Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: AS2 -> AS3 uppgradering i 9-3 -00, help me!

  1. #1

    AS2 -> AS3 uppgradering i 9-3 -00, help me!

    Hej alla glada

    Har bytt ut alla högtalare(till mds fanatic serien) och ploppat i 6.5" i dörrarna fram och kopplat in det i de färdiga kablarna, rivit loss plastkåpan som täcker där AS3 steget ska sitta, men som i mitt fall sitter det bara kablarna där. Jag har införskaffat mig ett litet slutsteg som passa lagom innanför, men problemet är hur ska jag koppla in det?
    (http://www.totalljud.se/prod_show.as...sNom=326607488)

    Någon som har kopplingschema för vilken kabel är vilken osv?

    Jag har förstått att jag måste klippa bort saabs egna kontakter och fixa det, men vill som sagt veta vad är vad? alltså vilka 4 är till dörrarna och vilka 4 är högnivå (till input på slutsteget)? (måste väl vara nån sån typ då det går 4 kablar och inte 2st som i lågnivå? Sedan är det ju kontakten med röd och svart kabel som jag tippar på är +12V och minus/jord? (bör man använda den svarta ifrån den kontakten eller bör jag jorda direkt i nån skruv istället?

    Bilder uppskattas!

    Tror ni bör ha lite info till mig, kan ju inte vara den ända som gör detta, har sökt lite men aldrig hittat precis det jag söker Hoppas nån kan vägleda mig eller länka mig till rätt tråd

    Edit: jag vill alltså använda originalkablage.

    Edit2: En bild på någom som har AS3 original kasnke skulle visa bra vad som är vad?

    Edit3: hur är det med "kod" på dessa enheter? jag har ej hittat nån kod till min i papprena, sen läste jag i instruktionsboken, då stog de nå om att både cd-växlaren och huvudeneheten är kodade för att bara fungera med min bil? Alltså om jag bryter strömmen kollar den själv om den sitter i rätt bil och hoppar igång? Fatta jag rätt på den punkten?
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Hej,jag kan inte lägga in bilden o rita en pil vart just nu för jag sitter på jobbet,men kablarna sitter där den vita kablen korsarr en "bunt" som är ihoptejpad,lossa tejpen där så hittar du kablarna, svart och röd sitter med en kontakt, och sen finns det en kontakt med 4 kablar i,det är till dörrarna Svart och röd använder du som jord och matning.


    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  3. #3
    1.

    Vänster = till högtalarna i dörrarna? och höger ström/jord. Stämmer det?

    2.

    Ljud ut ifrån sterteon som ska till input på slusteget? vilken kabel är vad?

    3.



    Så ser det ut för mig
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Bild 1 har du helt rätt i Men den blå kontakten har inget med detta att göra,om du ska ha högnivå in på steget,alltså inte använda lågnivå får du skarva på uppe vid stereon o sno singnal från högtalarutgången där, alltså de blir ju 4 kablar, Fram vänster +\- och Fram höger +\- ... jag kan återkomma med färgerna och villken som är villekn ikväll,eller så lyfter du bara upp dina 3,5" och ser efter.

    EDIT: Det finns ju lågnivåadapter att köpa som man kan koppla till orginalstereon om man vill,kostar nån hundring ... jag har en du kan få köpa om du vill,går ju skicka i ett kuvert


    MVH
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Bild 1 har du helt rätt i Men den blå kontakten har inget med detta att göra,om du ska ha högnivå in på steget,alltså inte använda lågnivå får du skarva på uppe vid stereon o sno singnal från högtalarutgången där, alltså de blir ju 4 kablar, Fram vänster +\- och Fram höger +\- ... jag kan återkomma med färgerna och villken som är villekn ikväll,eller så lyfter du bara upp dina 3,5" och ser efter.


    MVH
    aha som jag misstänkte då

    Men finns det alltså plats för en lågnivå ut ifrån huvudenheten eftersom resterande kablar redan är dragna? Vet att det är olika enheter i olika årsmodeller och ljudpaket, men nån kasnke har samma? tänkte isf kan man köpa kabel påvägen hem ifrån jobbet idag

    tack för svaret nu kan man släppa en bunt kablar ;p
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Det finns ju lågnivåadapter att köpa som man kan koppla till orginalstereon om man vill,speciell kabel till saab,finns ett runt uttag bak på stereon,används typ till saab orginalsteg,men med kablen får man 4xRCA ut, 2 röda och 2 vita ...kostar nån hundring ... jag har en du kan få köpa om du vill,går ju skicka i ett kuvert
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Det finns ju lågnivåadapter att köpa som man kan koppla till orginalstereon om man vill,speciell kabel till saab,finns ett runt uttag bak på stereon,används typ till saab orginalsteg,men med kablen får man 4xRCA ut, 2 röda och 2 vita ...kostar nån hundring ... jag har en du kan få köpa om du vill,går ju skicka i ett kuvert

    aha det lät ju bra, alltså får man ut 2st lågnivå? vet du vad kabeln heter? och om fen passar min årsmodell med...? de ätr väl tydligen rätt olika modeller imellan?
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av zorco
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Det finns ju lågnivåadapter att köpa som man kan koppla till orginalstereon om man vill,speciell kabel till saab,finns ett runt uttag bak på stereon,används typ till saab orginalsteg,men med kablen får man 4xRCA ut, 2 röda och 2 vita ...kostar nån hundring ... jag har en du kan få köpa om du vill,går ju skicka i ett kuvert

    aha det lät ju bra, alltså får man ut 2st lågnivå? vet du vad kabeln heter? och om fen passar min årsmodell med...? de ätr väl tydligen rätt olika modeller imellan?
    Jepp man får ut 2 lågnivå,ja den passar din bil



    199 kr på mds.. har intergrerad remote också,smidigt som fan
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    70
    Finns oxå att betälla ifrån Backes

    http://www.backesljudbygg.se/lagniva/lagadapt.htm
    Bild nr:2
    Eller om du vill ha kvar orginal slutsteg
    Bild nr:3
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Finns oxå att betälla ifrån Backes

    http://www.backesljudbygg.se/lagniva/lagadapt.htm
    Bild nr:2
    Eller om du vill ha kvar orginal slutsteg
    Bild nr:3
    jo men eftersom jag har AS2 har jag inget steg, har köpt ett som jag vill koppla in.

    det jag vart orolig föär var bild5 på backes. "SAAB
    9.x modeller utan DIN, ISO med lågnivå, 4xRCA
    SAAB3
    395:-
    5
    "


    Kan jag vara säker på att min modell har DIN kontakt? är det typ AS1 som inte har DIN eller?
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    70
    Ja du kan vara säker på att din har det.... Jag har själv nästan gjort samma som du fast jag köpte ett orginal-steg och satte dit..
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  12. #12
    okidoki, tack alla, synd nu bara att MDS här i v:ås inte hade den på lager och tar 199kr för den (billigt) men brl har den men ska ha 350kr för samma kabel Skapligt vinstmarginal de lär ha på den kabeln.
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av zorco
    okidoki, tack alla, synd nu bara att MDS här i v:ås inte hade den på lager och tar 199kr för den (billigt) men brl har den men ska ha 350kr för samma kabel Skapligt vinstmarginal de lär ha på den kabeln.
    BRL i Trollhättan har iaf som policy att om du hittar grejerna hos någon annan i stan billigare så fixar dom samma pris...

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Citat Ursprungligen postat av zorco
    okidoki, tack alla, synd nu bara att MDS här i v:ås inte hade den på lager och tar 199kr för den (billigt) men brl har den men ska ha 350kr för samma kabel Skapligt vinstmarginal de lär ha på den kabeln.
    BRL i Trollhättan har iaf som policy att om du hittar grejerna hos någon annan i stan billigare så fixar dom samma pris...
    hehe tack för förslaget, BRL i västerås är riktigt najs, hänvisade mig till mds för de var billigare på det jag tänkte köpa. Men sen sänkte de priset på sina grejer till samma istället utan att jag ens behövde tjata ;p BRA BUTIK!
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Blev riktigt sugen på det där slutsteget! Har du tänkt ut hur du ska fästa det än eller kollat så det verkligen passar?
    9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. AS2 uppgradering 9-3
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 18:39
  2. uppgradering
    Av AeroJocke93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 11:17
  3. Uppgradering 9-5 T7
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 14:06
  4. 9-5 uppgradering
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 10:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •