Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hästkrafter och framhjulsdrift?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399

    Hästkrafter och framhjulsdrift?

    Hej hej!

    Är (lycklig) ägare till en 9-3 Aero SS V6 250 hk. Har några frågor angående "mycket hästkrafter och framhjulsdrift".

    Jag funderar lite lätt på att låta Saab/Hirsch sätta i ett trim så jag får 275 hk i bilen. Men alla ni som har "massor" av hästkrafter i era bilar, hur blir resultatet? Med de 250 hk jag har idag så tycker jag det funkar bra, inget ryck och slit i ratten fast man trycker gasen i botten i de låga växlarna. (En viss påverkan märks i ratten men ganska så harmlöst.)
    Men hur blir det med 275 hk? Kommer jag att märka mer ryck i ratten i 1:an och 2:an?

    Jag hade tidigare en 9-3 Aero OG med 205 hk, och denna var en rent ut sagt sorglig historia när man från stillastående tryckte gasen i botten.
    SS verkar "få ner hk i marken" och inte ut i ratten.

    "Ryck i ratten" är ju ett "framhjulsdrift-problem", som jag förstått det.
    Jag är verkligen inte intresserad av en "nervös bil" vid gaspådrag, då får det hellre vara med de extra 25 hk.

    Vad säger ni som redan har trim steg 1,2 och 3?
    Jag upplevde som sagt 9-3 Aero OG som mycket nervös med 205 hk, HUR känns den med 260-270 hk?

    Alla svar och synpunkter är intressanta. Mest vill jag veta hur ni tror 9-3 Aero V6 250 hk blir med 275 hk.

    Mvh
    Chribbe
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har ingen 2,8T, men väl en ss med lite effekt Tycker det funkar himla bra, den är ljusår bättre än den og9-3 Aero med steg 1 jag hade innan.

    M.v.h. Andreas

  3. #3
    när jeremy clarkson testade en saab 9-5 i topgear så sa han att saab hade berättat för han att max gränsen för en framhjulsdriven bil var 250hk efter det så försämrades körbarheten ...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av jokke holmkvist
    när jeremy clarkson testade en saab 9-5 i topgear så sa han att saab hade berättat för han att max gränsen för en framhjulsdriven bil var 250hk efter det så försämrades körbarheten ...
    körbarheten försämmras ju alltid så fort du ökar effekten på en bil på ett sätt


    men tex en sport sedan har ju väldigt bra chassi och klarar sig fint det är annat med tex 9-3 viggen som har för mycket effekt redan från fabrik förhållande vis till chassit

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    När det gäller og9-3 så beror ju problemen med "ryck i ratten" att hjulupphängning/framvagn flexar vid acceleration. Ett annat problem som kan orsaka liknande problem är differentialen. När det gäller 9-3ss så kan jag tänka mig att dess främre upphängning är betydligt styvare, men om man skulle få problem så lär det ju gå att förbättra den också. Differentialen brukar vara kostsamt att åtgärda om den orsakar problem då man helst bör använda någon form av elektronisk LSD för att komma tillrätta med de problemen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Det är bara att trimma på. Jag upplever inga överdrivna ryckningar i ratten. Däremot måste jag erkänna att jag sällan eller aldrig ger på fullt vare sig på 1:an eller 2:an. Den gången jag skulle försöka slutade med att bilen bara gick saktare hjulen tokspann och varvstoppet närmade sig alldeles för fort. Jag blir nog aldrig en bra chaufför på 402 meter.

    Nej, det är roligare med 100-200.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Jag tycker 9-3SS hanterar effekt bra. En påställd HFV6 ger dessutom en trevlig motorkaraktär som matchar chassit fint, imho.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    135
    Medlem#
    5928
    Jag tror inte att det ska vara några större konstigheter att kräma upp en SS. Inte som min steg3 OG 9-3 utan sportchassi (fast inte länge till) som beter sig som en brunstig kungcobra när man gasar på.
    --Lars-Åke Aspgren --

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Ähh Torque steering ftw ffs !!!!!!11

    Ärligt talat som gillar jag faktiskt när det drar i rattan vid acc. Bilen känns vildare än den är. Fattig mans effekt....

    Har kört en 9-3sc V6 som jag tror BSR trimmat, den var hur snäll som helst, inget ryck i rattan.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Kan tänka mig att det känns lite som en Vectra OPC, och den drar inte allt för mycket i ratten.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det som gör att det spårar och rycker och drar i ratten är en kombination av dålig framvagn, styrning och mycket vridmoment.

    9-3 SS:en är i det avseendet en mycket bra bil, liksom 9-5:an. Det vrid man får med Hirsch steg 1 (400 Nm) är fullt hanterbart med det chassi 9-3 SS har. Vridet kommer dessutom väldigt progressivt och fint och inte abrupt som med lite mer "binär" laddtrycks- och momentstyrning, så det är ingen fara.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ähh Torque steering ftw ffs !!!!!!11

    Ärligt talat som gillar jag faktiskt när det drar i rattan vid acc. Bilen känns vildare än den är. Fattig mans effekt....

    Har kört en 9-3sc V6 som jag tror BSR trimmat, den var hur snäll som helst, inget ryck i rattan.
    Är det inte underbart när man drar fullt på 2:an och inte vet om man hamnar i höger eller vänster filen efter acceleration, jag gillar att det känns som ett fullblod

    Mvh Kristian

Liknande ämnen

  1. Oxå ett sätt att drifta med framhjulsdrift
    Av Direkta i forum Tidsfördriv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 21:41
  2. Riskabelt med framhjulsdrift??
    Av Cabmange i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 01:47
  3. hästkrafter, acceleration osv.
    Av peric i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 10:09
  4. SAABs dåliga framhjulsdrift/framvagn
    Av FaeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 19:45
  5. Driftsäkra hästkrafter
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •