den troligen bli snålare ifall tändningen kan anpassas för det bränslet och olika belastningar, jämfört med om du skulle ha nuvarande program och höfta till med ca 30% "större" spridare. Jag skulle inte mixtra med E85 på en bil som redan är ganska maxad som ett st.3+ innebär hådrvarumässigt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    ok nej jag håller nog kvar vid hederliga 98 oktanet.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    55
    Lånar tråden lite eftersom jag har samma fundering.
    Jag har BSR steg 3 till min 9-3SC där BSR bytt spridare.
    (tyvärr så vet jag inte till vilken spridare dom bytt eftersom den länken är trasig på deras hemsida)

    Om man blandar 70% 95 oktanigt bensin + 30% e85 så får man ett slutligt oktantal nånstans mellan 98 och 100. Vilket BSR rekomenderar.

    Om jag skulle tanka den blandningen och inte få nån "felkod" från lambdasonden innebär det då att den klarar av att reglera upp bränsleflödet?
    Är det nån skillnad på om jag kör som en dåre eller bara puttrar runt i bilkö?

    Mvh J.M
    9-3 1.8t SC -M06. BSR Steg 3 233hk/370Nm

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Jag har BSR steg 3 till min 9-3SC där BSR bytt spridare.
    Om BSR har bytt spridare har dom garanterat optimerat programmet efter dessa också, således skulle du behöva byta till ännu större spridare eller ändra/byta program för att få den ökning av bränsletillförsel som krävs.

    Om man blandar 70% 95 oktanigt bensin + 30% e85 så får man ett slutligt oktantal nånstans mellan 98 och 100. Vilket BSR rekomenderar.
    Men det är olika energiinnehåll i bränslena, stirra dig inte blind på enbart oktantalet. Förbränningstryck kan hamna "bortom marginalerna".
    Jag utgår från att BSR's rekommendation är för handelsbensin.

    Om jag skulle tanka den blandningen och inte få nån "felkod" från lambdasonden innebär det då att den klarar av att reglera upp bränsleflödet? Är det nån skillnad på om jag kör som en dåre eller bara puttrar runt i bilkö?
    Om inte jag är ute och cyklar så ignorerar motorstyret lambda vid fulllast, dvs plattan i mattan. Om det är så, så har du noll kontroll i det läget. Av denna anledning skulle jag säga att det är "mindre dåligt" för motorn att gå på tomgång än piskas med etanolinblandning...

    Rätta mig gärna om jag har fel!

    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    55
    Glömde bort att säga att jag är relativt ny på det här med motorstyrning men vill gärna lära mig. Jag har läst en del här på forumet och på andra ställen men det börjar bli dax att ställa lite frågor för att se om jag fattat rätt.

    Om BSR har bytt spridare har dom garanterat optimerat programmet efter dessa också, således skulle du behöva byta till ännu större spridare eller ändra/byta program för att få den ökning av bränsletillförsel som krävs.
    Hur funkar motorstyrningen?
    Om jag byter till en större spridare rakt av utan att mappa om motorn.
    (antar att motorn kommer få mer soppa än tänkt vid samma bränsletryck)
    Hur regleras det? Kommer styrprogrammet märka av det och ändra på insprutningstiderna eller är styrprogrammen stendumma?
    Är det ett riktigt reglersystem eller kör man bara med förprogramerad parameterstyrning?
    Det verkar som om det finns en del återmatning med Lambda sonden. Är det bara den som ger feedback i systemet eller finns det andra sensorer som påverkar.

    Det kanske finns nån länk som beskriver allt detta som jag inte hittat ännu. Det mesta snacket här på forumet handlar ju om äldre saab modeller.

    Det jag är ute efter är utröna hur säkert det är att köra på tidigare nämnd etanolinblandning för att få ner bränslekostnaden. Det skiljer ju 15% i pris på 98oktan och på den blandade soppan. (jag vet att bilen kommer dra med bränsle med mer etanol).

    Mvh J.M
    9-3 1.8t SC -M06. BSR Steg 3 233hk/370Nm

Liknande ämnen

  1. Hjälp med lite av varje. Saab 9000 2.3 turbo cde 91
    Av fullsomfan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 20:33
  2. Blanda i E85 i en förövrigt org. 900NG Turbo?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 15:33
  3. Lite frågor kring min saab 9000 2,3 turbo?
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 19:50
  4. Behöver lite info om 9000 cs utan Turbo..
    Av RonnyO i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •