Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Försäkring

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Skärgårdsbrud
    Inlägg
    7

    Försäkring

    Hej, misstänker att ni killar/tjejer har lite koll på sådana..

    Jag hade en morfar som försäkrar sina bilar med någon slags försäkring som säger att personer under 25 inte får köra bilen då gäller inte försäkringen... Är det någon som har en sådan försäkring och hur fungerar den i så fall?

    Jag vill ju köra hans älsklingar (han finns inte mer så nu står hans bilar bara och dammar..)

    //Jennie
    Försöker göra världen lite bättre...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    30
    man får väl köra dem men självrisken ökar till nåt jävulskt höga summor. morsan hade sån på sin mustang ett tag och jag tror det var 30k självrisk eller nåt sånt där sjukt
    Saab 9000 2.3i-16 CDE -93
    Saab 9-5 SE 2.3t -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Skärgårdsbrud
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av joppepoppe
    man får väl köra dem men självrisken ökar till nåt jävulskt höga summor. morsan hade sån på sin mustang ett tag och jag tror det var 30k självrisk eller nåt sånt där sjukt

    Okej, tack snälla var som jag misstänkte det..
    Försöker göra världen lite bättre...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Min far: Säger att jag får köra med den hur mycke som helst, att han bara får reducering på beloppet som han får för värde på sin bil.
    Han har inte förare under 25 försäkring.

    Min mor: Hörde med sitt bolag, dem lägger till 1000:- på självriksen när det är någon 25 som orsakat att man måste ta ut någe på försäkringen. Hon har inget tillägg alls om "förare under 25"
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Skärgårdsbrud
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Min far: Säger att jag får köra med den hur mycke som helst, att han bara får reducering på beloppet som han får för värde på sin bil.
    Han har inte förare under 25 försäkring.

    Min mor: Hörde med sitt bolag, dem lägger till 1000:- på självriksen när det är någon 25 som orsakat att man måste ta ut någe på försäkringen. Hon har inget tillägg alls om "förare under 25"
    Jaha så det är inte så blodigt som alla får det att låta när jag frågar om jag får låna diverse bilar..

    //Jennie
    Försöker göra världen lite bättre...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Försäkring

    Kontakta försäkringsbolaget och fråga dem? Det här går inte att svara på utan att lusläsa de villkor som din morfar och försäkringsbolaget har träffat avtal om. Du skriver dessutom "hade" vilket får mig att anta att han inte finns "med oss" längre. Jag är väldigt osäker på giltigheten för försäkringen om det är så att försäkringstagaren avlider - men det kanske nån annan här kan svara på?

    Rent krasst så bryter man mot försäkringens villkor om man avtalat att ingen under 25 ska köra bilen, och då är det inte säkert att försäkringen täcker ens en bråkdel av vad det är tänkt att den ska göra.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Skärgårdsbrud
    Inlägg
    7

    Re: Försäkring

    Citat Ursprungligen postat av root
    Kontakta försäkringsbolaget och fråga dem? Det här går inte att svara på utan att lusläsa de villkor som din morfar och försäkringsbolaget har träffat avtal om. Du skriver dessutom "hade" vilket får mig att anta att han inte finns "med oss" längre. Jag är väldigt osäker på giltigheten för försäkringen om det är så att försäkringstagaren avlider - men det kanske nån annan här kan svara på?

    Rent krasst så bryter man mot försäkringens villkor om man avtalat att ingen under 25 ska köra bilen, och då är det inte säkert att försäkringen täcker ens en bråkdel av vad det är tänkt att den ska göra.
    Ja, helt rätt, han gick bort i november. Att kontakta försäkringsbolaget låter som är väldigt förnuftig idé, nu kan jag ändå inte köra bilen för den är från -66 och jag vet inte hur den fungerar, men prata med försäkringsbolaget var en bra idé.

    Tack //Jennie
    Försöker göra världen lite bättre...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag har saabs försäkring och på den får man upp till 15% rabatt på trafikförsäkringen och 10% på vagnskadeförsäkringen om ingen under 25 kör bilen. Skulle bilen krockas och någon under 25 har kört den tillkommer en extra självrisk om 5000:- på vagnskadeförsäkringen.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Försäkring

    Citat Ursprungligen postat av *Jennie*

    Ja, helt rätt, han gick bort i november. Att kontakta försäkringsbolaget låter som är väldigt förnuftig idé, nu kan jag ändå inte köra bilen för den är från -66 och jag vet inte hur den fungerar, men prata med försäkringsbolaget var en bra idé.

    Tack //Jennie
    Det måste du ju hur som helst eftersom det då är ett dödsbo som äger bilarna. Är tveksam om du ens får röra bilen eftersom det inte längre finns en fysisk person som har försäkringen.
    Visst när min pappa gick bort så fick syrran ta hans Golf men då var vi först tvingade att "skriva ut den" ur dödsboet. Bröstarvingarna måste bara vara överens och skriva på ett papper som bouptecknaren skall ha. En kopia på detta papper skickr man sen bara tillsammans med ett vanlig ägarbyte till vägverket och utan detta papper går inte ägarbytet genomföra.

    Övrigt när det gäller förare under 25år..
    Jag har det på alla mina bilar och om min systerson tex. lånar min Mustang och smäller den så är det inga probs. Ingen högre självrisk eller så om jag bara kan visa (hur det nu skall gå till) att det var en tillfällighet att han körde den, typ. kört den åt mej efter en fest, till affären, utställning eller så. På den har jag dessutom LF´s entuiastbilsförsäkring. Samma sak gäller på 9-5´an som har en vanlig regular helförsäkring (ingen förare under 25år) Firebirden lånade älsta systersonen när han skulle skjutsa sin flickvän på studenten i fjol.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Skärgårdsbrud
    Inlägg
    7
    Jag måste verkligen säga tack för alla era svar Nu har jag lite bättre koll på vad jag får göra och inte göra.. och måste göra innan jag kan köra älsklingen

    //Jennie
    Försöker göra världen lite bättre...

Liknande ämnen

  1. Försäkring
    Av Calle.L i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •